Söker spelgrupp One-shot av Vindsjäl över Discord

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,260
Location
Stockholm
Hej!

Jag har länge spanat in spelet Vindsjäl, och velat testa att spela det. Så varför inte med folk härifrån! :)

Min förhoppning är att sätta ihop en grupp personer och spela redan nästa vecka (22-28:e juli). Börjar med att kolla intresse, om det finns sätter jag sedan ihop en länk för att kolla tider.

Vi spelar med videochatt över Discord, för att göra det enkelt.


Upplev bravader och strapatser tillsammans med dina kamrater; utforska mystiska djungelruiner; bekämpa Sorgens intrång; avgör konflikter mellan rivaliserande fraktioner; bli hjältar för de bortglömda vanliga människorna. Gör ett namn för er själva och lämna ert avtryck i världen.

Vindsjäl är ett äventyrsrollspel med fokus på frihet, upptäckarglädje och kamratskap – för dig som vill utforska en färgstark och främmande värld. I spelet gestaltar ni utstötta äventyrare och våghalsiga lycksökare, så kallade vindsjälar.


1721162734532.png
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,260
Location
Stockholm
(Det är inte ovanligt att folk får förhinder, eller bokningsbekymmer, så om fler vill anmäla sig i tråden, gör det! Jag plockar spelare i prioordningen först post i denna tråd, på bäst fungerande dag för mig.)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,781
Location
Eskilstuna
Absolut! Jag tänkte skriva något vitsigt om att "Bara om du XYZ" som spelskapare... men kom inte på något.
Jag brukar försöka hålla mig från att rätta och förklara och sånt, så länge det inte efterfrågas. Vilket är ganska lätt i det här fallet, eftersom det var så länge sen jag spelade Vindsjäl 1E att jag glömt det mesta. 😅
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,260
Location
Stockholm
Liten korrigering: vi tar i ordning från anmälan i Rallly-länken. Just nu är vi tre som svarat!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,260
Location
Stockholm
Vi kan också redan nu börja prata om det "band" av vindsjälar vi kommer följa. Ett band består av flera saker, men har tre viktiga punkter som kärna: Syssla, Ändamål och Hållning.

Vindsjälar och band - Bandkärna said:
Syssla
Sysslan är den huvudsakliga aktivitet som ni ägnar er åt.
• Utforskning
• Våld
• Utredning
• Diplomati

Ändamål
Ändamålet är anledningen till att ni reser tillsammans och vad ni för söker att uppnå genom att göra det.
• Upplevelser
• Rättvisa
• Levebröd
• Ryktbarhet

Hållning
Hållningen är er gemensamma värde grund. Det betyder inte nödvändigtvis att ni alla delar hållningen fullt ut.
• Altruism
• Empati
• Pragmatism
• Egennytta
Några önskemål och preferenser där? Som utgångspunkt kan vi annars ta det band jag gjorde till rollpersonsutmaningen i januari, men vi kan också förbereda en ny. :)

De Rotlösa Rumlarna
Syssla: Våld, vi fördriver onda andar och förtryckare.
Ändamål: Levebröd, vi gör detta för att vara ekonomiskt oberoende.
Hållningsätt: Altruism, alla kanske inte kan betala lika bra, men det är okej!
(Inspiration: De sju samurajerna)
 

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg
Vi kan också redan nu börja prata om det "band" av vindsjälar vi kommer följa. Ett band består av flera saker, men har tre viktiga punkter som kärna: Syssla, Ändamål och Hållning.
För min del kan vi slå 1T4 på vardera punkt, så de andra får gärna bestämma om de känner för något kuligt.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,260
Location
Stockholm
För min del kan vi slå 1T4 på vardera punkt, så de andra får gärna bestämma om de känner för något kuligt.
Obs att bandihopsättningen är en viktig del i att peka ut vad gruppen tycker är kul att syssla med under spelets gång (så om alla alternativ låter lika roliga för dig funkar förstås en totalslumpning!)
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
669
Location
Uppsala
Jag är intresserad, men kommer hem från semestern den 27e så jag tror det blir svårt att hinna, men jag vill gärna prova att spela Vindsjäl så blir det med än en gång så hakar jag gärna på!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg
Obs att bandihopsättningen är en viktig del i att peka ut vad gruppen tycker är kul att syssla med under spelets gång (så om alla alternativ låter lika roliga för dig funkar förstås en totalslumpning!)
Snarare är det för mig en kreativ grej att få tre slumpmässiga saker som jag måste klura hur de hör samman. :) Att andra väljer är lika "slumpartat" utifrån mitt perspektiv.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,260
Location
Stockholm
Snarare är det för mig en kreativ grej att få tre slumpmässiga saker som jag måste klura hur de hör samman. :) Att andra väljer är lika "slumpartat" utifrån mitt perspektiv.
Absolut, bara att metaperspektivet är en rätt viktig del här. :)

Jag kan förstås också bara fråga här: Vad om något är ni intresserade av för innehåll, sammanfattat i några få ord?

Om ingen kommer med motförslag tills imorgon kväll låser jag de Rotlösa Rumlarna!
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,799
Några önskemål och preferenser där?
Jag håller gärna fast vid levebröd och altruism, det tyckte jag smakade bra. Kringvandrande av nöden, men godhjärtade likväl. För syssla känner jag spontant för våld eller utredning. Sju samurajerna, eller vagabond-detektiver/problemlösare typ.
 
Top