Oneirotropi kan precis som daimotropi och teotropi ha potential till storartade äventyr för att få tag på så ovanliga energiformer, varför göra det så enkelt och dessutom flummigt att trollpackorna går och lägger sig för att alstra i sömnen?
Ska det vara så enkelt? Samt hur ska man lyckas med något så pass fokuserat som att alstra när man sover? Fan jag vet inte ens hur man rör på stortån i sömnen!
Jag är säker på att jag skriver någon stans att oneirotropialstring under sömn kräver att lyckas uppnå "lucid dreaming" (även om jag inte använder den termen), dvs. total medvetenhet under dröm. Eftersom man då har tillgång till sina normala mentala kapaciteter finns det inget som säger att man inte bör kunna alstra då. I mitt system krävs både träning och lyckade PSY-slag för att uppnå det, och det är knappast någon kunskap som ligger och skräpar överallt i Mundana.
Sen finns ju den lilla detaljen att
det typ inte finns en jäkel utom drakarna som känner till oneirotropins existens (och de är inte så benägna att dela med sig), även om ett par magiker i Legio Colonan försöker bevisa
att den finns öht. I mitt Mundana behärskas aspekten i princip av drakar och vissa skuggfolksmagiker. Den karaktär som behärskar lite av aspekten fick i utbyte mot kunskapen gå med på "tjänstgöring under en obestämd tidsperiod" för Hovet i fråga, vilket hon nog inte skulle ha gått med på om hon hade haft något hopp om att bli frisläppt till att börja med.
Var någonstans här som "enkelt" kommer in kan man ju fråga sig
För att koppla till min hyllning av Wilmers ide så erbjuder den iaf en stigmatisering i skapandet av oneirotropiska kongelat.
Anledningen till att jag har en "tråkigare" syn är att jag byggt reglerna för att vara hyfsat konsekventa med stämning och andra regler i Eons magisystem, så som jag upplever det, och även om jag håller med om det häftiga i idén så uppfyller det ingetdera, och därför kommer jag personligen inte lägga in dem i min husreglade oneirotropi. Sorry.
Så länge det inte involverar alkemiska metoder, vill säga. Jag älskar alkemi
Men det blir en husregel till husreglerna.
Men, undantaget alternativet med esoteriska kemikaliebad för drömmares huvuden och följande dissektion kommer kongelering av oneirotropi att följa ett av två mönster:
Antingen är det en "vanlig" aspekt och kongeleras med processen Kongelering, där enda problemet är att få tag i ett filament av en aspekt som ingen känner till och som i princip måste alstras sovande.
Eller så är det en "väsenaspekt" (som psyko, daimo, teo) och kan inte kongeleras med några kända medel.
Jag lutar personligen mer och mer åt version 2, då jag från början var minst sagt skeptisk till oneirotropi som livskraft.