Nekromanti Online Comics?

Pilzefrau

hon/henne
mspaintadventures.

De är skrivna som text-äventyrsspel, där läsarna fått föreslå kommandon i en shoutbox bredvid som tecknaren sedan ritat.

Om man ger sig på att läsa dem så får man vara beredd på att verkligen ge sig in i dem, men de är himla roliga när de flippar ut och går från "snubbe tittar på olika saker i sitt rum" till epos om att resa i tiden och rädda universum.

Homestuck (den senaste, pågående) är finare med färger och mycket animationer, men har i gengäld lite problem med att det blir mycket text bitvis. Problem Sleuth har en ännu mer utpräglad fulsnygg tecknarstil (till Homestuck har han släppt på mspaint-delen av mspaintadventures) med mycket svartvitt och streckgubbar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag följer oglaf.com slaviskt, den är NSFW.

Jag gillar xkcd.com starkt, den är ofta tänkvärd.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Homestuck är den jag är mest inne i nu, och antagligen också den webserie som använder sig av mediet på kreativast sätt -- kombinationen av statiska bilder, text, musik, animationer och till och med interaktiva flashspel har jag inte sett någon annanstans. Att den sedan också har högvis med intressanta karaktärer, en bisarrt komplicerad plot (till synes utan uppenbara hål) och en perfekt kombination av drama och komedi gör att den hör till mina absoluta favoriter.

Generellt föredrar jag kontinuitets- och karaktärsbetonade serier. Gunnerkrigg Court (ockulta äventyr på internatskola), Dead Winter (zombies) och Bad Machinery (mysterielösande skolbarn i Yorkshire) är andra solida serier. Liksom wilper är jag också en stor fan av Oglaf, som dock inte lämpar sig att länka till.

Penny Arcade
PvP Online
Order of the Stick
Weregeek
Full Frontal Nerditiy
Romantically Apocalyptic

Cybot

Mest spelbar
8-bit Theatre
Sjukt rolig, nu avslutad.

Girl Genius
Bra story, snyggt ritad och uppdateras punktligt varje måndag, onsdag och fredag (ALLTID, även om färgläggaren har fått en hjärtattack. True story).

Saturday Morning Breakfast Cereal
Rolig, intelligent. Inte riktigt lika science-nördig som xkcd dock.

Erfworld
Det är ganska svårt att beskriva Erfworld. Parson Gotti (anagram för Protagonist) blir teleporterad in i vad som verkar vara ett ganska sjukt MMO strategispel.

chrull

Stockholm Kartell
Från min RSS-feed:

Stuff no one told me but I learned anyway
Menage A 3
Dinosaur Comics
Romantically Apocalyptic
Hipster Hitler
Humon comics
Stockholmsnatt
The Gutters
A softer world
A gross of Goblins
Dark Legacy
heart shaped skull
Sinfest
VG Cats
Freakangels
Little Gamers
Cyanide and happiness
Order of the stick
Penny arcade
xkcd

Feuflux

omjonasson.se
wilper said:
Jag följer oglaf.com slaviskt, den är NSFW.
Grattis. Du har fått mig att börja följa en ny serie! Det har ingen lyckats med på jävligt länge! :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kraetyz said:
Bara jag som läser Questionable Content? :gremsmile:
Nope.

Av de som plingar in i min Google Reader (QC, Menage a trois, Oglaf, Vattu, So... you're a cartoonist? och Unshelved) så är det QC som ger mest tillfredställelse. Det händer nåt i de flesta stripparna, det finns några figurer jag fastnat för, osv.

Max Raven

T12-kultist
Läser flera av de redan nämnda. Girly (som har NSFW-delar, den är av Josh Lesnick) tyckte jag var riktigt, riktigt bra.

Eftersom jag är lite av en periodare med vissa serier kom jag tillbaka till Girly och upptäckte att den var avslutad sedan nästan ett år tillbaka. Häpp!

Regelbundna:
Nerf now!
Questionable Content
Scary-Go-Round (numera Bad Machinery, f n Murder she writes)
Shortpacked!
Something Positive (Gränsfall)
Grrl Power
Modest Medusa
Girl Genius
Darths & Droids

Några av mina periodiska:
Order of the Stick
El Goonish Shive
Sluggy Freelance
Three Panel Soul

Bland annat. Tycker alla de här är riktigt bra.

w176

Förlorad dotter
Hur kan ingen ha nämt Hyperbole and a half?

Den ligger i gränslandet mellan comic och blogg, men den är fullkomligt genial självbiografisk serie av en tjej med ADHD.

Hon har en samling med sina Best Of serier i en meny till höger. Men annars tycker jag man kan börja med God of Cake

Pilzefrau

hon/henne
Jag tycker även att det är mer intressant och givande att få "Jag tycker att man borde kolla in den här serien, för att den har detta och detta" snarare än "ooh, webbserier! Jag läser jättemånga, här är en lista: [lång lista]". Visst, man kan ha en tråd med temat "lista alla webbserier du läser och bli glad inombords när någon annan har med dina favoriter", och OP kanske inte var jättetydlig med vad det skulle vara, men jag tycker att uppriktiga tips och diskussioner kring specifika serier är mer givande.

Det är ju inte som att jag bara läser Homestuck heller. Jag läser till exempel Questionable Content!

Edit: okej, detta var ett indirekt svar till Kraetyz eftersom Bunny citerade honom, men jag läste igenom och såg att Kraetyz inte var den som listade allt han läste.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Planen med den här tråden var inte att folk skulle posta långa listor med serier dom läser utan välja ut en eller två som var speciella på något sätt.

Och med inledande "Vilka online comics tyckte ni var exceptionella?" antog jag att folk skulle fundera men så blev det inte.

Det var nog dom här stripsen av Mac Hall som gjorde att jag verkligen älskade den http://www.machall.com/view.php?date=2002-07-01
http://www.machall.com/view.php?date=2002-07-12

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Pilzeman said:
Jag tycker även att det är mer intressant och givande att få "Jag tycker att man borde kolla in den här serien, för att den har detta och detta" snarare än "ooh, webbserier! Jag läser jättemånga, här är en lista: [lång lista]". Visst, man kan ha en tråd med temat "lista alla webbserier du läser och bli glad inombords när någon annan har med dina favoriter", och OP kanske inte var jättetydlig med vad det skulle vara, men jag tycker att uppriktiga tips och diskussioner kring specifika serier är mer givande.

Det är ju inte som att jag bara läser Homestuck heller. Jag läser till exempel Questionable Content!

Edit: okej, detta var ett indirekt svar till Kraetyz eftersom Bunny citerade honom, men jag läste igenom och såg att Kraetyz inte var den som listade allt han läste.
Jo, jag håller med. En rekommendation har ju enbart relevans om man har koll på personens smak. Det jag rekommenderar har ju till exempel inte så mycket relevans för folk som föredrar gag-a-day-strippar utan kontinuitet. Att Homestuck har en långsam inledning och mer text än Krig och Fred* är ju också mer relevant information än bara huruvida jag tycker den är rolig eller inte.

*Faktum, inte en överdrift, btw.