Olle Linge
Snigel
Tjoho!
Då och då har jag hintat om att jag tillsammans med en kompis håller på dra igång ett onlinerollspel. Nu börjar vi närmas oss ett läge där vi tänker börja spela. I nuläget jobbar vi för fullt med hemsidan och annan information, men än så länge är den inte tillräckligt klar för att presentera. Det jag däremot tänker presentera här är en liten inlednings berättelse samt lite information om vad det är för typ av spel.
Anledningen till att jag lägger det här inlägget i "Rollspel" är för att jag anser att själva spelet och idéerna kring det är det centrala. Visserligen raggar jag också folk, men det ser jag som det sekundära. Har någon moderator något att säga om det är det ju bara att lyfta över inlägget.
Introduktion
Antioch är ett onlinerollspel som utspelar sig i en något modifierad version av den värld som presenteras i filmerna om Matrix. Vi spelar på drop-in-basis över IRC, vilket innebär att vi inte har bestämda tider då vi spelar Rollspelandet fungerar ungefär som vanligt. Spelarna beskriver vad de gör och vad de säger, varefter andra reagerar på detta och svarar.
Det finns egentligen flera spelledare. I korthet är det några få som kan påverka de allra största sakerna, spela viktiga spelledarpersoner och sådant. Ytterligare några kan agera de flesta spelledarpersoner, men inte genomföra stora förändringar i spelet (i stil med att Antioch upptäcks). De andra är vanliga spelare, men har också de ett uppdrag liknande en spelledares. De har viss frihet att även syra omgivningen (hur läkaren agerar, huruvida datorprogrammet kraschar eller ifall det är pasta eller gröt till mat, etc.) Det finns ett mycket enkelt regelsystem för att avgöra vad som är möjligt och vad som inte är möjligt att göra.
Anledningen till att vi säger att vår version är något modifierad jämfört med filmerna är för att vi har ändrat på en del småsaker för att göra det lämpligare för rollspel. Neo har inte kommit ännu och ingenting av det som händer i filmerna har hänt. Därmed inte sagt att personer eller entiteter som finns i filmerna inte finns här. Tvärtom är det troligt att till exempel Merovingian finns och agerar, men det är inte speciellt troligt att handlingen eller storyn kommer vara speciellt lik den i filmerna. Framförallt kommer den vara mer down-to-earth och inte lika episk med den Utvalde som ska rädda mänskligheten. Istället har tonvikten lagts på social interaktion och livet i den verkliga världen.
Handlingen utspelar sig på en undervattenstation kallad Antioch. Den är skyddad från maskinerna sensorer, men ny teknik har gjort det möjligt att sända till Matrix. Därför kommer hopp in i Matrix vara en betydande del av spelande och bli inte förvånade om det blir en stor portion action. Besättningen är dock varierad, vilket medger personlig variation. Vill man inte spela action, utan hellre vill gräva ned sig i psykologiskt karaktärsspelande kring livet, universum och allting, är det förstås helt okej. Vår tanke är att karaktärerna och deras interaktion ska stå i fokus, så det är ingen höjdare om du enbart är ute efter action. Mycket action, ja. Bara action, nej.
Sen då?
Tja, det jag är ute efter i det här läget är att se om det finns något intresse för det här projektet eller inte. Vi räknar med att komma igång i mellandagarna, men det finns förstås inga hinder att hoppa på senare. Har ni frågor eller kommentarer på någonting, så säg bara till så ska jag göra mitt bästa för att svara.
Då och då har jag hintat om att jag tillsammans med en kompis håller på dra igång ett onlinerollspel. Nu börjar vi närmas oss ett läge där vi tänker börja spela. I nuläget jobbar vi för fullt med hemsidan och annan information, men än så länge är den inte tillräckligt klar för att presentera. Det jag däremot tänker presentera här är en liten inlednings berättelse samt lite information om vad det är för typ av spel.
Anledningen till att jag lägger det här inlägget i "Rollspel" är för att jag anser att själva spelet och idéerna kring det är det centrala. Visserligen raggar jag också folk, men det ser jag som det sekundära. Har någon moderator något att säga om det är det ju bara att lyfta över inlägget.
Introduktion
Om rollspeletLånga, vindlande tunnlar, nedbrutna och förstörda metallkonstruktioner, ett evigt mörker sänkt över ett sedan länge övergivet kloaksystem. Ett svagt droppande av vatten, i fjärran ett avlägset surrande - men där finns ingen som lyssnar. Surrandet växer i styrka och snart syns ett svagt ljus nedifrån en av tunnlarna. Både ljuset och ljudet tilltar allt mer i styrka och kulminerar när ett strömlinjeformat, stålgrått skepp sveper förbi. Några sekunder senare, när skeppet har passerat, är tunneln åter lika tyst och mörk.
Skeppet fortsätter sin färd genom mörka passager och genom stora hallar och saktar så småningom in över en stilla och lugn sjö, som bildats i en av de stora grottorna. Ljudet sjunker i tonhöjd och styrka när vektorjetmotorerna varvar ned och skeppet långsamt sänker sig mot den spegelblanka ytan. Likt en enorm val försvinner skrovet i det kalla, mörka vattnet, djupare och djupare tills strålkastarna inte längre kan skönjas från ytan och vattnet återigen är spegelblankt. Överallt omkring skeppet är det bäckmörkt, fientligt vatten som trycker på från alla håll. Plötsligt syns en svagt blinkande röd lampa i djupet, och så ännu en och ännu en, tills ett dussin röda lampor bildar en ordnad struktur i mörkret där nere. Skeppets stråklastare sveper nedåt och snart kan man urskilja konturer av rundade byggnadsverk som tycks växa upp ur botten som om vore de levande ting.
Långsamt aktiveras skeppets motorer igen och rättar in kursen mot den största av byggnaderna, där det nu skymtas en svag springa av blått ljus. Den vidgar sig och blir större och större tills skeppet majestätiskt glider in genom öppningen och den åter sluts bakom det. Skeppet badar i blått, kliniskt ljus när det undersöks av hundratals sensorer. Följt av ett klick och ett vinande börjar vattnet pumpas ut ur rummet och skeppet är snart torrlagt, vattnet forsar från dess blanka skrov i bleka kaskader.
Kring dockan är det lugnt, endast en ensam, högrest man står och ser på när det mäktiga skeppet slutligen lägger sig till rätta. Han ser tyst på när en rutin av automatiska kontroller genomförs och skeppets tankar fylls och dess system undersöks. Efter ytterligare några minuter hörs ett mekaniskt väsande och en ramp sänks ned från skeppets undersida och dess besättning långsamt kommer gående ned och ut på stationens ståldäck. Så snart de ceremoniella hälsningarna är avklarade och välkomnanden uttalade, fortsätter sällskapet längs en svagt lutande och cylindrisk tunnel vidare in i stationen.
Efter trettio meters vandring, kommer de till ett massivt, vattentätt skot. Det öppnas och en åttakantig korridor, större än den runda, fortsätter. Längs väggarna finns en mängd dörrar och sidogångar, i vilka kan skymtas kontrollskärmar, maskineri och det senaste inom motståndsrörelsens teknologi. Korridoren slutar i ett brett fönster av pansarglas och genom det mörka vattnet utanför kan man nätt och jämt urskilja de andra byggnaderna. Mannen som mötte dem i dockan vänder sig om och säger med en blandning av högtidlighet och värme i rösten:
”Välkomna, vänner. Välkomna till Antioch.”
Antioch är ett onlinerollspel som utspelar sig i en något modifierad version av den värld som presenteras i filmerna om Matrix. Vi spelar på drop-in-basis över IRC, vilket innebär att vi inte har bestämda tider då vi spelar Rollspelandet fungerar ungefär som vanligt. Spelarna beskriver vad de gör och vad de säger, varefter andra reagerar på detta och svarar.
Det finns egentligen flera spelledare. I korthet är det några få som kan påverka de allra största sakerna, spela viktiga spelledarpersoner och sådant. Ytterligare några kan agera de flesta spelledarpersoner, men inte genomföra stora förändringar i spelet (i stil med att Antioch upptäcks). De andra är vanliga spelare, men har också de ett uppdrag liknande en spelledares. De har viss frihet att även syra omgivningen (hur läkaren agerar, huruvida datorprogrammet kraschar eller ifall det är pasta eller gröt till mat, etc.) Det finns ett mycket enkelt regelsystem för att avgöra vad som är möjligt och vad som inte är möjligt att göra.
Anledningen till att vi säger att vår version är något modifierad jämfört med filmerna är för att vi har ändrat på en del småsaker för att göra det lämpligare för rollspel. Neo har inte kommit ännu och ingenting av det som händer i filmerna har hänt. Därmed inte sagt att personer eller entiteter som finns i filmerna inte finns här. Tvärtom är det troligt att till exempel Merovingian finns och agerar, men det är inte speciellt troligt att handlingen eller storyn kommer vara speciellt lik den i filmerna. Framförallt kommer den vara mer down-to-earth och inte lika episk med den Utvalde som ska rädda mänskligheten. Istället har tonvikten lagts på social interaktion och livet i den verkliga världen.
Handlingen utspelar sig på en undervattenstation kallad Antioch. Den är skyddad från maskinerna sensorer, men ny teknik har gjort det möjligt att sända till Matrix. Därför kommer hopp in i Matrix vara en betydande del av spelande och bli inte förvånade om det blir en stor portion action. Besättningen är dock varierad, vilket medger personlig variation. Vill man inte spela action, utan hellre vill gräva ned sig i psykologiskt karaktärsspelande kring livet, universum och allting, är det förstås helt okej. Vår tanke är att karaktärerna och deras interaktion ska stå i fokus, så det är ingen höjdare om du enbart är ute efter action. Mycket action, ja. Bara action, nej.
Sen då?
Tja, det jag är ute efter i det här läget är att se om det finns något intresse för det här projektet eller inte. Vi räknar med att komma igång i mellandagarna, men det finns förstås inga hinder att hoppa på senare. Har ni frågor eller kommentarer på någonting, så säg bara till så ska jag göra mitt bästa för att svara.