Nekromanti Oomba loombas i Musse Pigg serie

Lukas

Mannen i Gult
Jag har på senaste tiden kommit över en massa Disney serier från 60-70tal.
och i ett Kalle anka & co nummer från 1968 så finns det en serie med namn "På skattjakt i Afrika". I den så nämner musse pigg att de är på väg till ruinerna av Oomba Loombas.

Det här fick upp mitt intresse eftersom namnet Oomba Loombas är väldigt likt Oompa Loopas som är varelser från Roald Dahl´s "Kalle och chokladfabriken".

Min första tanke var att det förmodligen var en referens, men jag fick det inte att gå ihop eftersom Disney aldrig haft någon koppling till Roald Dahl.
Efter lite googlande så såg jag att boken är publicerad 1964 medan serien i originalspråk publicerades 1966.

Är det någon som känner till någon koppling mellan Disney och "Kalle och chokladfabriken" eller är det bara en slump att det är så pass lika namn på två saker från ungefär samma tid.
Alternativt är det någon som vet något om termen Oompa loobas, om det var en väletablerad term för afrikanska folkslag?

Troberg

Sinister eater
De är närmare än så, Roald Dahls figurer var Oompa-Loompas.

Inte första gången Disney snattat idéer i så fall...

!Paxen

Swashbuckler
Teobald said:
De är närmare än så, Roald Dahls figurer var Oompa-Loompas.

Inte första gången Disney snattat idéer i så fall...
Om det hade varit en Carl Barks serie ( vilket det definitivt inte är, med tanke på att det dels är möss inblandade.. Och att Barks inte är krediterad :gremsmile: ) så hade det kunnat vara ett sammanträffande alt att Barks hade fått inspiration från Dahl. I detta fall så är det dock i praktiken en ren rip-off. Ja, så rip-offigt det kan bli, förstås, iom att dom inte är helt lika

Lukas

Mannen i Gult
!Paxen said:
I detta fall så är det dock i praktiken en ren rip-off. Ja, så rip-offigt det kan bli, förstås, iom att dom inte är helt lika
men det tycker jag bara väcker fler frågor,
varför välja att rippa off ett namn på det sättet, det tillför ju inget?

!Paxen

Swashbuckler
Lu-kaazh said:
!Paxen said:
I detta fall så är det dock i praktiken en ren rip-off. Ja, så rip-offigt det kan bli, förstås, iom att dom inte är helt lika
men det tycker jag bara väcker fler frågor,
varför välja att rippa off ett namn på det sättet, det tillför ju inget?
För att, om jag inte har helt fel, så var boken enorm redan från början.

Kollade dock upp det via wikipedia nu.

In some of Roald Dahl's earlier versions of the book, Oompa-Loompas were originally called "Whipple-Scrumpets". This was changed just before the publication of the book.
Så ifrån början kallades dom inte för Oompa Loompas. (dock så hade dom inte en källa för just den infon, såvitt jag såg).

Oompa-Loompas come from Loompaland, which is a region of Loompa, a small isolated area in the West Africa.
Tyvärr så finns ju inte Loompaland på riktigt, så det är svårt att komma på någon annan koppling än just Disney = Dahl. Men, det kan ju vara ett olyckligt sammanträffande...

EDIT: Jag håller på och försöker ta reda på om det finns någon koppling genom att googla, men har svårt att hitta någon annan som ger bevis för att det är det. Min google-fu sviker mig, tror jag...