Jag förstår inte vissa personers hat mot tabeller. Själv tycker jag det är enkelt. Jag tycker inte det är så svårt att läsa av en tabell på 1-2 sekunder (längre än så ska det inte behöva ta) 1-2 gånger på en strid om tabellen verkligen behövs för att systemet ska vara jävligt bra.
Det känns ju som att en del har hakat upp sig på tabeller för att det ska vara "stilrent". WHY? Om ett spel blir mycket roligare med 1-2 tabeller istället för att man försöker hålla det stilrent och enkelt som man försöker göra i programeringskod så håller jag lätt på tabellen. Tabellen för dockinte röra till det vilket en del spels tabeller kanske gör.
Samma sak gällande stridssystem. Jag har 2 system i ett o samma spel. Ett superenkelt actionfyllt ganska orealistiskt med "dataspelskänsla" pangpangpang system som bygger på att man kastar kort jävligt fort och där stridskapaciteten definieras av klädda kort man beräknar i förväg. Här till finns typ 2 regler man kan använda. Sen har jag ett avancerat system där man satsar tärningar utifrån sina egenskaper och fördelar dessa i faktorer. Inte särskilt svårt men ger mycket härliga taktiska val enligt mig och mina spelare och som kapar rätt många special regler so far.
Så stridsystem 1 använder jag då det kommer lite vakter, minimonster, hinder-på-vägen faror där man verkligen inte vill rulla tärningar i en kvart. För de större bossarna använder jag det avancerade systemet.
Det här är med 2 system är bitvis föraktat liksom tabeller - även modell enkel. Och jag fattar inte varför.
Det känns ju som att en del har hakat upp sig på tabeller för att det ska vara "stilrent". WHY? Om ett spel blir mycket roligare med 1-2 tabeller istället för att man försöker hålla det stilrent och enkelt som man försöker göra i programeringskod så håller jag lätt på tabellen. Tabellen för dockinte röra till det vilket en del spels tabeller kanske gör.
Samma sak gällande stridssystem. Jag har 2 system i ett o samma spel. Ett superenkelt actionfyllt ganska orealistiskt med "dataspelskänsla" pangpangpang system som bygger på att man kastar kort jävligt fort och där stridskapaciteten definieras av klädda kort man beräknar i förväg. Här till finns typ 2 regler man kan använda. Sen har jag ett avancerat system där man satsar tärningar utifrån sina egenskaper och fördelar dessa i faktorer. Inte särskilt svårt men ger mycket härliga taktiska val enligt mig och mina spelare och som kapar rätt många special regler so far.
Så stridsystem 1 använder jag då det kommer lite vakter, minimonster, hinder-på-vägen faror där man verkligen inte vill rulla tärningar i en kvart. För de större bossarna använder jag det avancerade systemet.
Det här är med 2 system är bitvis föraktat liksom tabeller - även modell enkel. Och jag fattar inte varför.