Nekromanti Oooops - Försenad tråd om era Dogmaspel.

Sodivra

Champion
Om två veckor är det GothCon. Och IndieCon.

Ja, jag vet att vi har tjatat rätt mycket om det, men nu har vi en fråga till er som ställde upp i årets dogmautmaning.. (Som skulle ställts i avslutningstråden egentligen, därav rubriken)

Vilka tillåter att vi spelleder deras bidrag på IndieCon?
Är det några som har små scenarion redo, redan? (Ökar chansen att det spelas)
Är det någon som själv är beredd att komma och spelleda på arrangemanget? (Ökar drastiskt chansen att det spelas)

Man Mountainman

Storsvagåret
En annan relevant fråga...

I fjol mailade jag alla deltagare i förra årets dogmautmaning och frågade om IndieCon fick använda deras spel. Min tanke var då att vi skulle ha en liten "dogma-bar" där folk kunde kolla in utskrifter av spelen. När ni svarar på Arvidos fråga får ni alltså även gärna tala om huruvida ni tillåter att vi har med era bidrag från i år i "dogma-baren".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är klart ni får spela!

Kan vi förbjuda er? :gremwink:

Det är klart att ni får spela Olympus om ni vill. Det finns en liten, liten chans att jag är där själv och ger uppmuntrande bifallsrop.

/tobias

Krille

Super Moderator
"Vilka tillåter att vi spelleder deras bidrag på IndieCon?"

Vilka kan förbjuda er? Behöver man skriftligt tillstånd från Neogames för att spela Eon på konvent? Måste man ringa Gigantoskop för att få spela Spank The Money?

Troberg

Sinister eater
The Spirit of Trobergs Dogma

Nu har jag iofs inte något bidrag, men som den som är skyldig till konceptet så tänkte jag säga följande:

Självklart borde ni få använda spelen. Jag har mycket svårt att se att någon gör ett spel i en tävling där resultatet är att spelet offentliggörs på internet med den bakomliggande avsikten att det inte ska spelas. Det går emot hela konceptet, andan i utmaningen och sunt förnuft.

Jag tycker därför att ni borde kunna använda bidragen i det här sammanhanget. Syftet med Trobergs Dogma är att gynna rollspelshobbyn och om man kan få mervärden på detta sätt så ligger det helt i linje med min avsikt med Trobergs Dogmautmaning.

Formellt sett kanske ett godkännande behövs, men jag tror att alla här känner varandra tillräckligt bra för att det ska räcka med att ni annonserar er avsikt, ni behöver inte invänta godkännande från alla deltagare.

Jag ger därför härmed mitt personliga utlåtande i frågan:

Spel är till för att spelas. Gör det. Om någon inte gillar det så ska jag personligen smäda honom.

(Jag förutsätter naturligtvis att ni behandlar bidragen med respekt, att författarens namn inte döljs eller ersätts och att ni inte försöker sälja dem.)

Rising

Vila i frid
Re: The Spirit of Trobergs Dogma

"Jag förutsätter naturligtvis att ni behandlar bidragen med respekt, att författarens namn inte döljs eller ersätts och att ni inte försöker sälja dem"

Mina spel får ni dessutom behandla respektlöst, ersätta mitt namn på, sälja, plagiera, rulla ihop och röka spliffar på eller använda för att skära upp handlederna på små snälla tanter.

Jag kommer naturligtvis inte att dyka upp på något konvent för att kontrollera att ni är tillräckligt busiga, men berätta gärna om ni lyckats smäda något spel på ett fantasifullt sätt så att jag kan göra mer punkvänliga spel i framtiden.

EchonCique

Hero
Om två veckor är det GothCon. Och IndieCon.

Ja, jag vet att vi har tjatat rätt mycket om det, men nu har vi en fråga till er som ställde upp i årets dogmautmaning.. (Som skulle ställts i avslutningstråden egentligen, därav rubriken)
Kör hårt.

Är det några som har små scenarion redo, redan? (Ökar chansen att det spelas)
Nej. Är det aktuellt säg till så kan jag skriva ihop något kort.

Är det någon som själv är beredd att komma och spelleda på arrangemanget? (Ökar drastiskt chansen att det spelas)
Nej, kan inte garantera något.

Bunny

Crazy like a fool
Efter moget övervägande... ANT

... har Bearnie kommit fram till att ni inte får spela hans bidrag till dogmatävlingen - den lämpar sig helt enkelt inte att spela på ett konvent.

Jerzy Glod, från advokatfirman Glod&Glad, Bearnies advokat.

Troberg

Sinister eater
Re: Efter moget övervägande... ANT

... har Bearnie kommit fram till att ni inte får spela hans bidrag till dogmatävlingen - den lämpar sig helt enkelt inte att spela på ett konvent.
Säg som det är, du vill bara bli personligt smädad av mig...

Fast i ditt fall så kan jag nog hålla med, det är inte direkt ett konventsspel.

(Jag var lite orolig att 'Skepp ohoj och en flaska med rom' eller 'Syfilis' skulle få röster som bästa nybörjarspel. Det förstnämda för att det är olämpligt, det andra för att det definitivt skulle blandat ihop folks uppfattning om olika sorters rollspel...)

Zaphod_UBBT

Swordsman
You are loosing grip, young Krille! ;-)

"Vilka kan förbjuda er?"

Författarna kan, men inte Sveriges Rikes Lag.

Jag är ganska säker på att vi har en enad ståndpunkt på IndieCon om vad som är juste, vad som är brukligt förfarande, vad man bör och inte bör göra. Det kallas för folkvett, hyfs, politess, fason, skick, sätt, uppförande och så vidare - kärt barn har många namn.

Vi på IndieCon är nog ganska överens om att det är lämpligt att fråga folk innan vi sprider och spelar deras spel offentligt.

Nå, det är väl personlig smak, om man värderar människor eller lagar högst ;-)

Zap

Ackerfors

Alas, your rapids!
Såklart det är okej!

"Vilka tillåter att vi spelleder deras bidrag på IndieCon?"

You have my games... :gremsmile:

"Är det några som har små scenarion redo, redan? (Ökar chansen att det spelas)"

Nix... Eller DMRPG har ju kartan iofs...

"Är det någon som själv är beredd att komma och spelleda på arrangemanget? (Ökar drastiskt chansen att det spelas)"

Har jag tid och ork och ni har någon som vill spela får jag väl ta och spelleda, men troligtvis kommer jag sakna ork. Vi får se...

Dimfrost

Special Circumstances
Klart ni får spela mina spel, men det är väl ganska uppenbart från andra svar i tråden. Nu går de dessutom att hitta snabbt och enkelt på hemsidan. :gremsmile: Jag har inga konkreta scenarier på lager, och chansen att jag svänger ihop något är inte så förfärligt stor, tyvärr.

/Dimfrost

Jade

Warrior
Se det som fritt fram att utnyttja såväl Savann som Pollux....

Sistnämnda kommer även upp på Raven Drakonis hemsida inom kort... Då med lite rättade småfel och dylikt....

Det verkar däremot inte som om Lilla Ego själv kan närvara vid GothCon :gremfrown:, på grund av ekonomi och tonvis med sakor som måste göras.... Så lilla MYTH får klara sig utan mamma på IndieCon....

Baldyr

Hero
speltest

Legend är till för att spelas - kör hårt. Även om det är standardfantasy så har spelet faktiskt vissa fördelar i sammanhanget: 1. spelmiljön är lättförklarad och kräver därmed inga egentliga förberedelser, 2. det går snabbt att skapa rollfigurer och därmed behövs egentligen inga färdiga dito, och 3. man torde kunna använda (nästan) vilket fantasyäventyr som helst (konvertering består av att sätta en svårighetsgrad på spelledarpersoner och monster).

Jag lär dock själv dyka upp på GothCon och det känns som att det inte är för mycket begärt att jag tar med mig dogmabidraget. (Det är ju portabelt och allt. Tärningar kan jag i värsta fall låna av någon, hoppas jag.) Det vore även kul att genomföra ett regelrätt speltest reglerna på konventet, och i så fall tar jag nog även med mig ett äventyr samt exempelrollfigurer.

Hojta till om någon är intresserad redan nu.

/Baldyr

Quadrante

Grisbonde
alla mina tre bidrag får spelas...

boltar över zhaxahz - i stort sett ett regelsystem
sjöskorpor och piratråttor - nästan samma system som zhaxahz

Vingar över haga

Foggmock

Myrmidon
...vilken tur att pappsen kommer!

...fniss. Du har skrivit ett bra scenario. Rätt form och allt. Får jag läge att spelleda det ska det bli skoj.

Foggmock - ohuldat fjäsk

Foggmock

Myrmidon
Glöm det!

Aldrig! Det är FEEEEEL och så FÅR MAN INTE GÖRA och då är man OMOGEN.

..jag menar, om någon ska spelleda Bitworld eller The D12 Dark Hobbit Ninja Role Playing Game på Gothcon är det ju jag. Eller möjligen Rasmus.

Foggmock - ställer upp med ett improviserat scenario till Bitworld - det är trots allt den formen som lämpar sig bäst.