Quadrante
Grisbonde
ja..de får vara med på Dogmacafeét också ! [NT]
NT = No Text (Ingen text)
NT = No Text (Ingen text)
Ett litet vänligt påpekande - ni har inte rätt (i juridisk mening) att förbjuda tredje man att ändra i era dokument eller basera nya spel på era spel. Skulle någon publicera ett dokument som ändrats eller en bearbetning av era spel vore det dock ett upphovsrättsintrång. Ingen skillnad mot vad som gäller utan en licens med andra ord.Non derivative (symbolen med en pil i en cirkel) - Ni får inte ändra på dokumentet eller skapa något baserat på det, utan att tillfråga oss.
Jag skulle snarare jämställa det med att laga en maträtt ur en kokbok (jag har hört att en del gör sånt) eller att bygga något efter en ritning i en bok.Det kan diskuteras om man framför (med "framför" menar jag här som när man framför en teaterpjäs) ett rollspel när man spelar det, jag tycker inte det borde anses som ett framförande. Skälet till detta är att en rollspels-session som sådan, enl. min mening, är mer beroende av spelarna och spelledaren (i upphovsrättslig mening) än av de spelregler som används. Det är ju t.ex. ofta fullt möjligt att spela samma scenario med olika regelsystem.
Jo det är rätt bra liknelser. Poängen, vad gäller diskussionen i denna tråd, kan väl formuleras så här: en skapare av ett rollspel kan inte hävda några rättigheter till resultatet av en applikation av reglerna. Sådana applikationer av spelregler skall snarare betraktas som självständiga uttryck för de ideer som presenteras i spelreglerna.Jag skulle snarare jämställa det med att laga en maträtt ur en kokbok (jag har hört att en del gör sånt) eller att bygga något efter en ritning i en bok.