Nekromanti open license

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Jag och två kompisar har under två års tid pillat ihop ett helt nytt rollspelssystem. Vi utgick från att alla produkter till dnd3systemet skall bli lättanvända i vårat spel. Vi har alltså valt att ha ett levelsystem som dock är modifierat så att det blivit ett mellanting mellan gamla dod och dnd3.
Vi kör med feats precis som dnd3.
Vi har också gjort översättningsregler

Nu är frågan. Hur fungerar DND3 open license. Jag gissar att man får göra vilka regler man vill och publicera så länge ens produkt kräver att man köper dnd3:s grundböcker. Nu har vi dock kommit dit att vi beslutast för oss att skita i detta eftersom det skulle göra spelet sämre och mer tungrott. Alltså kör vi helt fristående regler.

Frågan är vad vi får publicera? Får vi använda tärningssystemet? Iden med att slå högt på t20 och lägga til bonusar kan väl ändå inte vara skyddad? Är systemet med feats skyddat?

Frågar man dom på dnd3 så lär väl de hota med stämning vad man än frågar om. Men vad är det som gäller?

Någon som har koll?
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Nu är frågan. Hur fungerar DND3 open license."

På två sätt.

OGL, eller Open Gaming License, innebär att allting som ligger under OGL är öppet för alla. Ingenting behövs göras. Det är bara att sno. Det gäller allt som ligger under OGL, till exempel d20 System Reference Document. Det enda du behöver göra är att skicka med en Open Gaming License (dvs råtexten till licensen, ordagrant och omodifierat) och tydligt identifiera det som ligger under OGL så att det går att skilja det öppna materialet från det ägda.

d20-licensen innebär lite begränsningar. Du kan fortfarande använda OGL helt fritt. MEN du får inte bidra med regler för att skapa rollpersoner eller göra dem bättre. Egna klasser, raser, moddar etc går bra, men du får inte skicka med regler för det. Du måste också lägga med fem procent material, tydligt identifierat, som hamnar under OGL. Du måste skicka med en Open Gaming License. Slutligen får du inte använda produktideniteter (dvs varumärken, som D&D, Forgotten Realms eller liknande). I utbyte får du använda d20-loggan.
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Oki.

Vi kör ett system med t20 där man lägger på bonusar och skall slå så högt som möjligt. Där upphör likheterna med dnd3. Förutom att vi har sett till att man kommer att levla i samma takt och att vi kör med feats (inte samma feats).
Om man inte är intresserad av att använda d20 loggan får vi köra ett sådant system då eller är hela d20+bonusar och addition skyddat?

Får jag göra översättningsregler?
Tex. namge en färdighet från dnd3 och ange dess motsvarighet (mest till för att SL enkelt skall kunna använda sig av färdiga äventyrs SLP från d20 systemet).

Vi är som sagt inte intresserade av att använda d20-loggan, vi har gjort spelet för att kunna köra mer realistiska regler till äventyr och sourceböcker som hör till dnd3. Lite reverse engineering om man säger så.

Spelet är egentligen inte tänkt att publiceras, men blir det så bra som vi mistänker att det blir så vill man ju dela med sig :gremsmile:
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Om man inte är intresserad av att använda d20 loggan får vi köra ett sådant system då"

Tror jag inte är några problem. Slänger du in OGL så är du så skyddad som du kan bli, men den ska inte behövas. Jag tycker synd om Gillbringarna annars - de använder samma grundsystem i Western.

"Får jag göra översättningsregler?"

Tillåts under OGL.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,501
Location
Göteborg, Lindome
Vi kör ett system med t20 där man lägger på bonusar och skall slå så högt som möjligt. Där upphör likheterna med dnd3.
Då har ni inga problem. En enkel spelmekanik har inget skydd under upphovsrätten, bara de ord som beskriver den. Det OGL (Open Gaming License) ger möjlighet till är att använda exakt dessa ord rakt av. Det är ett färdigt tillstånd från innehavaren av upphovsrätten att använda hans/hennes material, så länge man följer reglerna som OGL ställer upp.

Om ni inte har tänkt att använda mer än formeln 1t20 + justeringar >= svårighetsgrad finns det inga problem med upphovsrätten och ni behöver inte OGL.

Får jag göra översättningsregler?
Tex. namge en färdighet från dnd3 och ange dess motsvarighet (mest till för att SL enkelt skall kunna använda sig av färdiga äventyrs SLP från d20 systemet).
Här hamnar ni i en obehaglig gråzon. Ett enstaka namn på en färdighet har givetvis ingen skydd av upphovsrätten, men en hel lista av färdigheter kan ha det. Om ni kommer att ha en sådan lista på D&D3-färdigheter, är det nog säkrast att utnyttja OGL. Behöver ni hjälp med detta, är det bara att säga till.

Vi är som sagt inte intresserade av att använda d20-loggan, vi har gjort spelet för att kunna köra mer realistiska regler till äventyr och sourceböcker som hör till dnd3.
Då slipper ni ju ifrån den jobbigare D20 STL vilket är skönt.

Spelet är egentligen inte tänkt att publiceras, men blir det så bra som vi mistänker att det blir så vill man ju dela med sig.
Sådant gillar vi ju alltid. :gremsmile:

/Mikael
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
"Oldtimer" skrev:
Om ni inte har tänkt att använda mer än formeln 1t20 + justeringar >= svårighetsgrad finns det inga problem med upphovsrätten och ni behöver inte OGL.

En enkel løsning på dette er at dere bruker det T20-systemet som finnes i mitt spill, rollespillet Fabula, isbn 82-02-18239-5, Cappelen Norsk Forlag 1999. Det ble altså gitt ut før Open Gaming License, D20 og annet møkk (ja, jeg mener denne "lisensen" er "a load of crap"), og rammes ikke av noe de kunne finne på.

T20-systemet i Fabula er et T20-system '"for real" (bruker en T20, og ingenting annet), og jeg er bare glad for å kunne by det frem til unge spillskapere.

Dere må gjerne forandre på det så mye dere vil, og kalle spillet deres hva dere vil (bortsett fra Fabula), og bruke det uten dårlig samvittighet eller frykt for advokater.

Fabula kan kjøpes fra den norske spillbutikken Avalon:
http://www.avalon.no (nettshop)

Og om dere lurer: spillet har et enkelt, men robust system. Det er skapt gjennom årevis med rigid testing, tåler tilpasninger, og kan veldig lett bygges ut. Det betyr at dere kan vri og vende på dette systemet så mye dere vil, og veldig lett få det til å passe deres eget spill. Om dere har et D20-system er det sikkert ikke mye dere må gjøre for å få det til å funke som et T20 a'la Fabula.

Fabulas grunnprinsipp er gitt i følgende formler:

PASSIV MOTSTAND
+ Ferdighet
+ Utstyr
+/- Modifikasjoner
+ Terning
= må bli 20 eller mer for å lykkes.

AKTIV MOTSTAND
+ Ferdighet
+ Utstyr
+/- Modifikasjoner
+ Terning
= må bli mer enn motstanderens resultat for å lykkes.

Detaljene kan dere lese dere til i spillboken,
- på nettstedet:
http://www.fabula.no
- og i tilleggsheftet Ormens Tideverv:
http://www.fabula.no/forlag.html

Om dere vil ha en bekreftelse på tillatelsen, og eventuelt diskutere systemet, kan dere kontakte meg direkte.

Værsågod!

Tomas HV Mørkrid
forfatter av rollespillet Fabula
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Så vitt jag vet finns ingen lag som skyddar spelregler, förutom då patent men jag tror inte att "slå en tärning och lägg till tal" är patenterbart ens i USA. Implementation av spelregler, dvs exakta avskrivningar och dylikt, faller under copyright.
Tjaa säg inte det, har hört att mekanismen för "THAC0" är patenterad av TSR och den är ju inte mycket mer avancerad. Ganska ironiskt om det stämmer, att en av de få rollspelsregler det finns patent på är ett osedvanligt krångligt sätt att få ett ologiskt resultat.

/Bjorn
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,501
Location
Göteborg, Lindome
har hört att mekanismen för "THAC0" är patenterad av TSR
Nix. TSR (numera WotC) har inget sådant patent. Däremot har WotC ett patent som gäller någon aspekt av Magic: The Gathering, men ingenting som gäller D&D.

/Mikael
 
Top