Leon
Leo carcion
Jag började titta på att sammanföra Svarta Lådan med OpenQuest for att skapa en enkel, moderniserad och avskalad version av klassiska DoD - ta det bästa från båda spelen (for OQ använder jag derivatet Age of Shadow, som är lite förenklat). Men jag fastnade med en del svårigheter där jag helt enkelt inte kunde bestamma mig:
- Fria poäng på färdigheter, eller DoDs yrken med GE multiplar
- motståndsslag mot GE, eller speciella färdigheter for räddningsslag (typ 'persistance')
- En handling om rundan eller Action och Reaction
Nu tror jag jag har en lösning som jag gärna får era tankar om:
- Färdigheter har GEx2 som baschans. Yrket ger GEx3 i alla yrkesfärdigheter (typ samma som lista som i DoD) samt säg 200 lösa poäng att sätta ut.
- Varje grundegenskap har ett GE-slag på GEx5. SMI-slag, FYS-slag, STY-slag. Dessa används för reaktioner och motståndsslag. T.ex. STY-slag mot STY-slag för att bryta arm, eller SMI-slag för att undvika en attack. Att använda ett GE-slag kostar en handling (ibland nästa rundas, om man använder den efter ordinarie handling)
- I varje runda har man en handling och en förflyttning. Man kan offra sin förflyttning för att parera.
- Fria poäng på färdigheter, eller DoDs yrken med GE multiplar
- motståndsslag mot GE, eller speciella färdigheter for räddningsslag (typ 'persistance')
- En handling om rundan eller Action och Reaction
Nu tror jag jag har en lösning som jag gärna får era tankar om:
- Färdigheter har GEx2 som baschans. Yrket ger GEx3 i alla yrkesfärdigheter (typ samma som lista som i DoD) samt säg 200 lösa poäng att sätta ut.
- Varje grundegenskap har ett GE-slag på GEx5. SMI-slag, FYS-slag, STY-slag. Dessa används för reaktioner och motståndsslag. T.ex. STY-slag mot STY-slag för att bryta arm, eller SMI-slag för att undvika en attack. Att använda ett GE-slag kostar en handling (ibland nästa rundas, om man använder den efter ordinarie handling)
- I varje runda har man en handling och en förflyttning. Man kan offra sin förflyttning för att parera.