Nekromanti OpenQuest DoD84

Leon

Leo carcion
Jag började titta på att sammanföra Svarta Lådan med OpenQuest for att skapa en enkel, moderniserad och avskalad version av klassiska DoD - ta det bästa från båda spelen (for OQ använder jag derivatet Age of Shadow, som är lite förenklat). Men jag fastnade med en del svårigheter där jag helt enkelt inte kunde bestamma mig:

- Fria poäng på färdigheter, eller DoDs yrken med GE multiplar
- motståndsslag mot GE, eller speciella färdigheter for räddningsslag (typ 'persistance')
- En handling om rundan eller Action och Reaction

Nu tror jag jag har en lösning som jag gärna får era tankar om:

- Färdigheter har GEx2 som baschans. Yrket ger GEx3 i alla yrkesfärdigheter (typ samma som lista som i DoD) samt säg 200 lösa poäng att sätta ut.
- Varje grundegenskap har ett GE-slag på GEx5. SMI-slag, FYS-slag, STY-slag. Dessa används för reaktioner och motståndsslag. T.ex. STY-slag mot STY-slag för att bryta arm, eller SMI-slag för att undvika en attack. Att använda ett GE-slag kostar en handling (ibland nästa rundas, om man använder den efter ordinarie handling)
- I varje runda har man en handling och en förflyttning. Man kan offra sin förflyttning för att parera.

zonk

muterad
Intressant projekt! Går du över till T20 så har du grundegenskapsslagen lätt avklarade, men frågan är hur vanliga de är. Man har ju sina favorittärningar med.

Hur funkar det om man gör ett grundegenskapsslag för att t.ex. motstå ett gift - tar det en handling? (Jag ser för mitt inre öga någon som står och spänner sig som fan för att motstå giftet och är helt upptagen med det)

Baschanser och poäng låter hyfsat balanserade, lite beroende på hur många färdigheter vi pratar.

Tipsar annars om Pendragon-slag i konflikter, snabbar upp!

Leon

Leo carcion
zonk;n159461 said:
Intressant projekt! Går du över till T20 så har du grundegenskapsslagen lätt avklarade, men frågan är hur vanliga de är. Man har ju sina favorittärningar med.
Jag har ju läst, och inspirerats av, dina trådar. Men jag är mer ute efter klassiska grund DoD än Expert/DoD90. Och då är t100 identitetsskapande :)

zonk;n159461 said:
Hur funkar det om man gör ett grundegenskapsslag för att t.ex. motstå ett gift - tar det en handling? (Jag ser för mitt inre öga någon som står och spänner sig som fan för att motstå giftet och är helt upptagen med det)
Precis - eller viker sig dubbel och kallsvettas. Tänk dig en magisk attack, samma sak. Alltså, jag har bara börjat fundera på det här men det känns som att de flesta saker som kräver ett motståndsslag lätt kan ta en handling.

zonk;n159461 said:
Baschanser och poäng låter hyfsat balanserade, lite beroende på hur många färdigheter vi pratar.
A la DoD84 snarare än Age of Shadow. Färre än i båda, egentligen, eftersom det inte finns parera.

zonk;n159461 said:
Tipsar annars om Pendragon-slag i konflikter, snabbar upp!
Givet - själva grundtanken är DoD84 med pendragonslag :)

Leon

Leo carcion
Fridigern;n159510 said:
Gillar iden med grundegenskapsslag som en nödlösning som tar upp hela rundan, som Star Wars gamla totala unvikning.

Skrev de här två trådarna när jag hade liknande inspiration om DoD82 för ett tag sen:
http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...f%C3%B6r-strid
http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...genskaper-3-18
Tack. Intressant läsning!

Vad gäller vapenfärdigheter - jag luter åt OpenQuestlösningen, det vill säga Närstrid och Skytte istället för specifika färdigheter för vapengrupper.

Leon

Leo carcion
Zoth-Ya;n159603 said:
Blir det Conan eller Elric på boxen?
He he nice try. Det blir pdf som bäst. Har aldrig tyckt BRP passar Conan riktigt

Mogger

Hipsteranka
Peter;n159613 said:
Jo, det vore ju en tanke faktiskt
Glömde säga det men mitt löfte om att fixa ett snyggt rollformulär gäller bara om du skriver i gdocs och delar med dig! :)

zonk

muterad
Peter;n159479 said:
Jag har ju läst, och inspirerats av, dina trådar. Men jag är mer ute efter klassiska grund DoD än Expert/DoD90. Och då är t100 identitetsskapande :)

Precis - eller viker sig dubbel och kallsvettas. Tänk dig en magisk attack, samma sak. Alltså, jag har bara börjat fundera på det här men det känns som att de flesta saker som kräver ett motståndsslag lätt kan ta en handling.

A la DoD84 snarare än Age of Shadow. Färre än i båda, egentligen, eftersom det inte finns parera.

Givet - själva grundtanken är DoD84 med pendragonslag :)
All right! Låter som ett sjukt slimt system med såpass få färdigheter! Mitt är ju liiite mer detaljerat, det finns helt klart en charm i ett system där man verkligen har skalat ner systemet totalt. Gillar helt klart grejen med att använda en handling till att motstå saker, speciellt om man uppmanar spelarna att rollspela det.

Och ja man måste ha rätt tärning, det är livsblodet alltså. För mig är T20an djupt nere i själen, men man måste följa sin egen väg. En snygg T100 (med tiotal på ena tärningen) är fan inte dumt heller.

Leon

Leo carcion
En titt igenom dokumentet påminnde mig om nästa stora fråga - STO/BEP/vikt.

Jag har gjort mig av med STO (och försöker väl generellt fila bort sådant som man inte använder aktivt, åtminstone delvis).

BEP är jag inte jätteförtjust i.

Jag undrar om det inte går att göra något gemensamt? T.ex. att både RP och föremål har värdet "vikt"

En människa har en vikt mellan 15-30, ett svärd har kanske vikt 3.

Man kan bära upp till STY vikt gratis, bär man mer vikt än så kostar det en handling per runda.

Har man mer än dubbla STY i vikt så orkar man inte bära det.

Något sådant?

Mogger

Hipsteranka
Peter;n159729 said:
En titt igenom dokumentet påminnde mig om nästa stora fråga - STO/BEP/vikt.

Jag har gjort mig av med STO (och försöker väl generellt fila bort sådant som man inte använder aktivt, åtminstone delvis).

BEP är jag inte jätteförtjust i.

Jag undrar om det inte går att göra något gemensamt? T.ex. att både RP och föremål har värdet "vikt"

En människa har en vikt mellan 15-30, ett svärd har kanske vikt 3.

Man kan bära upp till STY vikt gratis, bär man mer vikt än så kostar det en handling per runda.

Har man mer än dubbla STY i vikt så orkar man inte bära det.

Något sådant?
Jag hade kört på Belastning (eller liknande), och att alla kan bära sin STY+FYS, vilket ger en siffra på mellan 6-36. Ett svärd bör inte väga mer än 1 enligt den formeln. Vilket blir smidigt och enkelt och innebär 1vikt ? 1kg men man kan dra av för prylar som bärs vettigt. Om man vill. Men man bör helt klart inte räkna i kg. På så sätt kommer man undan hela det där problemet med rustningar. Dessutom blir det lätt att höfta.

zonk

muterad
Ett enhandssvärd väger typiskt 0.75-1.25 kg efter vad jag kunnat ta reda på - detsamma verkar gälla de flesta enhandsvapen. Tvåhandssvärd verkar väga 2.5-3.5 kg. Övriga tvåhandsvapen torde väga snarlikt? Spjut etc vågar jag inte chansa på, bred kategori. Hade dock tippat max 4.5 kg för största o jävligaste pålvapnet.

Apropå yxor verkar en viktig sak vara att stridsyxor, till skillnad från vedyxor, har väldigt tunt blad - det ska ju hugga kött, inte trä, huvudsakligen. De kan därför se större och tyngre ut än vad man tror.

Sköldar verkar, vad jag kan se, ha varit tyngre ibland - upp till 7-8 kg för en stor aspis eller scutum. Det finns dock mkt lättare sköldar som bara är tjockt skinn spänt över en ram. En lite bucklare eller targ väger antagligen inte mer än kilot heller.

Leon

Leo carcion
Om tanken att ha ett gemensamt värde för sto och BEP skall funka får man nog helt släppa tanken på att öh relatera till faktisk vikt

zonk

muterad
Peter;n159841 said:
Om tanken att ha ett gemensamt värde för sto och BEP skall funka får man nog helt släppa tanken på att öh relatera till faktisk vikt
Helt klart. Dock inte fel att ha koll på faktiska vikter för referens. Svärdvikter är ju genomgående helt åt pipan i DoD, lätt att man får för sig att ett enhandssvärd är lika åbäkigt som en stor massiv aspis-sköld, eller ens i närheten.

Åbäkighets/tyngds roll i strid omnämns faktiskt av Plutarchos (eller om det var nån annan antik författare, minnet sviker), som vid nåt tillfälle säger om en strid att de lätt rustade, snabba trupperna vann, och att det här var början på slutet för de tungt rustade men inte lika rörliga hopliterna (som ju asade på en gigantisk tung sköld och ett långt jävla spjut).

Leon

Leo carcion
Så här:

- En RP kan bära lika många BEP som STY utan avdrag.
- Om BEP är högre än STY kostar det en handling varje runda bara att bära
- Man kan inte bära mer än dubbel sin STY

Vissa föremål väger 1 eller rent av fler BEP. Andra föremål väger 0 BEP. 10 föremål a 0 BEP väger 1 BEP tillsammans. Inga halva BEP!

Rollpersoner har inte grundegenskapen STO, men den sekundära egenskapen BEP. En rollpersons BEP är typ 2T6+10

Besvärjelser som i DoD påverkar X STO per effektgrad påverkar istället x BEP per effektgrad.

Vad man har för BEP gör skillnad när man skall bli buren, och för vissa besvärjelser. Att vara tung eller lätt är bra eller dåligt i olika sammanhang (bra att vara tung om Mordicus den Grymme vill teleportera ned en i sin fängelsehåla, dåligt om man just har blivit utslagen och ingen orkar lyta en i säkerhet.)