Blinkning till Mongooses Legend?Fridigern;n160782 said:"Legendernas värld"
Låter kanske lite mycket som ett barnprogram.
Man kan ju för den delen helt enkelt använda kg i besvärjelserna... Teleportera kan påverka 20kgxEffektgrad.Fridigern;n160782 said:Har läst igenom och tycker du skall skippa delarna om att folk väger ett framslaget värde BEP, skit i det bara och för in i besvärjelsebeskrivning eller vad det var om det behövs.
Det var inte tänkt som expertiser, men förstår vad du menar. De fyra nivåerna är mest tänkt som fluff - och jag är lite kluven på hur jag bäst kan lösa Språk och Läsa och Skriva. Seperata färdigheter känns som overkill, att man slår ett språkslag varje gång man ställs för ett nytt språk för att se om man kan det känns lite för grovkornigt. Därav nuvarande lösning - antal språk du kan är beroende på din färdighetsnivå.Fridigern;n160782 said:Tycker inte du skall ha expertiser och sånt heller, ju mindre pill innan rollgubben är färdig att gå ner i grottan desto bättre!
Det är ju mer eller mindre vad färdigheten "Språk" gör nu. Kan förstås ändra namn till Språkkunskap.Fridigern;n160913 said:Såg förstås att Lärd finns med som yrke som kanske kräver något slags färdighet ändå. Kanske som Språkkunskap i dod expert? Fårdigheten kan användas för att lära in främmande språk väldigt snabbt och ger ett par extra språk från början?
Vad är vitsen med två olika avstånd bortom nära, ett borde väl räcka. Eller är det några speciella regler som är kopplade till de?Troll & Äventyr said:Avgör avstånd: SL hur långt bort motståndarna är från RP. Det finns två avstånd:
Nära: varelserna är i direkt anslutning till varandra, och hamnar omedelbart i närstrid - antingen med Slagsmål eller Närstrid.
Kort Avstånd: varelserna är flera meter bort, men inom räckvidd för avståndsvapen med kort avstånd (främst kastvapen). Det kan ta flera förflyttningar att komma nära.
Långt Avstånd: Varelsen är långt bort, men inom räckvidd för de avståndsvapen med längst avstånd (främst armborst och pilbåge.) Det kan ta många förflyttningar - flera stridsrundor - att komma till Kort avstånd
I klassisk DoD har olika vapen och Besvärjelser olika räckvidd räknat i meter. De två räckvidderna är till för att det skall finnas en poäng i besvärjelsen energistråle tex - eller för att ge pilbåge en fördel framför kastkniv - utan att behöva räkna meterZoth-Ya;n160935 said:Vad är vitsen med två olika avstånd bortom nära, ett borde väl räcka. Eller är det några speciella regler som är kopplade till de?
Jo - visst är förflyttning i meter. Men det är inte tänkt att ha någon regeleffektZoth-Ya;n160939 said:Ah det hade jag missat att du inte hade med meter, men folks Förflyttning är räknad i meter va?
Måns;n160757 said:Simplified Role Play
Zoth-Ya;n161057 said:Satt och bläddrade igenom varelserna /monstren och upptäckte genast att jag saknar STO är jäkligt smidigt med ett värde på ungefär storlek på varelserna. Såklart så kan man läsa beskrivningarna men det går ju långsammare