Nekromanti OpenQuest DoD84

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
En passning till gamla titeln Magic World kanske? Magiska världar, Förtrollade världar.

Leon

Leo carcion
Många bra idéer

Gillar tanken med en blinkning till Magic Word, men vet inte om det blir en bra titel på svenska...

Troll & Äventyr?

Fridigern

Swordsman
"Legendernas värld"

Låter kanske lite mycket som ett barnprogram.

Har läst igenom och tycker du skall skippa delarna om att folk väger ett framslaget värde BEP, skit i det bara och för in i besvärjelsebeskrivning eller vad det var om det behövs.

Tycker inte du skall ha expertiser och sånt heller, ju mindre pill innan rollgubben är färdig att gå ner i grottan desto bättre!

Leon

Leo carcion
Fridigern;n160782 said:
"Legendernas värld"

Låter kanske lite mycket som ett barnprogram.
Blinkning till Mongooses Legend?

Fridigern;n160782 said:
Har läst igenom och tycker du skall skippa delarna om att folk väger ett framslaget värde BEP, skit i det bara och för in i besvärjelsebeskrivning eller vad det var om det behövs.
Man kan ju för den delen helt enkelt använda kg i besvärjelserna... Teleportera kan påverka 20kgxEffektgrad.

Problemet blir Öka och Minska. Men Öka kan ge fördelen +1KP/+SB per E, och Minska -1KP per E men möjlighet att ta sig igenom små passager etc.

Men OK lutar nu åt att helt slopa BEP och vikt/massa som en regelfaktor (förutom i vissa besvärjelser)

Fridigern;n160782 said:
Tycker inte du skall ha expertiser och sånt heller, ju mindre pill innan rollgubben är färdig att gå ner i grottan desto bättre!
Det var inte tänkt som expertiser, men förstår vad du menar. De fyra nivåerna är mest tänkt som fluff - och jag är lite kluven på hur jag bäst kan lösa Språk och Läsa och Skriva. Seperata färdigheter känns som overkill, att man slår ett språkslag varje gång man ställs för ett nytt språk för att se om man kan det känns lite för grovkornigt. Därav nuvarande lösning - antal språk du kan är beroende på din färdighetsnivå.

Ett annat alternativ är att helt slopa färdigheten och bara skriva upp de språk RP kan. Lite som gamla Sagan om Ringen-rollspelet.

Fridigern

Swordsman
Såg förstås att Lärd finns med som yrke som kanske kräver något slags färdighet ändå. Kanske som Språkkunskap i dod expert? Fårdigheten kan användas för att lära in främmande språk väldigt snabbt och ger ett par extra språk från början?

Leon

Leo carcion
Fridigern;n160913 said:
Såg förstås att Lärd finns med som yrke som kanske kräver något slags färdighet ändå. Kanske som Språkkunskap i dod expert? Fårdigheten kan användas för att lära in främmande språk väldigt snabbt och ger ett par extra språk från början?
Det är ju mer eller mindre vad färdigheten "Språk" gör nu. Kan förstås ändra namn till Språkkunskap.

Vore konstigt om värdet i Språk/Språkkunskap inte påverkar hur många språk man talar från början.

Sedan finns ju alternativet att dela upp Lärdom i flera färdigheter för att göra Lärd mer värdefull

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Troll & Äventyr said:
Avgör avstånd: SL hur långt bort motståndarna är från RP. Det finns två avstånd:
Nära: varelserna är i direkt anslutning till varandra, och hamnar omedelbart i närstrid - antingen med Slagsmål eller Närstrid.
Kort Avstånd: varelserna är flera meter bort, men inom räckvidd för avståndsvapen med kort avstånd (främst kastvapen). Det kan ta flera förflyttningar att komma nära.
Långt Avstånd: Varelsen är långt bort, men inom räckvidd för de avståndsvapen med längst avstånd (främst armborst och pilbåge.) Det kan ta många förflyttningar - flera stridsrundor - att komma till Kort avstånd
Vad är vitsen med två olika avstånd bortom nära, ett borde väl räcka. Eller är det några speciella regler som är kopplade till de?

Leon

Leo carcion
Zoth-Ya;n160935 said:
Vad är vitsen med två olika avstånd bortom nära, ett borde väl räcka. Eller är det några speciella regler som är kopplade till de?
I klassisk DoD har olika vapen och Besvärjelser olika räckvidd räknat i meter. De två räckvidderna är till för att det skall finnas en poäng i besvärjelsen energistråle tex - eller för att ge pilbåge en fördel framför kastkniv - utan att behöva räkna meter

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Ah det hade jag missat att du inte hade med meter, men folks Förflyttning är räknad i meter va?

Hur som, synd jag gillar meter, blir enklare tycker jag. Men är väl en smakfråga.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Tänker så här, med meter så behöver sl bara bestämma hur långt avståndet är baserat på vad som är verkligt/rimligt. Med de där avstånden så måste man också bestämma vilka vapen som funkar.
Det är väl där det delar sig som baken eller smaken :)

Leon

Leo carcion
Zoth-Ya;n160939 said:
Ah det hade jag missat att du inte hade med meter, men folks Förflyttning är räknad i meter va?
Jo - visst är förflyttning i meter. Men det är inte tänkt att ha någon regeleffekt

Leon

Leo carcion
Bärförmåga
Föremåls vikt anges i kilo som en fingervisning på hur tunga de är. Spelarna och SL uppmanas använda sunt förnuft för att avgöra hur mycket en RP kan bära. Som tumregel kan man aldrig bära mer än en rustning, och mer än tre vapen på sin person. Har man en robust ryggsäck eller kappsäck kan man få med sig fler föremål.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Satt och bläddrade igenom varelserna /monstren och upptäckte genast att jag saknar STO :) är jäkligt smidigt med ett värde på ungefär storlek på varelserna. Såklart så kan man läsa beskrivningarna men det går ju långsammare :)

Leon

Leo carcion
Zoth-Ya;n161057 said:
Satt och bläddrade igenom varelserna /monstren och upptäckte genast att jag saknar STO :) är jäkligt smidigt med ett värde på ungefär storlek på varelserna. Såklart så kan man läsa beskrivningarna men det går ju långsammare :)

Min tanke med att droppa STO som GE är att inte ha med GE som man inte kan använda aktivt.

Det är också kopplat till att GE-slag får en mer framträdande plats (ersätter bla Hoppa o Klättra)

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Fattar varför, Blev själv förvånad att jag saknade det. Men det är väl en vanesak eller nått liknande