Strid
För eller senare kommer RP utan tvekan att hamna i stid med motståndare - vilda djur, skurkar eller monster. Då gäller stridsreglerna.
Stridsrundan
Avgör avstånd: SL hur långt bort motståndarna är från RP. Det finns tre avstånd:
Nära: varelserna är direkt bredvid varandra, och hamnar omedelbart i närstrid - antingen med Slagsmål eller Närstrid.
Kort Avstånd: varelserna är flera meter bort, men inom räckvidd för avståndsvapen med kort avstånd (främst kastvapen) med Skytte. Det kan ta flera förflyttningar att komma nära.
Långt Avstånd: Varelsen är långt bort, men inom räckvidd för de avståndsvapen med längst avstånd (främst armborst och pilbåge.) Det kan ta många förflyttningar - flera stridsrundor - att komma till Kort avstånd
Avgör turordning: Jämför alla varelsers plats i turordningen genom att jämföra deras SMI, eller INT om de tänker kasta besvärjelser. Högst värde går först, därefter näst högst och såvidare. Om det blir lika sker handlingarna samtidigt.
Varje varelse får utföra en handling och förflytta sig en gång i rundan. En handling kan växlas till en andra förflyttning, men en förflyttning kan aldrig växlas till en handling. En handling kan vara att angripa någon med ett vapen, att kasta en besvärjelse, ett GE-slag eller någon annat som kräver koncentration
Närstrid och Slagsmål:när en varelse angriper en annan slår de vanligtvis ett motståndsslag. Den som vinner motståndsslaget gör skada på motståndaren. Båda varelserna använder sina handlingar till detta - om den som angrips redan har handlat under rundan förlorar denne istället nästa rundas handling. Om man använder det vapen man redan angripit med för att försvara sig i samma runda är detta svårt (-30%). Om en har ett vapen och den andre är obeväpnad är motståndsslaget svårt (-30%) för den obeväpnade. Om den som blir angripen inte väljer att försvara sig slår angriparen ett vanligt färdighetsslag för Närstrid eller Slagsmål, och gör skada om han lyckas.
Parera: den som blir angripen kan också välja att bara försvara sig genom att parera. Det innebär att han inte kan göra någon skada på den som angriper även om han vinner. Om han har en sköld får han dock en bonus (paradbonus) på sitt slag. Att parera kostar inte en handling, utan bara en förflyttning. Precis som för att försvara sig med ett motståndsslag är det svårt (-30) att parera om man är obeväpnad eller redan angripit med sitt vapen.
Undvika: en varelse som väljer att inte försvara sig kan istället undvika för att hoppa åt sidan. Angriparen slår ett färdighetsslag, och den som blir angripen använder sin handling i denna eller nästa runda till ett SMI-slag (GE-slag kräver alltid en hel handling). Om han lyckas har han undkommit anfallet.
Skytte: när en varelse angriper en annan i avståndsstrid slår angriparen ett färdighetsslag för Skytte. Lyckas han har han träffat och gjort skada. Den som blir angripen har bara två alternativ - om han har en sköld kan han välja att parera, och slaget blir då i stället ett motståndsslag. Man kan aldrig göra sköldskada i närstrid. Den som blir angripen kan också undvika.
Perfekta slag och fummel: den som slår ett perfekt slag i ett motståndsslag i strid gör maximal vapenskada. Slår båda de stridande perfekta slag tar de ut varandra. Ett perfekt slag med Skytte, Närstrid eller Slagsmål mot någon som försöker Undvika innebär att anfallet träffar även om SMI-slaget lyckades. En perfekt parad med sköld kan innebära att den som parera trots allt gör skada- vapenskada - med skölden. Perfekta slag och fummel när ena sidan parerar kan om SL vill det innebära att vapnet eller skölden har gått sönder.
Andra attack:en varelse med en sköld eller ett vapen i sin andra hand kan använda sin förflyttning för att göra en svår (-30%) andra attack. Varelsen gör skada med vad den än bär i sin andra hand. En sköld gör sin sköldskada.
Mästarattack: Har man mer än 100% i sin stridsfärdighet kan man dela upp sina attacker - och t.ex. utföra en extra parad eller en extra attack i rundan. Man får då fördela sitt färdighetsvärde mellan de två handlingarna - en RP som har 120% i närstrid kan till exempel göra en attack på 80% och en attack på 40%. Båda handlingarna, eller paraderna, sker samtidigt i vanlig turordning. Regeln att det är svårt (-30%) att använda ett vapen man redan stridit eller parerat med gäller fortfarande.