Nekromanti OpenQuest DoD84

clarence redd

FrostByte Books
Jag har funderat vidare på namn som inte är kopplade till retro-tanken, utan istället utgår från "basic":

BRP Mini (eller D100 Mini)
Minimal
Minimum
BRP Start

Leon

Leo carcion
clarence redd;n161532 said:
Jag har funderat vidare på namn som inte är kopplade till retro-tanken, utan istället utgår från "basic":

BRP Mini (eller D100 Mini)
Minimal
Minimum
BRP Start
Vore DrakQuest copyrightintrång?

Drakmästarens BRP-regler?

Leon

Leo carcion
Istället för systemet med Anfallslag och Parad/Undvika skulle man kunna införa systemet i Pendragon, där strid avgörs genom Motståndsslag. Förloraren tar skada. Snabbare, våldsammare och ingen ping pong.

Men är det 'Drakar och Demoner' nog?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
För min del skulle det vara en attraktiv rationalisering. Vips fungerar det hela som motståndsslagen du redan lagt in (men jag skulle förslå att hålla högre slag som bättre helt konsekvent istället för att plötsligt vända på det när båda sidor har misslyckats).

Det är ju fortfarande rätt höga vapenvikter och det är ju väldigt DoDskt, så du borde ha råd med ett avsteg i stridssystemet. Släng spelbara ankor så kommer du undan med vad som helst (den mest DoDska saken efter Elric-omslag och fummel!).

Leon

Leo carcion
Ankor är givet.

Vapenvikterna är placeholders, inte designval, är jag rädd. Samma med de obalanserade priserna :p

DeBracy

Peter;n162399 said:
Vapenvikterna är placeholders, inte designval, är jag rädd.
Det är helt okej för mig. Av de klassiska DoD-sakerna är det mest bara ankorna och Elric jag gillar (ja, jag är alltså en potentiellt skitdålig konsult om varsam retrokloning är mer prioriterat än hög spelbarhet nutida spelare). :)

En annan sak som skulle göra mig glad förresten: en liten ruta med ett förslag på hur man kan dela upp sina färdighetspoäng. Jag gillar det där med att bara ploppa ut typ 50, 50, 40, 40, 30, 30, etc. Jag får en känsla av att jag sagt det, men det kanske bara är att jag har varit här i tråden och tänkt det väldigt mycket. I DoD 2 är det väl i princip 50 på två färdigheter och 30 på resten?

Gillar tilltalet och tonen i din text förresten. Det känns avslappnat och rakt på.

Mogger

Hipsteranka
Peter;n162383 said:
Istället för systemet med Anfallslag och Parad/Undvika skulle man kunna införa systemet i Pendragon, där strid avgörs genom Motståndsslag. Förloraren tar skada. Snabbare, våldsammare och ingen ping pong.

Men är det 'Drakar och Demoner' nog?
Det är ju en förbättring så oavsett vilket är jag för.

Leon

Leo carcion
Alternativ 1: Halvvägs:

Attack och parad i Närstrid eller Slagsmål

Att utföra en attack är en handling. Om motståndaren väljer att försöka parera räknas det som en förflyttning. Motståndaren kan också försöka undvika attacken helt med ett SMI-slag - detta räknas som en handling. De stridande slår ett motståndsslag med antingen Närstrid eller Slagsmål (det går inte att parera en beväpnad attack om man är obeväpnad - däremot går det att parera ett svärdshugg med Närstrid med en stav med Slagsmål).
Om angriparen vinner gör han vapenskada. Om den som parera vinner görs ingen skada. Om den som parerar slår ett perfekt slag gör han vapenskada.

Attack och parad vid Skytte

Att avlossa ett avståndsvapen är en handling. Motståndaren kan också försöka undvika attacken helt med ett SMI-slag - detta räknas som en handling. Motståndaren kan bara parera om han har en sköld. De stridande slår ett motståndsslag med Skytte mot Närstrid (för skölden).
Om angriparen vinner gör han vapenskada. Om den som parera vinner görs ingen skada.

Alternativ 2: Full Pendragon:

(handlingar försvinner ur stridssystemet - om två personer slåss är det de de ägnar sig åt den stridsrundan)

Båda stridande slår för Närstrid, Skytte eller Slagsmål i ett motståndsslag. Den som vinner gör vapenskada. Om man blir beskjuten och inte har ett sjutvapen kan man inte göra vapenskada - bara undvika med ett SMI-slag eller försöka parera med Närstrid om man har en sköld.

Leon

Leo carcion
Full pendragon i full detalj:

I varje stridsrunda kan varje varelse:

• utföra en handling, till exempel en attack eller en språngmarch, och
  • försvara sig mot en attack, eller två om man har en sköld eller ett andra vapen, och
  • förflytta sig.
Attack och parad i Närstrid eller Slagsmål
Att utföra en attack är en handling. Motståndaren kan välja att parera en gång per vapen eller sköld han bär i sina händer. De stridande använder antingen Närstrid eller Slagsmål efter val och förmåga i ett motståndsslag. Den som vinner gör vapenskada på den som förlorar. Motståndaren kan även välja att använda sin nästa handling för att undvika en attack med ett SMI-slag.

Attack och parad vid Skytte
Att avlossa ett avståndsvapen tar en handling. Motståndaren kan välja att använda sin nästa handling för att undvika en attack med ett SMI-slag. Motståndaren kan bara parera om han har en sköld. De stridande i ett motståndsslag. slår ett motståndsslag med Skytte mot Närstrid (för skölden). Om angriparen vinner gör han vapenskada. Om den som parera vinner görs ingen skada.

Sköld och två vapen
Har man ett vapen kan man använda det för att antingen anfalla eller parera. Har man två vapen kan man anfalla eller parera med sitt andra vapen - men det är svårt (-30%). Har man en sköld och ett vapen kan man också anfalla och parera utan avdrag.

Mästarattack
Har man mer än 100% i sin stridsfärdighet kan man dela upp sina attacker - och t.ex. utföra en extra parad eller en extra attack i rundan. Man får då fördela sitt färdighetsvärde mellan de två handlingarna - en RP som har 120% i närstrid kan till exempel göra en attack på 80% och en attack på 40%. Båda handlingarna, eller paraderna, sker samtidigt i vanlig turordning.

DeBracy

Handlingar smög sig tillbaka in i någon mån alltså? I Pendragon vill jag minnas att sköldar kommer in när man har lyckats med sitt slag i strid men inte vunnit (motståndaren har lyckat och högre) och där tror jag inte DoD/RuneQuest-varianten med pareringar förekommer (man har så att säga redan försvarat sig med sitt slag).

Jag tror jag satt och drömde om full Höstdimma, inklusive reglerna om att slåss mot flera motståndare samtidigt.

Mitt intryck är förresten att den som blir beskjuten med projektiler bara får en chans att försvara sig, och då till en kostnad av en handling, istället för att det sker något motståndsslag i början. All eld blir nerhållande eld i någon mån. Läser jag det som du har tänkt dig det, eller missuppfattar jag tanken?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
DeBracy;n162776 said:
Handlingar smög sig tillbaka in alltså? I Pendragon vill jag minnas att sköldar kommer in när man har lyckats med sitt slag i strid men inte vunnit (motståndaren har lyckat och högre) och där tror jag inte DoD/RuneQuest-varianten med pareringar förekommer (man har så att säga redan försvarat sig med sitt slag).
Det är korrekt.

Notera att det gör att runda får ett helt annat utseende än i vanliga BRP eller säg DnD. Man slår inte initiativ, varken i grupp eller per rollfigur/varelse; för i "handlingsfasen" slår alla som är i strid för sina vapen, samtidigt; bäst slag träffar, sköld som ovan. Inga parader. Förflyttningar äger rum innan man slår för attacker. Magi? SL bestämmer.

Leon

Leo carcion
DeBracy;n162776 said:
Handlingar smög sig tillbaka in i någon mån alltså? I Pendragon vill jag minnas att sköldar kommer in när man har lyckats med sitt slag i strid men inte vunnit (motståndaren har lyckat och högre) och där tror jag inte DoD/RuneQuest-varianten med pareringar förekommer (man har så att säga redan försvarat sig med sitt slag).

Jag tror jag satt och drömde om full Höstdimma, inklusive reglerna om att slåss mot flera motståndare samtidigt.

Mitt intryck är förresten att den som blir beskjuten med projektiler bara får en chans att försvara sig, och då till en kostnad av en handling, istället för att det sker något motståndsslag i början. All eld blir nerhållande eld i någon mån. Läser jag det som du har tänkt dig det, eller missuppfattar jag tanken?

Jag inser att jag skrev missvisande i titeln. Det är inte "full pendragon-lösning" utan pendragon-inspirerad och baserad på motståndsslag.

Jag tvekar nog lite för att gå hela vägen till Pendragon.

Leon

Leo carcion
Zoth-Ya;n164807 said:
Angående bilder så kanske erebaltor.se gänget kan bidra med några.
Framförallt är det kanske inte fel plats att be om input från!

Sedan får jag börja tänka på att skriva om Palinor för Monster och Människor :)

Leon

Leo carcion
Stridsrundan v0.2

Efter att ha sugit på Pendragons eleganta enkelhet ett tag så lägger jag mig någonstans mittimellan.

1) Alla deltagare i striden handlar i fallande SMI-ordning. Undantaget är trollkarlar som kastar besvärjelser som istället agerar på sin INT.
2) Varje varelse får utföra en handling och förflytta sig en gång i rundan.
3) En handling kan vara en attack, att kasta en besvärjelse, ett GE-slag eller någon annat som kräver koncentration.
4) En varelse som blir anfallen kan välja mellan att använda sin nästa handling för att besvara anfallet (motståndsslag för att se vem som vinner) eller undvika anfallet (SMI-slag). Om varelsen har en sköld eller ett vapen i sin andra hand kan han istället använda sin nästa förflyttning för att parera. En parad är också ett motståndsslag, men den som parera kan inte orsaka någon skada. Parerar man med sköld får man lägga till sköldens Paradbonus (PB) till sitt Närstridsslag.
5) En varelse kan också välja att inte göra någonting mot ett anfall. I så fall behöver den som anfaller bara lyckas med sitt anfallslag för att göra skada. Tar man skada bryts eventuell koncentration.
6) En varelse som har ett vapen eller en sköld i sin andra hand kan använda sin förflyttning för en andra attack. Denna attack räknas som Svår (-30%).
7) Perfekta slag och fummel när ena sidan parerar kan om SL vill det innebära att vapnet eller skölden har gått sönder.

P.s. Sköldar har alltså egenskaperna Paradbonus (PB) som ligger mellan +5-+30%, och skada som är antingen 1t4 eller 1T6

P.p.s. tänker nog skippa förberedelse för besvärjelser. Vore det så obalanserat att man bara lägger en besvärjelse som en handling?

P.p.s. Givetvis skall man även kunna använda sin fulla handling till att parera, även om det nog är lite korkat.

Leon

Leo carcion
Strid
För eller senare kommer RP utan tvekan att hamna i stid med motståndare - vilda djur, skurkar eller monster. Då gäller stridsreglerna.

Stridsrundan
Avgör avstånd: SL hur långt bort motståndarna är från RP. Det finns tre avstånd:
Nära: varelserna är direkt bredvid varandra, och hamnar omedelbart i närstrid - antingen med Slagsmål eller Närstrid.
Kort Avstånd: varelserna är flera meter bort, men inom räckvidd för avståndsvapen med kort avstånd (främst kastvapen) med Skytte. Det kan ta flera förflyttningar att komma nära.
Långt Avstånd: Varelsen är långt bort, men inom räckvidd för de avståndsvapen med längst avstånd (främst armborst och pilbåge.) Det kan ta många förflyttningar - flera stridsrundor - att komma till Kort avstånd

Avgör turordning: Jämför alla varelsers plats i turordningen genom att jämföra deras SMI, eller INT om de tänker kasta besvärjelser. Högst värde går först, därefter näst högst och såvidare. Om det blir lika sker handlingarna samtidigt.

Varje varelse får utföra en handling och förflytta sig en gång i rundan. En handling kan växlas till en andra förflyttning, men en förflyttning kan aldrig växlas till en handling. En handling kan vara att angripa någon med ett vapen, att kasta en besvärjelse, ett GE-slag eller någon annat som kräver koncentration

Närstrid och Slagsmål:när en varelse angriper en annan slår de vanligtvis ett motståndsslag. Den som vinner motståndsslaget gör skada på motståndaren. Båda varelserna använder sina handlingar till detta - om den som angrips redan har handlat under rundan förlorar denne istället nästa rundas handling. Om man använder det vapen man redan angripit med för att försvara sig i samma runda är detta svårt (-30%). Om en har ett vapen och den andre är obeväpnad är motståndsslaget svårt (-30%) för den obeväpnade. Om den som blir angripen inte väljer att försvara sig slår angriparen ett vanligt färdighetsslag för Närstrid eller Slagsmål, och gör skada om han lyckas.

Parera: den som blir angripen kan också välja att bara försvara sig genom att parera. Det innebär att han inte kan göra någon skada på den som angriper även om han vinner. Om han har en sköld får han dock en bonus (paradbonus) på sitt slag. Att parera kostar inte en handling, utan bara en förflyttning. Precis som för att försvara sig med ett motståndsslag är det svårt (-30) att parera om man är obeväpnad eller redan angripit med sitt vapen.

Undvika: en varelse som väljer att inte försvara sig kan istället undvika för att hoppa åt sidan. Angriparen slår ett färdighetsslag, och den som blir angripen använder sin handling i denna eller nästa runda till ett SMI-slag (GE-slag kräver alltid en hel handling). Om han lyckas har han undkommit anfallet.

Skytte: när en varelse angriper en annan i avståndsstrid slår angriparen ett färdighetsslag för Skytte. Lyckas han har han träffat och gjort skada. Den som blir angripen har bara två alternativ - om han har en sköld kan han välja att parera, och slaget blir då i stället ett motståndsslag. Man kan aldrig göra sköldskada i närstrid. Den som blir angripen kan också undvika.

Perfekta slag och fummel: den som slår ett perfekt slag i ett motståndsslag i strid gör maximal vapenskada. Slår båda de stridande perfekta slag tar de ut varandra. Ett perfekt slag med Skytte, Närstrid eller Slagsmål mot någon som försöker Undvika innebär att anfallet träffar även om SMI-slaget lyckades. En perfekt parad med sköld kan innebära att den som parera trots allt gör skada- vapenskada - med skölden. Perfekta slag och fummel när ena sidan parerar kan om SL vill det innebära att vapnet eller skölden har gått sönder.

Andra attack:en varelse med en sköld eller ett vapen i sin andra hand kan använda sin förflyttning för att göra en svår (-30%) andra attack. Varelsen gör skada med vad den än bär i sin andra hand. En sköld gör sin sköldskada.

Mästarattack: Har man mer än 100% i sin stridsfärdighet kan man dela upp sina attacker - och t.ex. utföra en extra parad eller en extra attack i rundan. Man får då fördela sitt färdighetsvärde mellan de två handlingarna - en RP som har 120% i närstrid kan till exempel göra en attack på 80% och en attack på 40%. Båda handlingarna, eller paraderna, sker samtidigt i vanlig turordning. Regeln att det är svårt (-30%) att använda ett vapen man redan stridit eller parerat med gäller fortfarande.