Nekromanti Opensource videokonferens för rollspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, nu när jag flyttar så kläckte en av kamraterna ur sig idén att istället för att helt enkelt spela via IRC som vi ursprungligen tänkt, så borde man kunna ha någon form av videokonferensgrej där man spelar rollspel. Problemet är bara att hitta rätt mjukvara... Det jag vill ha är nåt som fixar överföring av video och audio i hyfsad komprimering, som är Open-source helst också finns till flera plattformar. En annan stor grej är att det gärna får vara enkelt att konfigurera även bakom en brandvägg.

Någon som har erfarenhet bortom M$'s lösningar? Vi är flera som hellre ger fan i alltihop än har med Live Messenger/MSN Messenger/Netmeeting att göra. Finns det verkligen inga vettiga och snabba opensourcealternativ?

//Krank, som menar att om rollspelskopplingen är otillräckligt stark så är det väl bara att flytta på tråden

Honken

Hero
Jag och några kompisar använder oss av en kombination av Skype och Fantasy Grounds. Tyvärr så kan man inte använda videofeed med Skype när man har en telefonkonferans, men det funkar mellan 2. Skype finns både till mac och Linux, däremot finns bara FG till Windows mig veterligen.

Vi använde tidigare iTabletop som ska vara plattforms oberoende. Det är inte Open-source, men är för tillfället öppen beta. Det har kommit ut några versionen sedan vi slutade använda den. iTabletop funkar med videofeed.

/Honken

Grog

Swordsman
Pa jobbet anvander vi EVO nar vi diskuterar hur vi bast kan skapa ett svart hal som ater upp jorden. Det ar agnat at hogenergifysik men jag kan inte hitta nagot som sager att man inte far anvanda det till privat kommunikation... Jag anvander det med Linux och Windows. Det ska funka med Mac ocksa men jag ar inte gay sa jag anvander inte Mac. Det gar bra att brygga mot telefonsamtal, telefonkonferenser och H.323 videokonferenser.