Nekromanti Operatören i Null State

Pilzefrau

hon/henne
Linn: läs inte den här tråden om du skulle vara här

Jag fick med mig ett ex av Null State från GothCon, och det ska givetvis spelas i sommar. Det kommer att bli tillfällen att spela det på det vanliga sättet också, improviserat och snabbt, men idag vill jag prata om en annan idé.

En i min spelgrupp ska åka till Stockhom i sommar och tyckte det var tråkigt att inte kunna spela rollspel på fem veckor. Vi tänkte så här: i Null State har rollpersonerna, agenterna, en operatör som briefar dem om uppdraget, håller kontakten med dem och skickar in förstärkningar när folk dör. Detta är vanligtvis spelledaren. Vad händer om man gör det till en spelare?

Tanken är alltså att jag skulle preppa ett scenario till Null State, lite längre än vanligt. Jag tänker mig en eller två varv med planering utan tidspress -> utförande under tidspress. Kanske inte alla detaljer klara, men att jag bestämmer tillräckligt mycket för att kunna göra mängder med röriga men informativa handouts till operatören. Dessa får hon ta med sig i ett förseglat kuvert när hon åker till Stockholm, för att sedan närvara på distans över Skype eller telefon.

Vad tror ni om det här? Jag tror det kommer bli skittufft, när spelarna sitter med 8 minuter kvar till undergången och håller andan medan operatören bläddrar igenom lagom organiserade anteckningar och försöker lista ut vilken av koderna hon har som går till säkerhetsdörren. Eller när operatörspelaren plötsligt får ett sms från spelledaren där det står att det finns en förrädare i gruppen. Såna saker.

Operatörens roll är att vara på spelarnas sida, men hon kommer också vara lite av en hjälpspelledare. Hon kommer antagligen inte ha ett rollformulär och oavsett kommer hon inte ha anledning att slå några tärningsslag eller så. Jag tror itne det är någon risk att hon blir för passiv, men det bygger ju på att operatörspelaren tycker informationssökande är spännande, vilke inte alla gör.

- Vad tror ni skulle vara tufft med ett sånt här upplägg? Vad ska jag satsa på?

- Hur mycket misstro får man lägga in, eller snarare, hur mycket kan man lägga in innan det kollapsar? Åtminstone en förrädare vill jag ha, och det lättaste är nog att det blir en ersättningsrollperson när en av ursprungsteamet dör.

- Vad för sorts handouts är tuffa? Kartor, koder, vaktscheman, opålitliiga rapporter från folk som varit där inne förr? Skulle det bryta inlevelsen att bara operatören har kartorna och måste kommunicera dem voice-only, iom att Null State är en seriös organisation som skulle kunna trycka upp sådant till alla inblandade?

krank

Går ondskans ärenden
Låter astufft. Mycket prepp kan jag tänka mig, men coolt. Eller ja, JAG skulle inte kunna köra en sån grej utan hejdlösa mängder prepp.

Vad gäller misstro har jag egentligen ingen åsikt; det går för mig lite emot spelets upplägg med Step on Up känns det som. Eller ser man det som att just den rollpersonen har ett annat vinstkriterium än övriga?

Jag är för alla dina handoutsidéer, och tycker inte att det skulle bryta inlevelsen.

Pilzefrau

hon/henne
Mycket prepp, självklart. Det tuffaste vore om jag kunde göra hela den hemliga basen som ska brytas in i i förväg så att jag kan ge henne en fysisk dossier med massa kartor och grejer i, som hon inte får höppna förrän uppdraget startar.

En förrädare skulle ha ett annat vinstkriterium såklart. Jag vet inte om det går att göra bra.