Anthrox
Byns sämsta Majestix.
- Joined
- 8 Jun 2017
- Messages
- 4,943
Operation: Amber Eagle
System: James Bond 007
Konventsäventyr för fem spelare, spelat på SävCon XX (2021)
Författare: Mårten Forsmark (@Stareater)
Varken James Bond eller hemliga agenter är min starka sida, men här har vi (som det bör med konventsäventyr) ett äventyr som startar med fullt ös direkt. Det är sex agenter från olika organisationer som utreder samma sak, och direkt hamnar mitt i smeten för en nazistgrupps terrorplaner. Startscenen känns klockrent action film-agentig och fungerar väl för att göra spelarna investerade i uppdraget. Det är underground-nazister, hemliga meddelanden i konstverk, snabba bilar och dyra kostymer. Blir det mer James Bond än så här? €600k i spenderarpengar och inom kort tre skottsäkra sportbilar är ungefär exakt så over the top jag förväntar mig av ett James Bond-spel. Äventyret är väl uppbyggt med många rörliga delar, och som enkelt går att utöka till ett längre äventyr (kanske tom en hel kampanj), men är här i formatet skrivet för ett konventspass (och därmed är vissa delar medvetet förkortade för att spara tid).
Jag kan tänka mig att själva premissen för äventyret skapar en potentiell pissing contest mellan de olika agenterna, och flera försök från dem att hävda sig som en ledargestalt/premiera den egna organisationen (olika nationers underrättelsetjänster torde ha lite samarbetssvårigheter ändå, om inte annat för dramaeffekten). Det hade nog varit kul om något sådant poängterades, hur karaktärerna kan bete sig gentemot varandra på olika sätt. Speciellt med tanke på att nästa scen, där agenterna ses som ansvariga för den misslyckade situationen. Lite skamkänslor från att uppdraget misslyckades pga bristande samarbete till en början hade bäddat för en trevlig karaktärsutveckling framöver.
Sen förstår jag ju att det är ett konventsäventyr, och det är ont om tid, men det känns som om det borde ges spelarkaraktärerna möjligheten att själva samla in ledtrådarna som M nämner i samtalet. Något att fundera på om en vill utöka äventyret till längre/större än ett konventsäventyr. Mycket blir serverat (bilar, kläder, pengar etc), vilket är förståeligt i och med att det är ett konventsäventyr. Vilket i sig är en till sak som går att göra utökade scener för ifall en vill spela äventyret som något längre än en one shot.
En metagrej som nog åtminstone jag hade reagerat på om jag spelat äventyret är att
Jag hade gärna haft en ingång/spelledarbeskrivning på karaktärerna redan i början av äventyret, så att jag som läser det direkt vet vad som gäller och hur eventuella karaktärsrelationer kommer fungera när jag läser vidare. Spelledargenomgången senare borde nog komma före inledningsscenen i texten, så rätt information kommer i en bra ordning när en läser. Överlag skulle nog äventyret behöva en strukturell genomarbetning.
Det osar agentfilm över Operation: Amber Eagle.
Pros/cons list:
• Gediget efterforskade miljöer, platser och händelser som äventyret bygger på.
• Lite för rälsat?
• Bra och stämningsfulla handouts.
• Hade mått bra av en korrvända och lite omstrukturering i informationsflödet.
• Kodade meddelanden är alltid skoj.
• Lite mer tryck på karaktärerna hade varit grädde på moset
Betyg: 8/10
System: James Bond 007
Konventsäventyr för fem spelare, spelat på SävCon XX (2021)
Författare: Mårten Forsmark (@Stareater)
Varken James Bond eller hemliga agenter är min starka sida, men här har vi (som det bör med konventsäventyr) ett äventyr som startar med fullt ös direkt. Det är sex agenter från olika organisationer som utreder samma sak, och direkt hamnar mitt i smeten för en nazistgrupps terrorplaner. Startscenen känns klockrent action film-agentig och fungerar väl för att göra spelarna investerade i uppdraget. Det är underground-nazister, hemliga meddelanden i konstverk, snabba bilar och dyra kostymer. Blir det mer James Bond än så här? €600k i spenderarpengar och inom kort tre skottsäkra sportbilar är ungefär exakt så over the top jag förväntar mig av ett James Bond-spel. Äventyret är väl uppbyggt med många rörliga delar, och som enkelt går att utöka till ett längre äventyr (kanske tom en hel kampanj), men är här i formatet skrivet för ett konventspass (och därmed är vissa delar medvetet förkortade för att spara tid).
Jag kan tänka mig att själva premissen för äventyret skapar en potentiell pissing contest mellan de olika agenterna, och flera försök från dem att hävda sig som en ledargestalt/premiera den egna organisationen (olika nationers underrättelsetjänster torde ha lite samarbetssvårigheter ändå, om inte annat för dramaeffekten). Det hade nog varit kul om något sådant poängterades, hur karaktärerna kan bete sig gentemot varandra på olika sätt. Speciellt med tanke på att nästa scen, där agenterna ses som ansvariga för den misslyckade situationen. Lite skamkänslor från att uppdraget misslyckades pga bristande samarbete till en början hade bäddat för en trevlig karaktärsutveckling framöver.
Sen förstår jag ju att det är ett konventsäventyr, och det är ont om tid, men det känns som om det borde ges spelarkaraktärerna möjligheten att själva samla in ledtrådarna som M nämner i samtalet. Något att fundera på om en vill utöka äventyret till längre/större än ett konventsäventyr. Mycket blir serverat (bilar, kläder, pengar etc), vilket är förståeligt i och med att det är ett konventsäventyr. Vilket i sig är en till sak som går att göra utökade scener för ifall en vill spela äventyret som något längre än en one shot.
En metagrej som nog åtminstone jag hade reagerat på om jag spelat äventyret är att
den enda spelledarkaraktären i gruppen är en förrädare. Kanske svårt att komma runt, men jag hade instinktivt aldrig litat på Meira Speciellt med tanke på att det ganska snabbt kommer misstankar om en dubbelagent inom gruppen. Här hade det kunnat finnas ytterligare utrymme att utöka dramat mellan karaktärerna. Exv om dubbelagenten i tidigare scener getts utrymme att vara förtroendeingivande, medan övriga karaktärer fått något som gett dem en törn i sidan till varandra.
Det osar agentfilm över Operation: Amber Eagle.
Pros/cons list:
• Gediget efterforskade miljöer, platser och händelser som äventyret bygger på.
• Lite för rälsat?
• Bra och stämningsfulla handouts.
• Hade mått bra av en korrvända och lite omstrukturering i informationsflödet.
• Kodade meddelanden är alltid skoj.
• Lite mer tryck på karaktärerna hade varit grädde på moset
Betyg: 8/10