Nekromanti Opium

Minimoni

Homelander
Hej igen efter att forumet fick en stroke.

Jag hittar inte vad opium skulle kunnna tänkas kosta i western 1876 eller hur stigmatiserande det är att använda drogen. All info om opium under den aktuells eran välkomnas. Jag vet att google finns, men eftersom det här forumet brukar servera mycket mer och intressant fakta än vad mina google-sökningar gör, så vänder jag mig också hit.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning, Minimoni

Eftersom rökopium är vanligt bland fattiga kineser är det inte speciellt dyrt (50-75 cent per dos), och inte olagligt på något sätt. Sedan 1840-talet har missbruket 20-dubblats till 1876, och nu börjat sprida sig även bland vita i samhället, vilket har fått en del moralens väktare att börja ifrågasätta opiumhålorna på samma sätt som saloonerna. Allt det opium som hamnar i mediciner och medikamenter av olika slag är däremot något helt annat, och till exempel utvecklar många av nykterhetsrörelsens förkämpar ett beroende av laudanum - men ser inget fel i detta, då det ju är för medicinskt bruk och inget annat. Det finns också en rasistisk komponent inblandad, då vita som söker sig till de kinesiska kvarteren kan uppfattas som väl toleranta mot kineser av de rasister som gärna skriker högt om den gula faran som stjäl de vitas jobb.

Mogger

Hipsteranka
En intressant grej med det här är det var med opium som "war on drugs" började. Opium gjordes nämligen olagligt på 1800-talet (googla för årtal), inte för att det var skadligt eller nått utan för att man ville få en orsak till att kasta ut kinserna. Inte för att de var brottslingar eller nått utan för att de hade en annan hudfärg/kultur (kinser förbjöds att resa in i USA under en period). Det är alltså en rasistisk lag, och det är intressant att se hur det här har fortsatt.

(Jag älskar USA, så det här är ingen vänstergoja. Jag är inte kommunist heller)

Droglagarna mot crack funkade exakt likadant (då var det svarta man ville åt), och sedan droglagarna mot meth (då var det white thrash man ville åt).

Ok, det sista är OT men ändå ganska intressant.

Så, opiumanvändande är nog bara stigmatiserande om du är kines, och då främst för att du är kines.
KnightVision said:
Icke att förglömma cannabis - mexikanska gästarbetare.