Nekromanti Optningshjälp till Dungeon of Doom II-rollfigurer

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Nu när Player’s Handbook 2 kommit ut har jag tänkt om lite när det gäller rollfigurer till Dungeon of Doom II.

I stället för att börja på level 1 och sen få level 3 resp. level 5-gubbar tänkte jag att spelarna ska få enbart level 3-figurer. Det ska finnas en rollfigur av varje klass att välja på.

Då tänkte jag höra om forumet har lust att hjälpa till med optningen av dessa figurer.

Tanken är att varje gubbe ska vara så rolig och lättspelad som möjligt, även för de som aldrig spelat D&D4 tidigare. Varje rollfigur bör alltså ha ett extremt tydligt fokus. En one-trick-pony om ni så vill.

Figurernas utrustning styrs av de minis vi har tillgängliga, så det går dessvärre inte att ändra på.

Vad gäller abilities ska alla gubbar använda standard array 16, 14, 13, 12, 11 och 10.

Det som finns att lattja med är alltså främst val av feats och powers.

Jag kommer att posta separata inlägg för varje roll – strikers, leaders, defenders och controllers.

Alla synpunkter är varmt välkomna.

(För den som till äventyrs missat vad håken Dungeon of Doom är för något kan jag berätta att det är ett uppskattat konventsarrangemang som tidigare ordnats på GothCon, Lincon och Stockholms spelkonvent. Det är ett drop-in-arrangemang för 3–6 spelare och går ut på att rollpersonerna ska försöka ta sig så långt in som möjligt i en extremt jobbig dungeon innan de kolar vippen. [Över 500 rollpersoner har dött.] Nu upphottad till Dungeons & Dragons 4, och gjord för att spelas med minis och golvplan.)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Först ut: Strikers …

Human Avenger
Keira, level 3
Human, Avenger
Avenger's Censure: Censure of Pursuit

FINAL ABILITY SCORES
Str 12, Con 13, Dex 14, Int 11, Wis 18, Cha 10.

Starting Ability Scores
Str 12, Con 13, Dex 14, Int 11, Wis 16, Cha 10.


AC: 17 Fort: 14 Reflex: 15 Will: 17
HP: 39 Surges: 8 Surge Value: 9

TRAINED SKILLS
Acrobatics, Religion, Athletics, Perception, Heal.

FEATS
1: Improved Armor of Faith
1: Pelor's Radiance
2: Weapon Expertise (Heavy Blade)

POWERS
1, At-Will: Bond of Pursuit
1, At-Will: Overwhelming Strike
1, Encounter: Angelic Alacrity
1, Daily: Oath of the Final Duel
1, At-Will: Radiant Vengeance
2, Utility: Resonant Escape
3, Encounter: Sequestering Strike

ITEMS
Longsword

Longtooth Shifter Ranger
Summer, level 3
Shifter, Longtooth, Ranger
Fighting Style: Two-Blade Fighting Style

FINAL ABILITY SCORES
Str 18, Con 12, Dex 14, Int 11, Wis 15, Cha 10.

Starting Ability Scores
Str 16, Con 12, Dex 14, Int 11, Wis 13, Cha 10.


AC: 16 Fort: 16 Reflex: 14 Will: 13
HP: 39 Surges: 7 Surge Value: 9

TRAINED SKILLS
Dungeoneering, Stealth, Athletics, Heal, Perception.

FEATS
1: Lethal Hunter
2: Two-Weapon Fighting

POWERS
1, At-Will: Twin Strike
1, At-Will: Hit and Run
1, Encounter: Dire Wolverine Strike
1, Daily: Jaws of the Wolf
2, Utility: Yield Ground
3, Encounter: Shadow Wasp Strike

ITEMS
Hide Armor, Handaxe, Longsword

Halfling Sorcerer
Dannad, level 3
Halfling, Sorcerer
Spell Source: Dragon Magic
Dragon Magic: Dragon Soul Lightning

FINAL ABILITY SCORES
Str 13, Con 12, Dex 16, Int 11, Wis 10, Cha 18.

Starting Ability Scores
Str 13, Con 12, Dex 14, Int 11, Wis 10, Cha 16.


AC: 14 Fort: 12 Reflex: 14 Will: 17
HP: 34 Surges: 7 Surge Value: 8

TRAINED SKILLS
Arcana, Endurance, Diplomacy, Bluff.

FEATS
1: Implement Expertise (Light Blade)
2: Improved Initiative

POWERS
1, At-Will: Chaos Bolt
1, At-Will: Acid Orb
1, Encounter: Thunder Slam
1, Daily: Dazzling Ray
2, Utility: Dragonflame Mantle
3, Encounter: Dancing Lightning

ITEMS
Dagger

Drow Rogue
Chali, level 3
Drow, Rogue
Rogue Tactics: Artful Dodger

FINAL ABILITY SCORES
Str 13, Con 12, Dex 18, Int 11, Wis 10, Cha 16.

Starting Ability Scores
Str 13, Con 12, Dex 16, Int 11, Wis 10, Cha 14.


AC: 17 Fort: 12 Reflex: 17 Will: 14
HP: 34 Surges: 7 Surge Value: 8

TRAINED SKILLS
Stealth, Thievery, Bluff, Intimidate, Acrobatics, Perception.

FEATS
1: Weapon Proficiency (Rapier)
2: Backstabber

POWERS
1, At-Will: Piercing Strike
1, At-Will: Deft Strike
1, Encounter: King's Castle
1, Daily: Precise Incision
2, Utility: Tumble
3, Encounter: Bait and Switch

ITEMS
Leather Armor, Rapier, Dagger (5)

Tiefling Warlock
Pelaios, level 3
Tiefling, Warlock
Eldritch Blast: Eldritch Blast Charisma
Eldritch Pact: Fey Pact

FINAL ABILITY SCORES
Str 10, Con 14, Dex 12, Int 15, Wis 11, Cha 18.

Starting Ability Scores
Str 10, Con 14, Dex 12, Int 13, Wis 11, Cha 16.


AC: 15 Fort: 13 Reflex: 14 Will: 16
HP: 36 Surges: 8 Surge Value: 9

TRAINED SKILLS
Bluff, Intimidate, Arcana, Insight.

FEATS
1: Hellfire Blood
2: Implement Expertise (rod)

POWERS
1, Encounter: Witchfire
1, Daily: Flames of Phlegethos
2, Utility: Ethereal Stride
3, Encounter: Fiery Bolt

ITEMS
Leather Armor, Dagger, Implement, Rod

Warforged Barbarian
Fury, level 3
Warforged, Barbarian
Feral Might: Rageblood Vigor

FINAL ABILITY SCORES
Str 18, Con 15, Dex 14, Int 11, Wis 10, Cha 12.

Starting Ability Scores
Str 16, Con 13, Dex 14, Int 11, Wis 10, Cha 12.


AC: 17 Fort: 17 Reflex: 14 Will: 13
HP: 42 Surges: 10 Surge Value: 10

TRAINED SKILLS
Intimidate, Endurance, Athletics.

FEATS
1: Weapon Proficiency (Fullblade)
2: Powerful Charge

POWERS
1, At-Will: Pressing Strike
1, At-Will: Howling Strike
1, Encounter: Avalanche Strike
1, Daily: Swift Panther Rage
2, Utility: Primal Vitality
3, Encounter: Blade Sweep

ITEMS
Hide Armor, Fullblade
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Andra gänget: Controllers …

Efter den rungande responsen på strikersarnarna känner jag att det är dags att posta nästa gäng: controllers.

Eladrin Wizard
Galinndan, level 3
Eladrin, Wizard
Arcane Implement Mastery: Staff of Defense

FINAL ABILITY SCORES
Str 12, Con 13, Dex 13, Int 18, Wis 14, Cha 10.

Starting Ability Scores
Str 12, Con 13, Dex 11, Int 16, Wis 14, Cha 10.


AC: 16 Fort: 12 Reflex: 15 Will: 16
HP: 31 Surges: 7 Surge Value: 7

TRAINED SKILLS
Dungeoneering, Arcana, Insight, History, Religion.

FEATS
1: Ritual Caster
1: Implement Expertise (staff)
2: Improved Initiative

POWERS
1, At-Will: Cloud of Daggers
1, At-Will: Thunderwave
1, Encounter: Grasping Shadows
1, Daily: Phantom Chasm
2, Utility: Expeditious Retreat
3, Encounter: Icy Rays

ITEMS
Implement, Staff


Dwarf Invoker
Fargrim, level 3
Dwarf, Invoker
Divine Covenant: Covenant of Wrath

FINAL ABILITY SCORES
Str 12, Con 16, Dex 11, Int 13, Wis 18, Cha 10.

Starting Ability Scores
Str 12, Con 14, Dex 11, Int 13, Wis 16, Cha 10.


AC: 17 Fort: 15 Reflex: 13 Will: 16
HP: 34 Surges: 9 Surge Value: 8

TRAINED SKILLS
Religion, Arcana, History, Insight.

FEATS
1: Alchemist
1: Moradin's Resolve
2: Implement Expertise (rod)

POWERS
1, At-Will: Sun Strike
1, At-Will: Divine Bolts
1, Encounter: Thunder of Judgment
1, Daily: Binding Invocation of Chains
2, Utility: Divine Call
3, Encounter: Offering of Justice

ITEMS
Mace, Implement, Rod, Chainmail


Elf Druid
Thia, level 3
Elf, Druid
Primal Aspect: Primal Predator

FINAL ABILITY SCORES
Str 12, Con 13, Dex 16, Int 11, Wis 18, Cha 10.

Starting Ability Scores
Str 12, Con 13, Dex 14, Int 11, Wis 16, Cha 10.


AC: 16 Fort: 12 Reflex: 15 Will: 16
HP: 35 Surges: 8 Surge Value: 8

TRAINED SKILLS
Nature, Perception, Heal, Insight.

FEATS
1: Ritual Caster
1: Weapon Proficiency (scimitar)
2: Elven Precision

POWERS
1, At-Will: Pounce
1, At-Will: Thorn Whip
1, At-Will: Chill Wind
1, Encounter: Darting Bite
1, Daily: Faerie Fire
2, Utility: Fleet Pursuit
3, Encounter: Predator's Flurry

ITEMS
Leather Armor, Scimitar, Implement, Staff
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,632
Location
Fallen Umber
Varför optning, man ska ju ändå bara dö?

Det vill säga, jag vill inte vara ohjälpsam, men det kvittar ju rätt mycket om man dör efter fyra eller fem rundor, vilket är ungefär vad en ordentlig optning borde kunna påverka. Att alla gubbar fungerar och är roliga, däremot, är ju en helt annan sak, men där litar jag definitivt på dig. :gremlaugh:

Om jag verkligen skulle behöva opta de här karaktärerna skulle jag behöva frångå begränsningarna vad gäller utrustning och abilities.
 
Top