Nu när Player’s Handbook 2 kommit ut har jag tänkt om lite när det gäller rollfigurer till Dungeon of Doom II.
I stället för att börja på level 1 och sen få level 3 resp. level 5-gubbar tänkte jag att spelarna ska få enbart level 3-figurer. Det ska finnas en rollfigur av varje klass att välja på.
Då tänkte jag höra om forumet har lust att hjälpa till med optningen av dessa figurer.
Tanken är att varje gubbe ska vara så rolig och lättspelad som möjligt, även för de som aldrig spelat D&D4 tidigare. Varje rollfigur bör alltså ha ett extremt tydligt fokus. En one-trick-pony om ni så vill.
Figurernas utrustning styrs av de minis vi har tillgängliga, så det går dessvärre inte att ändra på.
Vad gäller abilities ska alla gubbar använda standard array 16, 14, 13, 12, 11 och 10.
Det som finns att lattja med är alltså främst val av feats och powers.
Jag kommer att posta separata inlägg för varje roll – strikers, leaders, defenders och controllers.
Alla synpunkter är varmt välkomna.
(För den som till äventyrs missat vad håken Dungeon of Doom är för något kan jag berätta att det är ett uppskattat konventsarrangemang som tidigare ordnats på GothCon, Lincon och Stockholms spelkonvent. Det är ett drop-in-arrangemang för 3–6 spelare och går ut på att rollpersonerna ska försöka ta sig så långt in som möjligt i en extremt jobbig dungeon innan de kolar vippen. [Över 500 rollpersoner har dött.] Nu upphottad till Dungeons & Dragons 4, och gjord för att spelas med minis och golvplan.)
I stället för att börja på level 1 och sen få level 3 resp. level 5-gubbar tänkte jag att spelarna ska få enbart level 3-figurer. Det ska finnas en rollfigur av varje klass att välja på.
Då tänkte jag höra om forumet har lust att hjälpa till med optningen av dessa figurer.
Tanken är att varje gubbe ska vara så rolig och lättspelad som möjligt, även för de som aldrig spelat D&D4 tidigare. Varje rollfigur bör alltså ha ett extremt tydligt fokus. En one-trick-pony om ni så vill.
Figurernas utrustning styrs av de minis vi har tillgängliga, så det går dessvärre inte att ändra på.
Vad gäller abilities ska alla gubbar använda standard array 16, 14, 13, 12, 11 och 10.
Det som finns att lattja med är alltså främst val av feats och powers.
Jag kommer att posta separata inlägg för varje roll – strikers, leaders, defenders och controllers.
Alla synpunkter är varmt välkomna.
(För den som till äventyrs missat vad håken Dungeon of Doom är för något kan jag berätta att det är ett uppskattat konventsarrangemang som tidigare ordnats på GothCon, Lincon och Stockholms spelkonvent. Det är ett drop-in-arrangemang för 3–6 spelare och går ut på att rollpersonerna ska försöka ta sig så långt in som möjligt i en extremt jobbig dungeon innan de kolar vippen. [Över 500 rollpersoner har dött.] Nu upphottad till Dungeons & Dragons 4, och gjord för att spelas med minis och golvplan.)