Jaja, satan vilken tid det tog att få slut på Svavelvintereländet, men nu är det äntligen dags för Oraklets Fyra Ögon!
Det rekommenderade sättet att spela äventyret i fråga är väl, om jag inte misstar mig, att presentera profetian och sedan låta spelarna leta var de vill utifrån informationen de hittar i Trakorien-modulen. Detta är ju spännande och erbjuder något så sällsynt som äkta valfrihet, men innebär tyvärr vissa problem. För det första är det skitsvårt. Själv lyckades jag bara lista ut tre ögon/profeter själv, och jag har läst modulen mer än tre-fyra gånger: Mina spelare (som tyvärr bara är två stycken) kommer på sin höjd orka bläddra igenom den. Det kommer innebära en massa tid och onödig frustration. För det andra har vi inte tyvärr all tid i världen, och jag kommer inte kunna konstruktera intressanta situationer för varje plats de besöker. Så, vad jag är ute efter är ett alternativt sätt att leda spelarna till rätt platser.
Mina idéer hittils:
1. Styra spelarna rakt av. Säga var de ska ta vägen.
Fördelar: Det går snabbt. Man kommer kvickt till godbitarna.
Nackdelar: Man går miste om mycket av Trakorien, och även delar av äventyrets styrka. Det blir alldeles för rakt.
2. Lämna ut lagom mycket bitar av information under bibliotekssökande och liknande, som i Barbia/Siratias Vita Formelbok.
Fördelar: De får fortfarande tänka en del själva. De får känna på mer av Trakorien.
Nackdelar: Svårt för mig att inte göra det för lätt, eller för svårt.
Det rekommenderade sättet att spela äventyret i fråga är väl, om jag inte misstar mig, att presentera profetian och sedan låta spelarna leta var de vill utifrån informationen de hittar i Trakorien-modulen. Detta är ju spännande och erbjuder något så sällsynt som äkta valfrihet, men innebär tyvärr vissa problem. För det första är det skitsvårt. Själv lyckades jag bara lista ut tre ögon/profeter själv, och jag har läst modulen mer än tre-fyra gånger: Mina spelare (som tyvärr bara är två stycken) kommer på sin höjd orka bläddra igenom den. Det kommer innebära en massa tid och onödig frustration. För det andra har vi inte tyvärr all tid i världen, och jag kommer inte kunna konstruktera intressanta situationer för varje plats de besöker. Så, vad jag är ute efter är ett alternativt sätt att leda spelarna till rätt platser.
Mina idéer hittils:
1. Styra spelarna rakt av. Säga var de ska ta vägen.
Fördelar: Det går snabbt. Man kommer kvickt till godbitarna.
Nackdelar: Man går miste om mycket av Trakorien, och även delar av äventyrets styrka. Det blir alldeles för rakt.
2. Lämna ut lagom mycket bitar av information under bibliotekssökande och liknande, som i Barbia/Siratias Vita Formelbok.
Fördelar: De får fortfarande tänka en del själva. De får känna på mer av Trakorien.
Nackdelar: Svårt för mig att inte göra det för lätt, eller för svårt.