Nekromanti Oraklets Fyra Ögon (igen!)

Eksem

Champion
Jaja, satan vilken tid det tog att få slut på Svavelvintereländet, men nu är det äntligen dags för Oraklets Fyra Ögon!

Det rekommenderade sättet att spela äventyret i fråga är väl, om jag inte misstar mig, att presentera profetian och sedan låta spelarna leta var de vill utifrån informationen de hittar i Trakorien-modulen. Detta är ju spännande och erbjuder något så sällsynt som äkta valfrihet, men innebär tyvärr vissa problem. För det första är det skitsvårt. Själv lyckades jag bara lista ut tre ögon/profeter själv, och jag har läst modulen mer än tre-fyra gånger: Mina spelare (som tyvärr bara är två stycken) kommer på sin höjd orka bläddra igenom den. Det kommer innebära en massa tid och onödig frustration. För det andra har vi inte tyvärr all tid i världen, och jag kommer inte kunna konstruktera intressanta situationer för varje plats de besöker. Så, vad jag är ute efter är ett alternativt sätt att leda spelarna till rätt platser.

Mina idéer hittils:

1. Styra spelarna rakt av. Säga var de ska ta vägen.
Fördelar: Det går snabbt. Man kommer kvickt till godbitarna.
Nackdelar: Man går miste om mycket av Trakorien, och även delar av äventyrets styrka. Det blir alldeles för rakt.

2. Lämna ut lagom mycket bitar av information under bibliotekssökande och liknande, som i Barbia/Siratias Vita Formelbok.
Fördelar: De får fortfarande tänka en del själva. De får känna på mer av Trakorien.
Nackdelar: Svårt för mig att inte göra det för lätt, eller för svårt.

Zizop

Swordsman
Ett halvtaskigt tips är att kolla i ordlistan in Trakorien. Ett par av ögonen borde kunna hittas bara genom att leta där. Där finns även ett par blindspår, men de är inte särskilt svåra att lista ut, tror jag.

kalcidis

Hero
En möjlighet är att du helt enkelt läser igenom häftet och rekommenderar texter som kanske ger ledtrådar och att du ger bor ngn ledtråd. Vi fick t ex de blå ögat gratis.

Baldyr

Hero
Mitt förslag är att spelledarpersonerna ska hjälpa till. De ska naturligtvis inte behöva tolka profetian 100% korrekt, men Bodonius bör exempelvis betraktas som en expert på området (i egenskap av ranzinermunk). Spelledarpersonerna kan istället föreslå olika möjliga tolkningar och stå för en hel del av den lokalkännedom som behövs.

Det kan också vara en god idé att mer eller mindre kräva att spelarna ska ha läst igenom Trakorien-krönikan (och eventuellt mer därtill) innan den andra delen i kampanjen inleds. En alternativ lösning kan ju vara att introducera Brior Brådfot (krönikans författare) till sällskapet som spelledarperson. Han borde med andra ord kunna hjälpa rollfigurerna med det som spelarna har missat i krönikan.

/Baldyr

Wolfmaster

Warrior
Vi fick inga ledtrådar av vår SL utom det som stod i Trakorien modulen, och det var svårt och tog tid, vi var ändå 5 spelare. Jag tror nog att om du ger lite mer info via tex. bibliotek o så kanske nån SLP som kan hjälpa dem lite så ska det nog bli ganska lagom svårt för dem......

Silke

Warrior
Mina spelare hade inte så stora problem att lista ut vart ögonen höll hus. Det här var många år sedan så ni får ha överseende med felaktigheter:
Det blå ögat klarade de av lätt. Samma sak med det gröna och vita. Men det röda gick de bet på. De reste till en spökstad på ön längst till väster, på en slätt låg den. Kommer inte ihåg så mycket mera men de rede ut situationen bra ändå.
Kan du inte få spelarena att förstå hur mycket de missar om de inte lägger ner lite tid på att läsa egenom modulen, helst utan att avslöja förmycket ?

Eksem

Champion
Nja, det skulle vara bra om de läste igenom modulen, men...

Skulle de få ALL information de behöver från 1 bok (i rollspelet alltså) ? Ganska osannolikt, eller åtminstonde trist.

När det gäller mina spelare är det för mycket begärt att tvinga dem att läsa den =)

Men rollspersonerna bor ju ändå i Trakorien, så en del borde de veta (trots att de är från Tricilve =) ) innan spelet börjar... (furutom det jag delade med mig av i Svavelvinter).