Nekromanti ORCHER I TRUDVANG ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
... trodde ni ja.

Jag tänkte försöka bringa ordning i orchdebatten då det faktiskt är mitt »fel» att den överhuvud taget uppkommit.

När jag satt med alla texter till regelboken och skulle börja pussla ihop layouten reagerade jag över att där fanns orcher och halvorcher. Jag tyckte inte att de hörde hemma i en helt ny nordiskinspirerad rollspelsvärld, troll passar bättre.

Jag framförde mina synpunkter till Theo som höll med mig och föreslog att jag skulle döpa om orcher och halvorcher till grå- respektive halvtroll.

Sagt och gjort. Jag ändrade samtliga förekomster av »orch» och »halvorch» i alla böjningsformer.

Men det är också DET ENDA jag ändrade. Beskrivningarna, egenskapsvärdena, et cetera ÄR OFÖRÄNDRADE.

Så det ni egentligen saknar (ni som hävdar att det är skandal och katastrof att utelämna orcherna) är ett namn på fyra bokstäver: »Orch».

Face it! Gråtrollen ÄR orcher (till ALLT utom namnet).

/Dante

Rosen

Myrmidon
<I>Jag tyckte inte att de hörde hemma i en helt ny nordiskinspirerad rollspelsvärld, troll passar bättre.</I>

Håller för övrigt med.

<I>Face it! Gråtrollen ÄR orcher (till ALLT utom namnet).</I>

Tja, debatter om namnfixering har underhållningsvärde, men de har alltid funnits och tydligen kommer de alltid att göra det...

Advocatus Diabolii: Om de heter "gråtroll" så betyder det ju (förutsatt att de som döpte dem vet vad de talar om) att det borde finnas ett <I>släktskap</I> mellan dem och andra troll, vilket inte hade behövt vara fallet om de hade kallats orcher.  Ingen stor grej, kanske, men det gör dem och världen en liten bit annorlunda. (Dock kommer det ju en bit <I>närmare</I> Erebs koncept om "svartfolk" på det sättet.)

--
Åke

Nightowl

Champion
Eller så TRODDE folk att de var släkt med andra troll. Jämför tornsvala eller svartalf.:)

Och face it, orcher i fantasyspel är ofta bara mänskliga skurkar som är brännmärkta genom sin ras så att man VET att de är skurkar, och kan döda med gott samvete. Tacka vet jag broos i Glorantha, eller gargun på Harn... där har du elaka ickemänniskor som verkligen är ICKEmänniskor.

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk

Ofeig

Warrior
Jepp, den här disskutionen är nog död nu (NT)

nadatext

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

theodåre

Veteran
,,ja det stämmer...fast ska man vara riktig petig så hade vi faktiskt inte med orcherna från allra första början (under konceptstadiet) heller utan kallade halv-orchen (nuvarande halvtrollet) för bortbyting :gremsmile:..men efter Dantes funderingar bestämde vi oss slutligen för att det nog var fler än vi som trodde på konceptet "inga orcher"...

..och precis som Dante säger..vill man ha en orch kan man bara skriva det istället för Gråtroll..och voila´en orch är född!...
man KAN göra så...men det är inte RÄTT (lorrygänget :)

riotminds

Master_Z

Swordsman
Ofeig, Onödiga inläggens mästare

Varför skulle den vara det?

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Master_Z on 2001-01-21 02:40.</EM></FONT></P>

Ofeig

Warrior
Re: Ofeig, Onödiga inläggens mästare

Listen, vi har diskuterat orcher ganska länge nu, vi får ett inlägg som berättar att man bara har bytt namn på orherna till gråtroll. Varför ska vi då fortsätta med att diskutera orchernas frånvaro i Trudvang. Det finns ju ingen. Det är precis som om jag skulle börja fråga "varför har de tagit bort alverna?" det har de ju inte gjort!

Åh!

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Rickard

Urverk speldesign
Vaddå, har de tagit bort alverna också?! [NT]

/images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som bara skojade

Master_Z

Swordsman
Re: Ofeig, Onödiga inläggens mästare

Men var är då resarna?

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"

luxor

Veteran
va nu??

finns det inga resar???
vad är det för rollspel egentligen...(jag blir mer och mer misstänksam mot D&D6)
har dom plockat bort alla varelser eller???

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Suck ...

Ni kan väl vänta tills Bestiariet kommer ut innan ni börjar spekulera i vilka varelser som finns eller inte finns kvar.

Resar, jösses! Vad är en rese, en orch, en svartalf eller en svartnisse om inte olika sorters troll? Trudvang kryllar av troll som mer än väl kan fylla ovanstående varelsers plats.

Och skulle ni - när Bestiariet kommit ut - sakna någon varelse extra mycket är det bara att efterlysa den här på forumet så kanske Magnus, Peter och jag slänger ihop en liten inofficiell pdf om varelsen ifråga. Om vi får för RiotMinds vill säga.

/Dante