Nekromanti Orcher

fel tråd

Det finns en annan tråd för den här diskussionen...

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>

Rickard

Urverk speldesign
Re: Orcher [OT]

Kunde du inte ha postat det där vi redan talar om <A TARGET=new HREF=http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Cat=&Board=DoD&Number=93656&page=1&view=expanded&sb=5&part=all&vc=1>orchernas utseende</A>?

/[color:green]Han</font color=green> som visserligen själv inte brukar kolla på trådar som är längre bak än 1 sida (DoD-forumet undantag)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En sida om orcher i Tolkiens verk

http://www.daimi.aau.dk/~bouvin/tolkien/orcandgoblin.html MVH Magnus Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Rosen

Myrmidon
Re: En sida om orcher i Tolkiens verk

Citat från sidan:

<BLOCKQUOTE><I>[The actual source of the word "orc" is Beowulf: "orc-nass", translated as "death-corpses". It has nothing to do with cetaceans.]</I></BLOCKQUOTE>
AH! Jag visste att jag hade hört en förklaring <I>nånstans</I>. Enormt mycket troligare än det där snacket om havsvidunder...

--
Åke

Nightowl

Champion

Och jag som alltid trott att det kom från sindarin "yrk", vilket är onomatopoetiskt (ljudhärmande) från ljudet när man spyr! ;-)

Nightowl, vaddå verklighet!

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Rosen

Myrmidon

<I>Och jag som alltid trott att det kom från sindarin "yrk", vilket är onomatopoetiskt(ljudhärmande) från ljudet när man spyr! ;-)</I>

I Fighting Fantasy-världen Titan gick myten om <I>The Creation of the Orcs</I> ut på att en kaosgud hade sett de andra gudarna skapa olika varelser av lera. Han ville också prova, så han snodde lite överblivna lerklumpar och satt och kladdade lite med dem. De blev små fula tingestar som sprang omkring på golvet och sa "Urk! Urk!"  Varpå guden utropade "Ah, they shall be called Urks!"
Detta förvanskades sedan i människomun till "Orcs"...

--
Åke