Wilmer
Hero
Källan till min inspiration.
Lägg märke till hur unga och rädda några av orcherna ser ut. Jag ska skriva ett spel som handlar om unga orcher som just blivit conscriptade i den stora ondskans armé och kämpar om sin status, sin överlevnad och om nästa skål bajsstuvning.
Släng fram alla era coola idéer om vad som måste finnas med! Jag inser att det handlar mer om ett smart berättande/äventyrsskrivande än en massa regler. Observera att det inte är intressant hur det går för den orchiska hären, spelarnas roller lär ändå bara se blod blod och åter blod oavsett hur det går. Det jag vill återskapa är hur otroligt otrevlig och stressande en miljö där alla slåss om småsaker är, det ska finnas mobbing, mord, slagsmål, svordomsdueller (kanske olika stats för hur bra man är på att slåss och slänga käft, men att våld trumfar allt för att simulera hur allt eskalerar till strid på liv och död om ingen backar undan). Också: rollpersonerna ska ha en påtaglig risk att dö (inte pga kriget, inte så spännande få kokande olja över sig bara sådär, brottas alla för att undfly den och den svagaste blir kokt levande är det intressant). Hur kombinerar man påtaglig dödsrisk med lång karaktärsutveckling?
Feghet ska vara A och O för att överleva. Status ska vara en egenskap som fluktuerar hela tiden beroende på hur rollerna hanterar utmaningar, ett stat som är skitviktigt när man crowd-controllar. Lyssnar alla på dig istället för sergeanten lär han lacka, lyckas du få alla att hjälpa dig slå ihjäl honom och ge hans uniform till dig har du väl förtjänat din befodran.
En sista sak: för att orcherna ska kännas så där trubbiga och hack n' slashiga ska kroksablar göra T6 i skada. Vet någon ett bra sätt att hantera skador som känns trovärdigt samtidigt som en kniv i magen inte gör så himla mycket så länge du inte får en till? Långsam läkning av KP är trist, kanske reggas den bara när man gjort något bra och lagom riskabelt som att sno någons matranson eller plundra en ladugård?
Lägg märke till hur unga och rädda några av orcherna ser ut. Jag ska skriva ett spel som handlar om unga orcher som just blivit conscriptade i den stora ondskans armé och kämpar om sin status, sin överlevnad och om nästa skål bajsstuvning.
Släng fram alla era coola idéer om vad som måste finnas med! Jag inser att det handlar mer om ett smart berättande/äventyrsskrivande än en massa regler. Observera att det inte är intressant hur det går för den orchiska hären, spelarnas roller lär ändå bara se blod blod och åter blod oavsett hur det går. Det jag vill återskapa är hur otroligt otrevlig och stressande en miljö där alla slåss om småsaker är, det ska finnas mobbing, mord, slagsmål, svordomsdueller (kanske olika stats för hur bra man är på att slåss och slänga käft, men att våld trumfar allt för att simulera hur allt eskalerar till strid på liv och död om ingen backar undan). Också: rollpersonerna ska ha en påtaglig risk att dö (inte pga kriget, inte så spännande få kokande olja över sig bara sådär, brottas alla för att undfly den och den svagaste blir kokt levande är det intressant). Hur kombinerar man påtaglig dödsrisk med lång karaktärsutveckling?
Feghet ska vara A och O för att överleva. Status ska vara en egenskap som fluktuerar hela tiden beroende på hur rollerna hanterar utmaningar, ett stat som är skitviktigt när man crowd-controllar. Lyssnar alla på dig istället för sergeanten lär han lacka, lyckas du få alla att hjälpa dig slå ihjäl honom och ge hans uniform till dig har du väl förtjänat din befodran.
En sista sak: för att orcherna ska kännas så där trubbiga och hack n' slashiga ska kroksablar göra T6 i skada. Vet någon ett bra sätt att hantera skador som känns trovärdigt samtidigt som en kniv i magen inte gör så himla mycket så länge du inte får en till? Långsam läkning av KP är trist, kanske reggas den bara när man gjort något bra och lagom riskabelt som att sno någons matranson eller plundra en ladugård?