Nekromanti Orchspolingar

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Källan till min inspiration.

Lägg märke till hur unga och rädda några av orcherna ser ut. Jag ska skriva ett spel som handlar om unga orcher som just blivit conscriptade i den stora ondskans armé och kämpar om sin status, sin överlevnad och om nästa skål bajsstuvning.

Släng fram alla era coola idéer om vad som måste finnas med! Jag inser att det handlar mer om ett smart berättande/äventyrsskrivande än en massa regler. Observera att det inte är intressant hur det går för den orchiska hären, spelarnas roller lär ändå bara se blod blod och åter blod oavsett hur det går. Det jag vill återskapa är hur otroligt otrevlig och stressande en miljö där alla slåss om småsaker är, det ska finnas mobbing, mord, slagsmål, svordomsdueller (kanske olika stats för hur bra man är på att slåss och slänga käft, men att våld trumfar allt för att simulera hur allt eskalerar till strid på liv och död om ingen backar undan). Också: rollpersonerna ska ha en påtaglig risk att dö (inte pga kriget, inte så spännande få kokande olja över sig bara sådär, brottas alla för att undfly den och den svagaste blir kokt levande är det intressant). Hur kombinerar man påtaglig dödsrisk med lång karaktärsutveckling?

Feghet ska vara A och O för att överleva. Status ska vara en egenskap som fluktuerar hela tiden beroende på hur rollerna hanterar utmaningar, ett stat som är skitviktigt när man crowd-controllar. Lyssnar alla på dig istället för sergeanten lär han lacka, lyckas du få alla att hjälpa dig slå ihjäl honom och ge hans uniform till dig har du väl förtjänat din befodran.

En sista sak: för att orcherna ska kännas så där trubbiga och hack n' slashiga ska kroksablar göra T6 i skada. Vet någon ett bra sätt att hantera skador som känns trovärdigt samtidigt som en kniv i magen inte gör så himla mycket så länge du inte får en till? Långsam läkning av KP är trist, kanske reggas den bara när man gjort något bra och lagom riskabelt som att sno någons matranson eller plundra en ladugård?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Hur kombinerar man påtaglig dödsrisk med lång karaktärsutveckling?
Eftersom orcherna naturligtvis är i tjänst hos en klichéartad dödsmagiker så återupplivas de av hans oheliga besvärjelser varje gång de dör, men möjligen lite svagare och lite galnare.

/tobias
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Fast då blir döden billig. Och att mörda varandra och SLPer blir onödigt. Siktar mer på Tolkiens korrupta-alver orcher än greenskinsaker.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Wilmer said:
Fast då blir döden billig. Och att mörda varandra och SLPer blir onödigt. Siktar mer på Tolkiens korrupta-alver orcher än greenskinsaker.
En idé kunde ju vara att låta döden vara relativt ovanlig, men öka graden av lemlästning och annat obehagligt. Sedan tror jag att det alltid finns saker man kan bli av med istället för livet - dels kroppsdelar (armar, ögon, händer, tungor) men också social status, privilegier och annat. Att bli förödmjukad kan göra ondare än en rejäl smäll på käften.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
krank said:
Wilmer said:
Fast då blir döden billig. Och att mörda varandra och SLPer blir onödigt. Siktar mer på Tolkiens korrupta-alver orcher än greenskinsaker.
En idé kunde ju vara att låta döden vara relativt ovanlig, men öka graden av lemlästning och annat obehagligt. Sedan tror jag att det alltid finns saker man kan bli av med istället för livet - dels kroppsdelar (armar, ögon, händer, tungor) men också social status, privilegier och annat. Att bli förödmjukad kan göra ondare än en rejäl smäll på käften.
Jo, det här blir nog den bästa implementeringen. Det ska vara relativt enkelt att fly (men det ska kosta en massa anseende) ifall man ser ut att få på nöten. Eftersom jag inte tänkt ha några stridsfärdigheter eller något i den stilen (alla orchungar kan slåss hjälpligt, annars skulle de inte överlevt så här långt)utan bara låta vapnena och lägena spela roll så kanske mängden Ärr man samlat på sig kan påverka en på något sätt. Kanske omvandlas läkta KP till Ärr så att kriget både stärker och förstör orcherna. En saknad arm är mer ballt än dåligt och värd en hel Ärr förmodligen. Hade en tanke förut om att varje avslutat avsnitt låta orchen med högst rang för tillfället växa sig större och på så sett sporra till inbördes jävelskap då bara de på toppen får levla.

Ett verktyg för både spelarna och spelledaren att sätta upp jävliga situationer borde vara att ha någon sorts pott att slåss om. Kanske kan man satsa lite av sina anseendepoäng för att försöka uppnå något, misslyckas man kniper någon annan dem. Tyvärr är inte min spelgrupp tillräckligt lömsk av naturen, har de någon sorts PvP-konflikter brukar de hålla sig till "sin kompis" och inte backstabba trots att det skulle vara hur snyggt och rätt som helst.

Har någon någon idé om hur Ärr kan användas både som en positiv och negativ egenskap? Det positiva ska vara när de symboliserar erfarenhet eller otäckhet, det negativa när de symboliserar lemlästning eller ynklighet (kompaniets hackkycklig väcker inte så mycket respekt trots att han har hundratals balla ärr). Kanske borde man ha Ärr och Men som olika värden? Eller så har man bara Ärr och Status och de interagerar på något vis? Kanske ger bara den lägsta bonus på saker man gör så att en respekterad men oerfaren orch är kass samtidigt som en söndertrasad och bespottad också är det?
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Wilmer said:
Har någon någon idé om hur Ärr kan användas både som en positiv och negativ egenskap? Det positiva ska vara när de symboliserar erfarenhet eller otäckhet, det negativa när de symboliserar lemlästning eller ynklighet (kompaniets hackkycklig väcker inte så mycket respekt trots att han har hundratals balla ärr). Kanske borde man ha Ärr och Men som olika värden? Eller så har man bara Ärr och Status och de interagerar på något vis? Kanske ger bara den lägsta bonus på saker man gör så att en respekterad men oerfaren orch är kass samtidigt som en söndertrasad och bespottad också är det?
Hmm, Men skulle kunna vara fysiska begransningar av skadorna medan Arr ger bonus pa Hota. De flesta konflikter vinner tuffa orcher genom att se till att kuvade underhuggare ar just kuvade. Vid varje blamarke de tar i en eventuell strid maste de klara ett motstandsslag med Mod mot Hota for att inte chickna ur och falla in i ledet igen.

Annars kan de ju kapa sig en ny arm och sy fast den om de skulle forlora en arm eller tva i en strid? Forslagsvis fran nagon som ar starkare an han sjalv. Orcher dor inte, de blir bara mindre...
 
Top