Nekromanti Ord som du använder mycket

Rickard

Urverk speldesign
Vilka ord brukar du använda väldigt ofta, säg i skriven text eller tal? Själv så överanvänder jag orden "dock" och "förvisso" mycket. "Dock" har jag kommit på mig att använda mycket, men "förvisso" var det en som sade att jag skrev ofta.

/Han som slår till den personen som skriver "och" eller något annat fiffilurigt

Johan K

Gammal & dryg
Bra fråga..

Om jag får gissa rätt, så använder jag just en hel del: !
Ell hur.. :gremgrin:
Sedan så använder jag ordet: & i mina meningar..

/ Johan K, som iof inte tänkt direkt på vad & hur man använder vissa ord mer eller mindre.

Organ

Out of time, out of mind
Jag är som du och förbrukar ordet "dock" med samma hastighet som popcorn under ett Hellraiser-maraton.

/Anders

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Som en frukt av vad som ursprungligen var ett skämt utropar jag numera på fullaste allvar "Du store!" då och då. "Torde" och "dock" dyker upp en hel del också.

Krille

Super Moderator
Huruvida

Ibland känns det som att jag är den ende som använder det ordet, och då inte i betydelsen "huru vida är mina byxor?". Men det är ett fint ord, så det använder jag ofta.

Det och en klase.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag missbrukar också "dock", liksom "ändå". Jag har försökt börja att konstruera meningar kring "likväl" för att få lite variation, och för att det är snyggt. :gremsmirk:

/Dimfrost

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Förresten, det blev bara en massa akademiska ord i den här tråden. Därför lägger jag till orden "mongo" och "kuk", framför allt som förstärkningsord, bara för att få lite variation.

Troberg

Sinister eater
Ett totalt underskattat ord, speciellt i kontakt med myndigheter och sånt, är "enär". Inte så krystat som förvisso, men med bra kräm i.

Sedan använder jag ofta de olika formerna av "effad", tex "uppeffad", "effat", "effat upp", "what the eff" osv. Mycket behändigt kraftuttryck.

Feuflux

omjonasson.se
Det där är klart säsongsbetonat. I skriven text vet jag inte om jag använder nåt ord extra mycket, men i tal så brukar jag ha nåt "talesätt" som dyker upp ofta.

Just nu kallar jag en massa saker för läskigt.

- Det är läskigt kallt här inne.

- Och sen kom jag på att jag hade glömt mobilen hemma.
- Vad läskigt.

etc.

Quadrante

Grisbonde
och [NT]

Själv säger jag ofta "vad heter det", utan att själv höra den frasen, vilket skulle kunna leda till den talade meningen:

Du [Vadheter det] vad [Vadheter det] är det [Vadheter det] det heter?
...vilket aldrig brukar leda till att jag får ett svar!

På en så lätt fråga som vad det heter :gremsmile:

/ jag utöver självterapi och har nästan jobbat bort detta "ticks" ...

Troberg

Sinister eater
Re: och [NT]

Själv säger jag ofta "vad heter det", utan att själv höra den frasen, vilket skulle kunna leda till den talade meningen:

"Du [Vadheter det] vad [Vadheter det] är det [Vadheter det] det heter?"
Jag tror jag känner dig i så fall, jag vet en som låter som en stammande kulspruta till följd av den egenheten...

Foggmock

Myrmidon
Re: Huruvida

Jag har gjort det till en sport att få in "huruvida" i alla mina akademiska arbeten till högskolan, så jag får säga att jag också älskar det där ordet. :gremgrin:

Kendofarfar

Veteran
"Dock", definitivt i alldeles för stora mängder
"Självklart" en del för mycket med

Sen har jag lagt på mig en massa "ålderdomliga" uttryck, och då menar jag inte äldra än 1900-talets början max. Uttryck som man förväntar sig att folk i kategorin 45+ någån gång då och då haslplar ur sig. Typ "ett jävla hålligång"

Wyldstorm

Swordsman
flärp,pryl, tjafs,shwinkel...

Mer normala ord som överanvänds skulle väl vara:
sanslös(t), enfald(-t) & Excellent.

Ska installera en logger tror jag, för att kunna ta reda på de vanligaste skrivna uttrycken..

Zire

Swashbuckler
Jag insåg här om veckan att jag (när jag sitter i telefonsupporten) har börjat säga en massa onödiga "så att säga". Förutom att det låter fördjäkligt så använder jag det vid fel tillfällen dessutom. Så nu jobbar jag som en tok med att försöka få bort uttrycket.

Foggmock

Myrmidon
Jag säger väldigt mycket "precis" när jag jobbar kundtjänst. En av kollegorna jag satt bredvid tidigare överanvände också "så att säga" (till och med i sammanhang där det inte ens fanns betydelsemässigt fog att stoppa in uttrycket) och han lyckades sluta efter svår mobbing från mig och andra arbetskamrater. Kanske kan vara något för dig med? :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag överanvänder många "akademiska" uttryck i skrift. Just nu florerar "konnotationer" ganska mycket.

Både online och IRL har jag en tendens att påbörja bemötanden av uttalanden jag verkligen inte håller med om med ett "mjo", "mja" eller "mjae".

Anders Åstrand

Swordsman
"Herre Jösses!"

Jag måste verkligen vänja mig av med det. Det började som ett skämt, men nu säger jag det hela tiden utan att tänka på det.

"Oj, oj" (sägs med en lite speciellt betoning som är svårt att beskriva) och "Ack och ve!" ibland ihop som "Oj, oj. Ack och ve!"

Lite samma story där, men de tycker jag fortfarande är roliga och använder med flit på ett annat sätt än "Herre Jösses!"

--

En lustig sak med "Oj, oj. Ack och ve!" är att jag hade en tjejkompis jag umgicks väldigt mycket med när jag började säga det, och hon tog efter såklart (som så ofta är när folk i ens närhet använder speciella ord eller uttryck) och nu säger hon att alla på hennes jobb också börjat säga det. Så om ni bor på lidingö och känner någon som jobbar på dagis som säger "Oj, oj" möjligtvis i kombination med "Ack och ve!" så vet ni var det kommer ifrån :gremsmile:

Nightowl

Champion
Ord och meningar på jobbet

"Har du lånekort med dig?"

"Vad heter du?"

"Och nu får du ha böckerna till den (datum)"

"Erik Sieurin, biblioteket."

Och väldigt, väldigt ofta: tack och varsågod.

Men det finns också... saker man säger väldigt sällan. Typ aldrig. Tur är väl det, för vem fan skulle vilja komma tillbaka efter det?

"Tyvärr, vi har bara dåliga böcker nuförtiden. Det är en del av budgetnedskärningarna. Som ni säkert vet är bra böcker mycket dyra."

"Jo, vi har en hel massa andra CD-böcker, men de har vi grävt ned ute i skogen, de står inte i hyllan med den stora skylten 'CD-böcker'. Ni kan få en skattkarta av mig - det är en del av kommunens program för att innevånarna ska minska i vikt. Ni är så förbannat tjocka."

"Nej, vi dumma norrlänningar vet inte vad datorer och epost är, så ni kan inte få låna en "dator". Men vi kan dunka på tomtomtrumman och skicka ett meddelande till den Vandrande Vålnaden på Vittjokk, så kan Apposten ta ert brev till Stockholm."

"Dagens tidningar står, märkligt nog, där de ska stå, i tidningsstället. Jag vet att ingen lägger tillbaka dem i vanliga fall, men vi har haft ett par låntagare som är obsessive-compulsive här, och de har tyvärr lagt dem där. Men jag kan lägga dem längst ned i högen med gamla tidningar om ni vill."

"Nej! Försvinn! Gå och häng dig! Jag vill inte se din sura min eller höra dig gnälla! Jag skiter i dina krämpor, du ger varenda jävla expedit, kassör och tjänsteman i den här stan magsår och depression! Världen skulle vara en bättre plats om du slängde dig i älven, kärringjävel!

Och du där! INGEN av de som läser tidningen här är intresserad av vad du tycker! Ge FAN i att läsa högt ur lokaltidningen och kommentera! Alla tycker du är ett obehagligt slem! Sök vård, för fan!

Och ni där! Era feta äcklon! Jag VET att ni surfar porr på den allmänna datorn, trots förbud! Om ni inte satt vid datorn hela dagen och käkade godis skulle ni inte vara så feta! Ni kunde få lite brudar for real, era lata fetton!"

"Ni har tur. Egentligen hade jag tänkt ta med mig en AK4 och skjuta vilt omkring mig, men så tänkte jag 'det kommer ändå ingen för det bor fan bara analfabeter här', så jag tog inte med mig den. Så nu slipper ni bli nedskjuten av en man vars alla grannar tyckte han var så tyst och lugn och inte gjorde något väsen av sig - grattis!"

"Nej, jag kan inte hjälpa er, jag surfar på wrnu och det är mycket viktigare än mitt jobb!"

Erik