Ord och meningar på jobbet
"Har du lånekort med dig?"
"Vad heter du?"
"Och nu får du ha böckerna till den (datum)"
"Erik Sieurin, biblioteket."
Och väldigt, väldigt ofta: tack och varsågod.
Men det finns också... saker man säger väldigt sällan. Typ aldrig. Tur är väl det, för vem fan skulle vilja komma tillbaka efter det?
"Tyvärr, vi har bara dåliga böcker nuförtiden. Det är en del av budgetnedskärningarna. Som ni säkert vet är bra böcker mycket dyra."
"Jo, vi har en hel massa andra CD-böcker, men de har vi grävt ned ute i skogen, de står inte i hyllan med den stora skylten 'CD-böcker'. Ni kan få en skattkarta av mig - det är en del av kommunens program för att innevånarna ska minska i vikt. Ni är så förbannat tjocka."
"Nej, vi dumma norrlänningar vet inte vad datorer och epost är, så ni kan inte få låna en "dator". Men vi kan dunka på tomtomtrumman och skicka ett meddelande till den Vandrande Vålnaden på Vittjokk, så kan Apposten ta ert brev till Stockholm."
"Dagens tidningar står, märkligt nog, där de ska stå, i tidningsstället. Jag vet att ingen lägger tillbaka dem i vanliga fall, men vi har haft ett par låntagare som är obsessive-compulsive här, och de har tyvärr lagt dem där. Men jag kan lägga dem längst ned i högen med gamla tidningar om ni vill."
"Nej! Försvinn! Gå och häng dig! Jag vill inte se din sura min eller höra dig gnälla! Jag skiter i dina krämpor, du ger varenda jävla expedit, kassör och tjänsteman i den här stan magsår och depression! Världen skulle vara en bättre plats om du slängde dig i älven, kärringjävel!
Och du där! INGEN av de som läser tidningen här är intresserad av vad du tycker! Ge FAN i att läsa högt ur lokaltidningen och kommentera! Alla tycker du är ett obehagligt slem! Sök vård, för fan!
Och ni där! Era feta äcklon! Jag VET att ni surfar porr på den allmänna datorn, trots förbud! Om ni inte satt vid datorn hela dagen och käkade godis skulle ni inte vara så feta! Ni kunde få lite brudar for real, era lata fetton!"
"Ni har tur. Egentligen hade jag tänkt ta med mig en AK4 och skjuta vilt omkring mig, men så tänkte jag 'det kommer ändå ingen för det bor fan bara analfabeter här', så jag tog inte med mig den. Så nu slipper ni bli nedskjuten av en man vars alla grannar tyckte han var så tyst och lugn och inte gjorde något väsen av sig - grattis!"
"Nej, jag kan inte hjälpa er, jag surfar på wrnu och det är mycket viktigare än mitt jobb!"
Erik