Nekromanti Ordet Party i bemärkelsen samling?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kan man använda ordet party i bemärkelsen grupp, samling och vad exakt skiljer party från grupp eller är de synonyma eller har jag inte fattat nånting? Hittar inga källor på nätet.

Johan K

Gammal & dryg
För mig är ordet party självklart lika synonymt med grupp eller liknande förkalring som det är med orde fest.
Så för mig funakr det lika bra, vilket du än använder.

Enbart ordet party betyder grupp/lag eller sällskap, i alla fall enligt Lexin lexikon på nätet
Men också fest, kalas bjudning
även deltagare, parti och en hel del till
Kan hittas här

Krille

Super Moderator
Ordböcker är bra att ha

Svensk ordlista said:
party -t -n bjudning, tillställning
Bonniers synonymordbok: said:
party fest, kalas, bjudning, tillställning, mottagning, partaj, hullabaloo, skiva, hippa; sällskap
Cassell Concise English Dictionary said:
party <sup>1</sup> (pah'ti), n. a number of persons united together for a particular purpose; the principle or practice of taking sides on questions of public policy; a number of persons gathered together for some purpose, esp. of persons invited to a house for social entertainment; each of the actual or fictitious personages on either side in a legal action, contract etc.; an accessory, one concerned in any affair; (coll.) a person, +a game, a match. v.i. to attend parties, entertainments, etc. [snippeti] [F partie, L partita, fem. p.p. of partiri, to divide, from pars partis, part]

party <sup>2</sup> (pah'ti) a. of a shield, divided into compartments distinguished by different tinctures. [F parti, as prec]
...det finns en pik här nånstans också.

Magnum_UBBT

Warrior
Re: Ordböcker är bra att ha

party fest, kalas, bjudning, tillställning, mottagning, partaj, hullabaloo, skiva, hippa; sällskap
Hullabaloo, det var ett ord som jag inte har hört på länge. För mig är det inte ett ord som jag associerat det med party direkt, ja eller inte party i ordets rätta benämning.

-Ska du med hem på lite hullabaloo? :gremgrin:
-Vadå, ska du ha fest?...

Vavva

Swordsman
Precis vad jag tänkte

...och även den svenska betydelsen "fest" är ett ganska modernt låneord från engelskan.

Krille gjorde min poäng. *pekar uppåt*