Cybot
Mest spelbar
Vad är Ordo Obscurum?
Ordo Obscurum handlar om ett gäng “frilansande” (stora citationstecken) gillestjuvar som härjar i en stad som är ett ihopkok mellan Ravnicas evighetsstad, “The City” ifrån Thief serien och ett helt gäng av olika metropoler från världens renässansepok (där Venedig och Konstantinopel har haft det absolut starkaste inflytandet). Det är en stad där renässansestetik blandas med Ångbrödernas maskinerier och andra tekniska skapelser samt en ohälsosam dos magi.
Metropolis är en jättestad med nästan en miljon invånare. Den kända världens centrum, rakt i sundet mellan Mare Thalassos och Smaragdhavet.
Politiskt sett ligger är staden i flux, där senatorsfamiljerna, gillena och arkonten (staden militära befälhavare) konkurrerar om makten. En maktkamp som endast hindras ifrån att spilla över genom den järnhårda gillespakten, en överenskommelse mellan stadens starkaste maktfaktorer och vars yttersta väktare är det fruktade lönnmördargillet (Brotherhood of Saint Markus the Tyrannicide).
Vad kör ni för kampanj?
Ordo Obscurums fokus är på Heists, och konsekvenserna av dessa. Då gillespakten förbjuder gillesmedlemmar (förutom lönnmördarna då) att döda under sin yrkesutövning (eller överhuvudtaget någon som är en medlem i de faktioner som har skrivit under gillespakten) så är fokuset på icke-våldslösningar. List är din främsta tillgång och du har en rad verktyg för att uppnå dina mål, allt ifrån mekaniska trick till skuggmagins omärkbarhet till atletisk förmåga….eller några av de andra kunskaper din karaktär har tillgång till.
För att komplicera saker och ting så baseras kampanjen på vad jag kallar “Object Based Fuckery”. Stjäla bör man annars dör man, men varje föremål ni stjäl har en chans att föra med sig oönskade konsekvenser (om du inte är God45 då, som på en nästan masochistisk nivå njuter av att utsätta sin karaktär för hemskheter). Vem som är din vän och fiende bestäms till stora delar av slumpen och detta sakta växande nät av intrig och förräderi dikterar hur spelvärlden utvecklar sig.
Vilka är ni?
Jag, Cybot, är spelledare. Jag är en hard-core bottom-up person. Fanatisk världsbyggare, men jag bygger spelvärldar för att ge en fast grund som jag kan improvisera utifrån.
För tillfället är mina spelare God45 (välkänd forumit) som spelar den förföriska, atletiska och lätt dumdristiga Jinx och Kaabi (som inte hänger här på forumet) som spelar det mekaniska geniet Gizmo.
Vi spelar över Skype på söndagar och skulle gärna ha två spelare till.
‘nuff said. Lets spelrapport!
Välkommna till Radix Malorum Est Cupiditas, den första delen i kampanjen Ordo Obscurum.
Ordo Obscurum handlar om ett gäng “frilansande” (stora citationstecken) gillestjuvar som härjar i en stad som är ett ihopkok mellan Ravnicas evighetsstad, “The City” ifrån Thief serien och ett helt gäng av olika metropoler från världens renässansepok (där Venedig och Konstantinopel har haft det absolut starkaste inflytandet). Det är en stad där renässansestetik blandas med Ångbrödernas maskinerier och andra tekniska skapelser samt en ohälsosam dos magi.
Metropolis är en jättestad med nästan en miljon invånare. Den kända världens centrum, rakt i sundet mellan Mare Thalassos och Smaragdhavet.
Politiskt sett ligger är staden i flux, där senatorsfamiljerna, gillena och arkonten (staden militära befälhavare) konkurrerar om makten. En maktkamp som endast hindras ifrån att spilla över genom den järnhårda gillespakten, en överenskommelse mellan stadens starkaste maktfaktorer och vars yttersta väktare är det fruktade lönnmördargillet (Brotherhood of Saint Markus the Tyrannicide).
Vad kör ni för kampanj?
Ordo Obscurums fokus är på Heists, och konsekvenserna av dessa. Då gillespakten förbjuder gillesmedlemmar (förutom lönnmördarna då) att döda under sin yrkesutövning (eller överhuvudtaget någon som är en medlem i de faktioner som har skrivit under gillespakten) så är fokuset på icke-våldslösningar. List är din främsta tillgång och du har en rad verktyg för att uppnå dina mål, allt ifrån mekaniska trick till skuggmagins omärkbarhet till atletisk förmåga….eller några av de andra kunskaper din karaktär har tillgång till.
För att komplicera saker och ting så baseras kampanjen på vad jag kallar “Object Based Fuckery”. Stjäla bör man annars dör man, men varje föremål ni stjäl har en chans att föra med sig oönskade konsekvenser (om du inte är God45 då, som på en nästan masochistisk nivå njuter av att utsätta sin karaktär för hemskheter). Vem som är din vän och fiende bestäms till stora delar av slumpen och detta sakta växande nät av intrig och förräderi dikterar hur spelvärlden utvecklar sig.
Vilka är ni?
Jag, Cybot, är spelledare. Jag är en hard-core bottom-up person. Fanatisk världsbyggare, men jag bygger spelvärldar för att ge en fast grund som jag kan improvisera utifrån.
För tillfället är mina spelare God45 (välkänd forumit) som spelar den förföriska, atletiska och lätt dumdristiga Jinx och Kaabi (som inte hänger här på forumet) som spelar det mekaniska geniet Gizmo.
Vi spelar över Skype på söndagar och skulle gärna ha två spelare till.
‘nuff said. Lets spelrapport!
Välkommna till Radix Malorum Est Cupiditas, den första delen i kampanjen Ordo Obscurum.