Nekromanti Ordspråk, ordstäv och talesätt...!

Malkavvaklam

Veteran
Sitter åter i så här på nattekvistens grenar, och spånar på en fråga som jag länge tänkt på... och kanske finns det fler av er som tänkt samma sak.
Jag är en sådan där fåne som älskar talesätt och ordspråk... de sätter liksom färg på tillvaron och gör språket mer levande. Samt att det gör det exempelvis lättare att leva sig in när man spelar en Thismalv, eller en Dvärg av klan Roghan.

I Mundana känner jag avsaknaden av just detta... visst finns det lite i Consaber och i Dvärgar, men i övrigt finns det mycket att sakna vad gäller denna bit... även den "sämre" biten av språket saknar jag:
Svordomar och förolämpningar (se Consaber som utmärkt exempel, som faktiskt har just det... fortsätt så :gremlaugh:)... ty även de sätter färg på tillvaron i Mundanas vardagliga samhällen :gremwink:

Så jag skulle gärna höra om folk här har förslag, som sedan kanske kan snappas upp av diverse EON skrivare, och publiceras i kommande material :gremwink:
Och så givetvis skulle ni göra mig glad, som får höra vad andra har för ordspråk, ordstäv och talesätt i sitt mundana... och var/vilka som brukar dem. :gremtongue:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Thalaskiska ordkväden

Min pereinska magikertös har vid något enstaka fall av svår frustration lyckats kläcka ur sig kommentarer som "Vid Calanas förbannade springare", vilket inte alltid går hem i de sabriska kretsar där hon vanligtvis rör sig :gremwink:

(En virtuell kram till de som vet vem Calana är och varför hennes springare är ett thalaskisk kraftuttryck)

Vidare så tackar thalasker inte gud ("Tack Gud") som sabrier är så duktiga på att göra. Det finns dock en nära motsvarighet där de istället tackar slumpen eller ödet. ("å tacka slumpen för det!", "Ödet ler mot oss idag").

Teomantiker brukar även vara roliga att hyvla ned på. "Tusen teomantiker!", "Jävla teomantiker" och är man lite närmre Consaber så kan nog det sabriska ordet för 'präst' smugit sig in i språket där man ibland kan höra uttryck som "prästjävel".

Thalasker och framförallt Pereinier brukar kunna tacka "Kejsar Caloans välvilja" och allmänna uttryck som rör kejsare är vanliga. "Vid kejserns långa skägg" (trots att det inte funnits en kejsare på många hundra år) kan säkerligen höras.

/Naug, improviserar en hel del

Raco

Veteran
Re: Thalaskiska ordkväden

Om det bara är olika "svärdord" du är ute efter så är det inge svårt att införa. Det får ju varje spelgrupp själv ta hand om. Det finns säkert någon spellare so kläker ur sig ett och annat under spelen.
Och att hitta på egna kan heller inte vara så svårt eller?
Likte "Vad ända in i Daaks vagga?"

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Thalaskiska ordkväden

"Om det bara är olika "svärdord" du är ute efter så är det inge svårt att införa. Det får ju varje spelgrupp själv ta hand om. Det finns säkert någon spellare so kläker ur sig ett och annat under spelen.
Och att hitta på egna kan heller inte vara så svårt eller?
Likte "Vad ända in i Daaks vagga?" "

Sant. Talesätten är svårare att få till på ett bra sätt utan att skriva ned dom i förväg.

/Naug, "Vid Daaks tänder!"