Nekromanti Organ Does Dublin

Organ

Out of time, out of mind
Jag ska åka till Dublin över en förstärkt weekend och behöver tips på vad man bör se där. Jag har redan prickat för essentialiteter som statyn föreställandes Phil Lynott och postkontoret som var centrum för påskupproret 1916. Vad utöver det bör jag se (eller göra för den delen, upplevelser är lika intressanta)?

/Anders

Foggmock

Myrmidon
Givet att jag sökt diverse jobb i Dublin har jag efterforskat staden också. Utan att någonsin har varit där rekommenderar jag:

* Ilac Shopping Centre, ligger i Dublins shoppingdistrikt. Har ett bibliotek med massa awesome gamla volymer utöver det vanliga shoppingcenterkrafset, osäker på om det finns bokhandel dock.

* Chester Beatty Library, en privat samling dokument och konst på papper från hela världen http://www.cbl.ie/. (National print library hade inga intressanta utställningar i mina ögon dock, men lite motsvarande utbud: http://www.nationalprintmuseum.ie/)

* Collin's barracks, en f.d. garnisonsbyggnad som numera huserar en konstutställning, men är främst intressant för de militärhistoriska delarna. I övrigt är det tyvärr snålt med militaria att uppleva i Dublin...

Johan K

Gammal & dryg
Om jag skulle åka till Dublin så skulle jag botanisera i pubbar & lyssna på livemusik & dricka en & annan Guinnes.... =)
Annars så skulle jag nog försöka se på kulturplattser.

Flurtis

Hero
For fuck sake laie, go to the pub!!

Om jag besökte Dublin skulle jag ta med mig tält och en tjugometerskätting. Sedan skulle jag kedja fast mig i bardisken vid en riktig irländsk pub och inte lämna stället föränn satan själv kom upp och hämtade mig.

//Flurtis, så det så!

Mogger

Hipsteranka
Organ said:
Jag ska åka till Dublin över en förstärkt weekend och behöver tips på vad man bör se där. Jag har redan prickat för essentialiteter som statyn föreställandes Phil Lynott och postkontoret som var centrum för påskupproret 1916. Vad utöver det bör jag se (eller göra för den delen, upplevelser är lika intressanta)?

/Anders
Du ska titta på statyn från puben som ligger precis bredvid, och därinne ska du kolla på livemusik. Sedan ska du gå och käka på Food Market och du kan gå genom de småflummiga arkaderna, som jag inte vet vad de heter, på vägen dit (eller om det kanske blir en omväg). Det finns en liten by vid kusten (där Lynott föddes) som är jävligt charmig. Det tar inte lång tid att ta tåget dit. Där finns det massor av små fiskeresturanger, men om du ska till Dublin när det är kallt hade jag skitit i det.

Du ska så klart hänga lite i Temple Bar, men bara tillräckligt länge för att se alla engelska möhippor, turister och alkisar. Sedan ska du prova dina vingar och knalla runt. Dublin är litet och du kan bara gå från pub till pub och efter någon timme har du gjort stan.

Vissa roas av att besöka universitetet. Själv har jag aldrig varit där.

Annars - fotboll, öl, pubkrubb, lather, rinse, repeat.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag skulle förstås besöka Trinity College för att beglo The Book of Kells.

Men det är jag det.

Ulfgeir

Swashbuckler
Rekommenderar The Playwright Inn i Blackrock. Påstås vara Europas största byggnad med Halmtak om jag minns rätt. Var rätt bra mat där och folk var trevliga.

Kommer inte ihåg om det var Dawson street eller om det var Grafton street som var shopping-gatan. De går parallelt och utgår från Trinity College. I andra änden har du St Stephens's Green som är stor galleria. I närheten av Trinity College har du även en skoj turistbyrå (ligger i en gammal kyrka)

Finns en staty föreställande Molly Malone med har jag för mig. Åven den nära universitetet.

Om du har möjlighet skall du även titta på Rugby eller Hurling.

/Ulfgeir