Nekromanti Organisera rollspels-pdf:er?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag har under årens lopp samlat på mig en hel del rollspel i PDF-format. Jag sitter och funderar på hur de ska organiseras för att jag lätt ska kunna hitta det jag letar efter.

Just nu har jag en mapp med 113 undermappar, en undermapp per spel. Problemet är att det är 113 jämra stycken. Rätt svårt att få överblick eller att hitta det man letar efter med en snabb blick alltså.

Andra hierarkiska lösningar jag funderat på:
- Undermappar per genre. Nackdelar: Spel som passar flera genrer t.ex. Eller är svårkategoriserade. Sen skulle det kännas konstigt att ha alla GURPS-böcker utspridda i en massa olika mappar...

- Undermappar per tillverkare. Nackdelar: Vissa spel har flera olika tillverkare gjort saker till. Jag kommer aldrig ihåg de flesta tillverkares namn, om jag letar efter ett specifikt spel.

Jag känner att jag egentligen nått punkten jag aldrig trodde jag skulle nå: Den där ett taggbaserat, ickehierarkiskt system verkar lockande. Problemet med sådana system är att de kräver någon form av tredjepartsmjukvara och att taggarna därmed inte blir speciellt portabla.

Hur gör ni? Tips?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I det läget hade jag nog gjort den lite kaosartade lösningen att för alla större spel med många PDF:er eller som är svårdefinierade så hade jag haft dem sorterade efter namn. Dvs alla gurpspdf-er i en map, alla warhammerpdf-er från alla tillverkare i en map.

Alla småspel som är väldigt nichade hade åkt ner i sammlingsmappar i still med "diverse sci fi".

Caligo

Swashbuckler
Rent generellt så rekommenderar jag Adobe Bridge för bra sortering. Använder IPTC och XMP för tex nyckelord. Osäker dock om det finns något bra program för Android som stödjer detta.
Adobe Bridge installeras med alla testversioner av Adobe Creative Suite.

Bolongo

Herr Doktor
Jag är inte övertygad om att mitt system är bra, men det är enkelt: jag kör alfabetiskt.

Alltså en mapp för A, en för B o.s.v.

Sedan individuella mappar för spel. Naturligtvis separata mappar för olika upplagor, men jag har inte varit helt konsekvent - ibland finns det en modermapp för spelet som helhet, ibland inte.