Nekromanti Organisera

antorax

Swordsman
Hela sommaren har jag samlat ihop saker jag vill ha med i mitt rollspel. All inspiration jag fått har jag skrivit ned (och nu renskrivit på dator). Jag har även en hyfsad uppfattning om hur världen ser ut med olika länder. Nu har jag namngivning av personer och nationer som ett problem, men det som jag ville fokusera på i denna tråden är hur man organiserar all den info man (jag) har.

Alltså. Eh. Vad för information bör jag inkludera i nationsbeskrivningar och fraktionsbeskrivningar? För tillfället har jag 19 sidor datorskrivna anteckningar som är tämligen obearbetade. Men jag tänkte skriva ett rollspel på kanske 10 sidor, där två upptas utav regler. Jag tänkte först och främst fokusera på ett land, och sedan beskriva grannländer vagt. Vad skulle du vilja ha med?

Settingen är btw någon sorts fantasy där krut och ångteknik börjar slå igenom och integreras i en annars rätt så traditionell fantasyvärld med magi och olika raser.

Mogger

Hipsteranka
10 sidor? Coolt. Jag skulle fokusera på det som är intressant, för de som ska spela spelet. Vad spelar man? Vad gör man? Hur gör man det? Lite grovt, men kan du svara på de frågorna är det exakt 600ggr enklare att beskriva en miljö. Och om du vill kan du göra det här så kan jag berätta vad jag skulle ha skrivit.

Rickard

Urverk speldesign
  • Vad krut- och ångteknologin har medfört för världen. I princip vad skillnaden är mot "vanlig" fantasy.
  • Vilka relationer fraktionerna har mellan sig.
  • Hur fraktionerna rekryterar folk och hur märks i det vardagliga livet.
  • Hur det vardagliga livet ser ut (främst för rollpersonerna).
  • Vilka relationer nationerna har mellan sig (och därmed nationaliteterna - om alvriket och dvärgriket hatar varandra så hatar också dvärgar och alver varandra).
  • Vilken stämning som jag ska förmedla till mina spelare. Denna stämning kan komma från kläder, husbyggen, hur folk talar, var jag ska lägga mitt fokus i beskrivandet med mera (typ beskriva allting utifrån ett puttefnaskperspektiv).