Nekromanti Orimligheten med dominant stridsmagi. (DoD 91)

Evil Peter

Hero
Jag, och säkerligen många med mig, har en längre tid noterat att av besvärjelserna som finns tillgängliga i diverse böcker är en enligt mig orimligt stor del av dem associerade till strid (antingen attack eller skydd mot skador). Visst har dessa besvärjelser ett existensberättigande då magiker säkerligen får en än större självbevarelsedrift allt eftersom deras kunskaper växer. Däremot tror jag inte många magiker skulle ägna sitt liv åt att bli de perfekta dödsmaskinerna och därför borde andelen besvärjelser som inte är associerade med strid vara klart större.

Detta är ju inget problem som inte går att åtgärda så jag tänkte att vi som är intresserade skulle kunna utveckla den andra sidan hos magin lite mer. Först måste man nog tydligare utmejsla de vanligaste målen med magisk forskning. Om man vet vilket mål som driver en magiker kan man enklare komma till insikt i vilka besvärjelseeffekter denne vill försöka forska fram.

Det andra som jag vill få fram är direkta förslag till icke krigisk magi, antingen som koncept eller som färdigbalanserade besvärjelser med skolvärde och allt.

Detta inlägg kom i stundens ingivelse så jag ska fundera lite mer över detta innan jag kommer med mina egna synpunkter. Känn er välkomna att bidraga så länge. :gremsmile:

WhitePaladin

Veteran
Jag har tänkt i samma banor, jag gillar personligen inte direkta dödsmaskiner i form av magiker, så jag har gjort vissa modifikationer till både magiskolor och formler som finns, lagt till och dragit ifrån...

Jag har delat in formlerna i offensiva, defensiva och neutrala.
Det offensiva är direkta anfallsformler, de utgör runt 20% av formlerna, de defensiva skyddar magikern och med tnake på magikers självbevarelsedrift, så utgör de 30% av formlerna. De neutrala är de formler som magikerna egentligen är intresserad av, de är hans huvudinriktning. En eldmagiker vill ju förstå och komma närmare eldens element, så de "neutrala" formlerna inkluderar sådant som "Forma Eld", "Frammana Eld" (inte eldklot" och liknande.

Jag har i mina moddade använt endast följande skolor:
Animism
Arkaermagi (sällsynt skola)
Demonologi
Drakmagi
Drömkonst
Elementarmagi, åtta vägar:
1: Eld
2: Jord
3: Ljus
4: Luft
5: Mörker
6: Vatten
7: Värme
8: Åska
Harmonism
Havsmagi
Häxkonster
Illusionism
Mentalism
Nekromanti
Portalmagi (vissa kallar den Dimensionsmagi)
Spiritism
Stavmagi
Tidsmagi (sällsynt skola)

Jag har tagit bort Röstmagi, Symbolism och Krigsmagi, eftersom dom egentligen inte riktigt passar in i idén om att varke magisk väg ska ha ett aspekt att utforska och förstå. Symbolism mekar med sinnet och det kan man göra med Harmonism och Spiritism, Krigsmagi är inte förenligt med magikerns karaktär - at forska och dessutom innehåller de andra skolorna tillräckliga formler för att täcka behovet i fältslag.
Röstmagi är vansinnigt; vem vrålar i en grotta, där ljud kan orsaka ras?

Eksem

Champion
Då jag för tillfället endast har tillgång till grundregelboxen och varken Magikerns Handbok eller Magibokxen kanske detta blir lite snett, men i alla fall:

Det finns 6 allmänna besvärjelser, ingen av dessa har ett klart krigisk syfte. Möjligtvis Beskyddare, men det är ett gränsfall.

Det finns 20 animist-besvärjelser. 4 är helt klart stridsbesvärjelser, men resten är... nä, de är inte till för att slåss med. Möjligtvis för att undvika att slåss.

Det finns 21 elemtarmagikerbesvärjelser, och här hittar vi ju faktiskt en överväldigande majoritet stridsmagi. Hela 13 besvärjelser, plus frammana Elementar.

Om jag räknade rätt (jag är lite virrig i huvudet) finns det 21 Mentalist-besvärjelser. Här hittar jag endast 2 rena stridsbesvärjelser, med en del som går att använda vid strid, men återigen mest för att undvika den.

Efter denna genomgång kan man faktiskt konstatera att du har rätt. Om man räknar med även de besvärjelser som är till för att undvika strid är det nästan mer än hälften som är stridsrelaterade. Bisarrt, på sätt och vis. Men...

Varför väljer man att bli en magiker? För att man har talangen, förstås. Man har en känsla för magi, och under någon punkt i livet har man hittat någon, eller några, som hjälpt en fokusera sin kraft.

Magi är också makt. Och makt korrumperar. Den som kan hantera dessa fantastiska krafter hamnar nog lätt i rollen som härskare och elitist. Och för att upprätthålla en sådan position måste man vara något av en enmansarmé, eller ha en massa flos så man kan köpa sig en arme. Om man kan skrämma folk till att plocka potatisar åt en, varför skulle man då utveckla en besvärjelse som gjorde potatisplockandet automatiskt?

Man måste även se till vart trollkarlarna håller hus. Eftersom de faktiskt är en krigsmakt måste var krigsherre se till att hålla sig med minst en hustrollkarl. Och då blir ju trollkarlens roll just krigsmaskin, och då är ju det vad han måste vara bra på. Oavsett om han trollar fram en dimma som blockerar motståndarens överblick över slagfältet eller om han kastar eldbollar.

Och sen har vi ju eastern philosofer-klyschan som sitter mol allena på sitt berg och talar om att känna sitt inre själv. Han har ju långt större behov av potatisplockarbesvärjelser (ålfiskarbesvärjelser, för att återanknyta till populära WRNU-begrepp, eeeeh?), men även han måste ju kunna försvara sig.

Helt enkelt, jag vet inte riktigt vad som fattas, för jag vet inte riktigt vilka roller magikerna har... hur många är de? Vart håller de hus? Jag har inte läst en Ereb-modul på hur många år som helst så jag minns inte riktigt...

Och vad tusan gör magiker i äventyrargrupper? Är Gandalf en förebild här? En snubbe som rusar runt likt en packad Eksem och varnar folk för fara?(ni ska se mig på fyllan)

Så, först:

1. Hur vanligt är magi, och hur många är magikerna?
2. Vart, och hur, lär de sig fokusera sin kraft?
3. Hur förhåller sig makten till dessa trollkarlar? Ett hot eller en tillgång? En religiös fråga kanske? Jag tänker lite på Dr Manhattan i Watchmen...
4. Eh, här slutade mitt tangentbord fungera, och jag tappade helt bort min train of thought innan jag fick igång det igen, så ni får inte ens en sammanfattning eller slutsats av detta enfaldiga rabblande av nonsens. Osis för er, om ni orkat läsa ända hit. HA! Eeeh, jag återkommer med mera i ämnet när jag tänkt efter litet.

Troberg

Sinister eater
Jag håller med.

Om man ska ta en analogi med modern teknologi så kanske en stor del av spetsforskningen sker på krigsmagin, men den stora mängden magi som sedan används är fredlig.

Titta även på magi i folktron. Den handlar om att påverka vädret, att få gynnsamma skördar, att göra boskapen fruktbar, att göra människor fruktbara eller ofruktbara, att charma någon, att spionera, att ge jaktlycka/fiskelycka, att hålla sig väl med/skydda sig från oknytt, att bota sjukdomar och så vidare.Till stor del skulle jag klassa sådant som "trygghetsbehov", vilket på sätt och vis är motsats till offensiva krigsbesvärjelser.

Jag tycker att det borde finnas mycket fler sådana besvärjelser, och dessutom fler "bekvämlighetsbesvärjelser" (motsvarande våra fjärrkontroller, mikrovågsugnar, airconditions, duntäcken, frysar och så vidare).

Hur gör man då för att spelarna ska välja sådana "ointressanta" besvärjelser?

Jag skulle löst det så att man valde inte enstaka besvärjelser, man väljer paket. När man väljer ettpaket får man en packe relaterade besvärjelser. På så sätt skulle man kunna sänka kostnaden för besvärjelser så att magikerna fick fler (något jag alltid tyckt varit snålt tilltaget i DoD), speciellt med tanke på att många av dem nu har ganska liten inverkan på spelet (Men det beror på vilken stil man har när man spelar. En besvärjelse i ett paket kan vara värdelös i en kampanj men oumbärlig i en annan.).

OK, nu har magikern massor av besvärjelser. Hur får vi honom/henne att använda dem i stället för att snåla på sina KRA/PSY/SPI? Det jag har använt framgångsrikt är att dra ner KRA/PSY/SMI lite, men i stället göra den betydligt lättare att återvinna. I princip så har jag kört med att man bara behöver pusta och och sansa sig efter striden så är man fulladdad igen. Det gör att man slipper den långsamma nednötningen av KRA/PSY/SMI, och det gör att man under lugna omständigheter kan kasta magi i princip utan kostnad. Vissa undantag måste göras, tex måste man begränsa Sigill, som annars tillåter att man på ett kick lägger ett minfält av sigill.

Foggmock

Myrmidon
Titta även på magi i folktron. Den handlar om att påverka vädret, att få gynnsamma skördar, att göra boskapen fruktbar, att göra människor fruktbara eller ofruktbara, att charma någon, att spionera, att ge jaktlycka/fiskelycka, att hålla sig väl med/skydda sig från oknytt, att bota sjukdomar och så vidare.

Det kasnke beror på att sån magi var lättare att fejka än eldbollskastning.

Jag tycker att det borde finnas mycket fler sådana besvärjelser, och dessutom fler "bekvämlighetsbesvärjelser" (motsvarande våra fjärrkontroller, mikrovågsugnar, airconditions, duntäcken, frysar och så vidare).

Jag med. :gremgrin:

Ang. sista punkten som var lite för lång för att pejsta, man kan ju ha en viss återhämtningskostnad beroende på vilken magi man lägger. Motsvarande tiden det tar att kasta den? Typ Sigill tar en timme. Sen kan man inte kasta nån annan magi på en timme. Eller så kan man ha korttidsSPI och långtidsSPI liknande utmattningen i Eon/Neotech.

Krille

Super Moderator
Bättre en fågel i handen än en handgranat

"Det kasnke beror på att sån magi var lättare att fejka än eldbollskastning."

Eller så kanske det helt enkelt är så att man har större behov av att påverka väder, få gynsamma skördar, göra boskapen eller människor fruktbara, charma folk, ge lycka, bota sjukdomar et cetera, än vad man har av att hiva eldbollar på folk. Liksom, även idag säljer huvudvärkstabletter, afrodisiaka, modekläder, jakt- och fiskeredskap och myggsprej mångfaldigt mycket bättre till privatpersoner än vad handgranater gör.

Troberg

Sinister eater
Det kasnke beror på att sån magi var lättare att fejka än eldbollskastning.
Delvis, men det var också kopplat till det praktiska behovet.

Ang. sista punkten som var lite för lång för att pejsta, man kan ju ha en viss återhämtningskostnad beroende på vilken magi man lägger. Motsvarande tiden det tar att kasta den? Typ Sigill tar en timme. Sen kan man inte kasta nån annan magi på en timme. Eller så kan man ha korttidsSPI och långtidsSPI liknande utmattningen i Eon/Neotech.
De enda besvärjelser jag ser som ett egentligt problem i sammanhanget är Sigill och läkebesvärjelser (möjligen ochså magiska skydd och sånt). Den enkla lösningen är att göra dem till ritualer. Det borde sätta dem på ungefär samma användbarhet som tidigare.

För att klara akutaspekten av läkningen så kan man låta läkningen ske i början av ritualen, men om den inte slutförs så spricker skadan upp igen. Då blir det helt plötsligt intressant med vem man läker först...

Troberg

Sinister eater
Re: Bättre en fågel i handen än en handgranat

Liksom, även idag säljer huvudvärkstabletter, afrodisiaka, modekläder, jakt- och fiskeredskap och myggsprej mångfaldigt mycket bättre till privatpersoner än vad handgranater gör.
Det kan ju bero på att det är ganska få affärer som öppetsäljer handgranater. Fast det är klart, har man några stycken så behöver man inte så många fler...

WhitePaladin

Veteran
Re: Bättre en fågel i handen än en handgranat

Jag håller med Krille, man kan ju dessutom titta på striden som helhet: 80% väntan, 20% strid... och när det kommer till kritan, hinner magikern alltid kasta sina värsta offensiva formler?
Min gamla spelargrupp var så rutinerad, att de inför strider alltid hade ett armborst redo eller två duktiga bågskyttar - första offret var alltid fiendens magiker... så det är bättre att magikern dämpas lite, skyddas så att han kan skydda slagkämparna, förtrolla deras vapen och sen lappa ihop dom, beroende på vad han är för magiker, förstås.
MEN hela spelgruppen ska inte springa runt med slagsvärd som ger 10T6 extra eldskada bara för att de har en magiker som inte är offensiv... jag tycker att man ska införa begränsingar på hur stark en förtrollning kan vara när den läggs i ett vapen beroende på material och så vidare. En begränsning är ju redan magikerns skicklighetsvärde i formeln och PSY-kostnaden, jag tycker att formler som NEXUS och PERMANENS ska vara sparsamma - då blir spelarna smartare och mer kreativa i striden, så att de inte bara förlitar sig på sina förtrollade vapen eller att de alltid helas av sin magiker

Dimfrost

Special Circumstances
Skiss på nytt magisystem

Problemets ursprung är nog att besvärjelserna i DoD är så smala, och att systemet inte uppmuntrar att en trollkarl behärskar några större mängder besvärjelser. Lösningen är att kasta ut det besvärjelsebaserade magisystemet och använda ett friare system istället.

Om man vill behålla DoD-känslan (och det antar jag att vi vill?) kan man behålla magiskolorna. Dessa kompletterar man då med olika färdigheter som bestämmer vad man kan göra (ungefär som i Mage eller Ars Magica): kontroll, skapelse, skydd, kommunikation och så vidare. Några exempel: Kontroll+elementarmagi gör att man kan kontrollera elementarer, eller forma en lägereld till en vägg av eld. Kontroll+animism gör att man kan få träd och växter att snärja en förföljare, eller kontrollera vädret. Kontroll+nekromanti kontrollerar naturligtvis odöda.

Lämpligen konstruerar man generella riktlinjer för vilken effekgrad som krävs för olika handlingar. Det här systemet borde ge upphov till magiker som kan mer än bara offensiv magi, och ger dessutom spelarna mycket fler tillfällen att vara kreativa. Dessutom blir mäktiga magiker mer sagoaktiga när de inte styrs så hårt av reglerna.

Ja, det här är ju inte det minsta nyskapande egentligen. Jag ville bara uttrycka min ovilja mot DoD:s i min mening alltför stela och tråkiga magisystem. Det har funnits trådar om fria magisystem på rollspelsmakarforumet förut, och den främsta invändningen som kommit fram då är väl att det kan göra det alltför svårt för nybörjare, att det är enkelt att magiker blir för bra samt att det sölar ner spelet. Hur som helst tycker jag om dylika system i teorin även om jag inte har testat dem särskilt mycket i praktiken.

/Dimfrost

Vindhand

Myrmidon
Titta även på magi i folktron. Den handlar om att påverka vädret, att få gynnsamma skördar, att göra boskapen fruktbar, att göra människor fruktbara eller ofruktbara, att charma någon, att spionera, att ge jaktlycka/fiskelycka, att hålla sig väl med/skydda sig från oknytt, att bota sjukdomar och så vidare.Till stor del skulle jag klassa sådant som "trygghetsbehov", vilket på sätt och vis är motsats till offensiva krigsbesvärjelser.

Det verkar dock rimligt att vår folktro ser ut som den gör för att vår magi inte fungerar. De enda magiska effekter man då kan tro på med övertygelse är sädana som är opålitliga nog eller svåra nog att märka att det inte är direkt uppenbart att de inte gör något.

Rickard

Urverk speldesign
"Till stor del skulle jag klassa sådant som 'trygghetsbehov', /.../

Jag tycker att det borde finnas mycket fler sådana besvärjelser, och dessutom fler 'bekvämlighetsbesvärjelser'
"
Minimagin är ju magikerns bekvämlighetsbesvärjelser.. Jag håller med om att man ska tänka igenom vilka saker som man har nytta av i vardagen.. Varför ska man kunna göra sig osynlig (anekdot: förr trodde man att lärda personer kunde göra sig osynliga), hoppa flera meter, gå på vatten etc? Jo, för att man kan det.. För att man kan det och ingen annan.. Jag ser helst att spelaren ser igenom det syfte som magikern har.. Hur hans livsmål, personlighet och vardag är och anpassar sina bevärjelser efter det..

"Hur gör man då för att spelarna ska välja sådana 'ointressanta' besvärjelser?"
Det du beskriver nedanför detta citerade stycke är lite så jag försökte få fram här.. Precis de saker som du skriver blev det i mitt system också.. Jag tänkte dock bygga om hela magisystemet medan jag antar att du "bara" har buntat ihop de befintliga bevärjelserna?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest kommenterade fram ett medhåll

Troberg

Sinister eater
Jag tänkte dock bygga om hela magisystemet medan jag antar att du "bara" har buntat ihop de befintliga bevärjelserna?
Antagligen hade det börjat med att jag buntat ihop de befintliga och nya, men slutat med att jag gjort ett nytt system. Brukar bli så.

Evil Peter

Hero
Om man ska ta en analogi med modern teknologi så kanske en stor del av spetsforskningen sker på krigsmagin, men den stora mängden magi som sedan används är fredlig.

Att spetsforskningen i modern teknologi ofta sker i militär forskning beror ju främst på att länderna vill garantera sin säkerhet genom att ha en stark krigsmakt. Finns samma behov bakom den magiska forskningen? Magisk forskning i DoD verkar sällan stå direkt under statlig finansiering eller liknande. Snarare verkar den mest framstående forskningen oftast ske i fristående magikerakademier med egna finanser. Dessa behöver naturligtvis också beskydd men detta tror jag snarast ses som ett nödvändigt ont än huvudinriktningen för någon forskning. Den normale magikern behöver egentligen bara en väl fungerande offensiv besvärjelse och ett par defensiva för att vara så trygg han kan vara utan beskydd. Mer än så känns överflödigt. Den makt en magiker kan tänkas vilja åt i sina mål vinns knappast genom att döda folk med blixtar utan snarare genom att manipulera personer på mer eller mindre direkta sätt.

Visst finns det många magiker som hamnar nära detta men det känns också som många magiker distanserar sig från många grundläggande behov genom att deras magi faktiskt fungerar och de ofta blir förmögna och har hög aktning i samhället. Det känns mycket troligare att de forskar mer egoistiskt än vad magiker i folktron gjorde då magi mig veterligen inte fungerar i vår värld. Hur magin ter sig styrs nog mycket hur egoistisk och vilken människosyn magikern har.

Jag tycker att det borde finnas mycket fler sådana besvärjelser, och dessutom fler "bekvämlighetsbesvärjelser" (motsvarande våra fjärrkontroller, mikrovågsugnar, airconditions, duntäcken, frysar och så vidare)

Detta faller som Han sade under minimagin. Det behövs mer i stil med rakning, hårvård, smink osv. Fåfäng och bekväm magi med liten makt.

Hur gör man då för att spelarna ska välja sådana "ointressanta" besvärjelser?

Om vi pratar om minimagin är det inte svårt att få spelarna att välja det. Jag brukar köra med att man får lika många minimagiska besvärjelser som det FV man köper i sin magiskola. Jag vill att magikerna ska ha mycket sådant då det ofta understryker deras personlighet mycket.

Jag citerar inte de två sista styckena utan kommenterar bara:

Jag är inte speciellt intresserad av att skapa ett nytt magisystem personligen. Problemet med att magi är dyrt har vi åtgärdat med en tabell som gör att ju mer teoretisk kunskap man har, desto lättare är det att lära sig det praktiska. Det är ingen omöjlighet att starta med 10-15 besvärjelser som man faktiskt har chans att lyckas med i vår grupp. Att magiker får tillbaka PSY snabbare tycker jag inte heller behövs. Visst ska magikern kunna kasta besvärjelser men jag vill inte ha besvärjelsekastande var 10:e minut konstant och många besvärjelser har lång verkan så jag är nöjd som det är nu. Detta gör också stridsdelen bättre då en magiker inte kan springa runt och vinna varenda strid utan att ha beskyddare. En magiker är mycket farlig i kvalitativ strid och kan ta ner mycket mäktiga personer men när det gäller att strida i kvantitet ska han inte vara speciellt bra imo.

Evil Peter

Hero
Efter denna genomgång kan man faktiskt konstatera att du har rätt. Om man räknar med även de besvärjelser som är till för att undvika strid är det nästan mer än hälften som är stridsrelaterade. Bisarrt, på sätt och vis. Men...

Ja, med stor sannolikhet är detta en kvarvarande effekt av den gamla "dungeon crawl"-stilen där strid var det primära.

Varför väljer man att bli en magiker? För att man har talangen, förstås. Man har en känsla för magi, och under någon punkt i livet har man hittat någon, eller några, som hjälpt en fokusera sin kraft.

Ja, med tanke på hur få det är som får chansen torde möjligheten att bli magiker vara tämligen lockande. Målen med detta varierar nog mycket på det liv personen levt innan och mycket troligt byts livsmålen helt med de nya förutsättningarna då utbildningen tar mycket lång tid.

Magi är också makt. Och makt korrumperar. Den som kan hantera dessa fantastiska krafter hamnar nog lätt i rollen som härskare och elitist. Och för att upprätthålla en sådan position måste man vara något av en enmansarmé, eller ha en massa flos så man kan köpa sig en arme. Om man kan skrämma folk till att plocka potatisar åt en, varför skulle man då utveckla en besvärjelse som gjorde potatisplockandet automatiskt?

Här har du definitivt mitt medhåll. Magiker är verkligen mäktiga så chansen att de ska ägna sin tid åt att hjälpa folk är mindre än i folktron. Jag är också av samma åsikt i att deras makt inte kommer från attackbesvärjelser utan att de får folk omkring sig att lyda dem av olika skäl.

1. Hur vanligt är magi, och hur många är magikerna?
2. Vart, och hur, lär de sig fokusera sin kraft?
3. Hur förhåller sig makten till dessa trollkarlar? Ett hot eller en tillgång? En religiös fråga kanske? Jag tänker lite på Dr Manhattan i Watchmen...

1. Magi ska enligt mig vara ovanligt och en magiker är något man höjer på ögonbrynen när man ser. Det ska vara något mystiskt. Detta beror självklart på var man är någonstans men i normalfallet ska det vara ganska ovanligt enligt mig.
2. De lär sig antingen på en akademi eller av en fristående mästare. De går som lärjungar där magisk träning blandas med alldagligsysslor i de flesta fall.
3. Jag ser det som att makten gärna håller sig på god fot med magikerna men att magikerna är självständiga att de inte kontrolleras av makten. Detta gäller nog mest när det gäller grupper av magiker t ex i akademier. Enskilda magiker varierar nog mer.

Nid

Veteran
Vad driver en magiker? Detsamma som driver en vanlig människa, eller den ras du väljer att spela. Vi kan ju snegla på Maslovs behovshierarki, nämligen att människan strävar efter att tillgodose vissa grundläggande behov, i första hand basala saker som näring, sömn och värme. Sedan tillkommer trygghet, kärlek, bekräftelse osv. Jag håller med Krille, vi kan ju snegla på hur livsvillkoren ser ut i den värld du som SL har skapat.

Här är ett förslag på en mera realistisk världsbild som enkelt kan broderas ut med fantasyinslag:

Landsbygd
Spädbarnsdödligheten ligger på 20-50%, flera av magikerns syskon dör i unga år av svält, umbäranden och sjukdomar. De äter kål varje dag. Krig och oroligheter kanske skövlar landsändan, alkoholismen är utbredd, adeln våldgästar socknen och kräver en natt med bruden före bröllopet (se Rob Roy eller var det Braveheart?), äktenskap är ofta rena affärsuppgörelser där pengar och mark är det viktiga. Att få många barn är den enda kända vägen till en någorlunda trygg ålderdom. Missväxt kan vara förödande för en hel landsända.

Ditt efternamn är mycket viktigt då det signalerar vilken ätt du tillhör samt hur mycket makt och anseende det för med sig. Familjen styrs av en patriark, hävd, sed och religion bildar ramar för hur man ska leva. Släkten betyder mycket, nästan allt för människorna. Maktlösheten är stor, man böjer sitt huvud inför livsvillkoren, analfabetism är snarare regel än undantag. Människan spår men Gud/gudarna rår. En religion är dominerande. Man har ofta en djup och stark tro som bär en genom livets vedermödor. Livet är kargt och kort, även om det kan finnas mycket värme i relationerna.

Vilka behov och drömmar skulle en magiker med denna bakgrund ha? Vad skulle driva honom? Kanske möjligheten att i större utsträckning kunna kontrollera sin omgivning och miljö, säkra skördar och förhindra/bota sjukdomar, öka överlevnad bland spädbarn, öka fruktbarhet, framkalla förälskelser, underlätta dagligt arbete. Om det fanns behov av att hämnas på någon skulle nog en vårta i ansiktet vara troligare än en eldboll i dito.

För att göra denna värld lite intressantare att spela i kan man tona ned de hårda livsvillkoren, öka handelns inflytande och införa saker som troll som lurar i skogen, häxans hydda som det sägs man kan komma till om man går baklänges sju varv runt gamla byabrunnen en torsdagsnatt med fullmåne. Stammar av svartfolk härjar trakten då och då, rövandes boskap och kvinnfolk. Grevens knektar har sänts ut för att ge beskydd, men gör istället livet surt för befolkningen. Blodisande skrin har hörts från ruinerna i närheten och mystiska landstrykare har visat intresse för området.

Plötsligt ser vår magikers urval av besvärjelser lite annorlunda ut eftersom miljö och livsbetingelser är annorlunda.

Hur blev magikern en magiker? Det är vanligt att man lämnar bort munnar man inte kan mätta till släktingar i andra byar eller städer, där de kanske också kan få en utbildning. Det är ganska enkelt att ordna en bakgrund där magikern på något sätt förlorat kontakten med sin ätt, eller där det framkommer att han har ett annat ursprung än han trodde. I en urban, lite mer upplyst miljö skulle förmodligen urvalet av besvärjelser se annorlunda ut. Kanske togs han under beskydd av en kringresande köpman som i hemlighet var en trollkarl. Kanske blev hon lärling under brunnshäxan eller en druid i skogen? Bakgrunden bör spegla besvärjelserna.

Poängen (om jag inte tappat bort den någonstans), är att människan är en handlande varelse, hon beter sig inte utan hon handlar . Med det menas att människan inte gör något utan att ha en avsikt med sin handling. Detta bör också synas i valet av trollformler.