Spelledaren ska köpa rollspelet Ork från Green Ronin Publishing. Hörde att det var skitdåligt. Är det någon som har spelat det och kan tala om hur det var så att jag kanavråda människan?
Jag har spellett ett äventyr Ork!, nybörjaräventyret i grundboken, och det råder splittrade meningar inom gruppen rörandes hur roligt det egentligen var. Av sex spelare tyckte två att det var roligt, det var de två som överlevde till äventyrets slut, resten tycker att det var det tråkigaste som de någonsin spelat. Orkworld verkar vara mycket roligare, jag så förresten ett exemplar på BorCon 19.
Om man bortser från att det inte alls är bra, välskrivet eller intressant
Gör ditt eget ORKWORLD! steg för steg kurs med chrull! resultatet blir bättre än orginalet!!!:
1. ta ditt favoritregelsystem. helst ska det vara enkelt och snabbt och så. något i stil med WWs storytellingsystem duger fint...
2. anpassa reglerna för fantasy. det behövs egentligen inte så mycket.. men bara så att det funkar att slåss i närstrid något sådär...
3. säg att alla spelare ska vara orcher. men egentligen använder du värdena för människor, bara att de är gröna och (med våra mått mätta) lite fulare.. Dessutom måste de ha en stor respekt för gruppen och mammor. det är viktigt
4: om det finns dvärgar i spelet du konverterar ifrån så gör du dem kortare, bredare och ger dem GIGANTISKA tvåhandssvärd... Gärna tillräckligt stora för att två dvärgar ska kunna stå på varandra för att nå upp till det...
5: alverna gör du bara extremt alviska till utseendet. så alviska så de blir fula.. (smala som stickor, kinderna är enbart kindben och ett hål. läskiga ögon och läskiga öron...) sen ger du dem massa mäktig magi och en massa spjut att slåss med.
6: människorna är romare.
7: lägg till lite konstiga namn på diverse saker så att det känns som dina spelares orker pratar ett eget språk.
Det är inte dåligt. Vi har i varje fall haft rätt skoj när vi spelat det. Bara man tar det för vad det är. Det är ett tramsspel att spela medans man väntar på att alla ska komma så man kan börja spela det riktiga spelet för kvällen. Det kan vara ganska skoj att spela ett spel där man averkar tre-fyra rollpersoner per spelare och speltillfälle.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.