Hej rollspel.nu!
Jag har en längre tid lurkat här och kikat in med jämna mellanrum då rollspelsintresset bubblat upp, vilket inträffade senast nu under julhelgen. Då spelade jag lite Drakar och Demoner med mina barn, den nya utgåvan "retro" - och sporrad, dels av det faktum att vi hade väldigt roligt, och dels det faktum att jag som regelintresserad blev ganska besviken på den nya utgåvan, grottade jag ner mig i regelmakande under helgen. Resultatet blev (till min förvåning) ett så gott som färdigt system, en DoD-klon alltså, av vilka det ju finns gott om redan. Jag tänkte ändå att jag postar det här om det skulle vara av glädje för någon. Kanske inspiration till någon annan som pysslar med liknande eller nåt man kan sno husregler från, eller bara hånskratta rått åt
OBS 1: Det är alltså fullständigt otestat, och ibland har jag skrivit inspirerat, ibland bara klämt bokstäver ur mig, så resultatet är i bästa fall rejält ojämnt och obalanserat, i sämsta fall helt oanvändbart
OBS 2: Om jag inkräktar på copyrighten till någon annan ber jag allra ödmjukast om ursäkt och tar omedelbart bort detta. Jag har inte kopierat text men däremot är ju mycket av helheten en direkt avspegling av DoD ursprungsmodell. Jag har också snott idéer från den nya retro-DoD, från alla Fria Ligan spel som finns, och från Hjältarnas Tid. Allt som eventuellt är bra med denna text kan alltså lugnt tillskrivas andra Allt som jag har skrivit får också naturligtvis snos åt andra håll.
Hursomhelst - detta är alltså Ormar & Otyg - något som inte är så stort som Drakar & Demoner, utan ett snäpp mindre
Grundprinciper:
- Klart kompatibelt med gamla äventyr och utgivningar - KP, monster, skatter osv. Inga värden eller annat behöver räknas om.
- 1T20 som huvudtärning. Eftersom den funkar direkt med GE-slag, inget multiplicerande, ingen krånglig motståndstabell
- Slå under, men så högt som möjligt - så att man kan jämföra slag.
- Bonuseffekter vid lyckat slag där tärningen visar 1, 5, 10, 15 el 20. (Misslyckat slag med dom värdena ger exceptionellt misslyckande)
- Alla yrken och spelbara varelser har unika Förmågor som man kan välja av från start, också lära sig flera av under spel (Man kan också öka GE under spel)
- En valuta, inga växelkurser (inga kopparmynt! )
- Försök till ett system där saker som används också har betydelse i spel - bl.a. har fältproviant direkt regelkoppling till återhämtning av KP, det finns en Förmåga med vilken du kan återhämta PSY-poäng genom att röka pipa osv osv
- Grundtanken är att reglerna faktiskt innehåller regler, inte anvisningar till SL att göra som hen vill - det kan man göra ändå!
Hoppas någon kan ha nöje av detta! Sno friskt i så fall Och släng gärna kommentarer.
Mvh
Vije
Som bilagor reglerna och rollformuläret i pdf-format
Jag har en längre tid lurkat här och kikat in med jämna mellanrum då rollspelsintresset bubblat upp, vilket inträffade senast nu under julhelgen. Då spelade jag lite Drakar och Demoner med mina barn, den nya utgåvan "retro" - och sporrad, dels av det faktum att vi hade väldigt roligt, och dels det faktum att jag som regelintresserad blev ganska besviken på den nya utgåvan, grottade jag ner mig i regelmakande under helgen. Resultatet blev (till min förvåning) ett så gott som färdigt system, en DoD-klon alltså, av vilka det ju finns gott om redan. Jag tänkte ändå att jag postar det här om det skulle vara av glädje för någon. Kanske inspiration till någon annan som pysslar med liknande eller nåt man kan sno husregler från, eller bara hånskratta rått åt
OBS 1: Det är alltså fullständigt otestat, och ibland har jag skrivit inspirerat, ibland bara klämt bokstäver ur mig, så resultatet är i bästa fall rejält ojämnt och obalanserat, i sämsta fall helt oanvändbart
OBS 2: Om jag inkräktar på copyrighten till någon annan ber jag allra ödmjukast om ursäkt och tar omedelbart bort detta. Jag har inte kopierat text men däremot är ju mycket av helheten en direkt avspegling av DoD ursprungsmodell. Jag har också snott idéer från den nya retro-DoD, från alla Fria Ligan spel som finns, och från Hjältarnas Tid. Allt som eventuellt är bra med denna text kan alltså lugnt tillskrivas andra Allt som jag har skrivit får också naturligtvis snos åt andra håll.
Hursomhelst - detta är alltså Ormar & Otyg - något som inte är så stort som Drakar & Demoner, utan ett snäpp mindre
Grundprinciper:
- Klart kompatibelt med gamla äventyr och utgivningar - KP, monster, skatter osv. Inga värden eller annat behöver räknas om.
- 1T20 som huvudtärning. Eftersom den funkar direkt med GE-slag, inget multiplicerande, ingen krånglig motståndstabell
- Slå under, men så högt som möjligt - så att man kan jämföra slag.
- Bonuseffekter vid lyckat slag där tärningen visar 1, 5, 10, 15 el 20. (Misslyckat slag med dom värdena ger exceptionellt misslyckande)
- Alla yrken och spelbara varelser har unika Förmågor som man kan välja av från start, också lära sig flera av under spel (Man kan också öka GE under spel)
- En valuta, inga växelkurser (inga kopparmynt! )
- Försök till ett system där saker som används också har betydelse i spel - bl.a. har fältproviant direkt regelkoppling till återhämtning av KP, det finns en Förmåga med vilken du kan återhämta PSY-poäng genom att röka pipa osv osv
- Grundtanken är att reglerna faktiskt innehåller regler, inte anvisningar till SL att göra som hen vill - det kan man göra ändå!
Hoppas någon kan ha nöje av detta! Sno friskt i så fall Och släng gärna kommentarer.
Mvh
Vije
Som bilagor reglerna och rollformuläret i pdf-format
Attachments
-
319.7 KB Views: 0
-
234 KB Views: 0