Nekromanti Orpheus?

Evert(in_sane)

Veteran
Någon som har spelat spelet Orpheus från Whitewolf.
Är spelet bra, dåligt? möjligtvis köpvärt? några övriga tips?

entomophobiac

Low Prep High Play
Vet inte om du är insatt i gamla Wraith, men beskrivningen jag fått av Orpheus är att det är ett lite "popifierat" Wraith. Alltså, Wraith fast lite mer lättmottagligt. Detta är bara vad en polare till mig sagt, så egentligen är det väl inte till mest nytta i hela världen - men det kanske hjälper dig lite på traven.

Och vet du inte vad Wraith är för något så går det ut på att spela spöken, mer eller mindre. Det är ett av de spel som WW lagt ned eller flyttat över till Arthaus efter att de egentligen floppat på den stora marknaden.

Evert(in_sane)

Veteran
oki

Okej, tack för svaret. Eftersom att det då har floppat förmodar jag att det inte är värt att lägga några pengar på det. men vem vet det kanske är roligt ändå.

Frixeray

Swordsman
Re: Orpheus? (Även till Evert)

Min tur att rätta dig då! :gremwink:

Orpheus är visserligen nedlagt, men var enbart tänkt att komma ut i sex böcker, grundboken och resterande fem böcker som beskriver den metaplot som spelet följde (vilken man givetvis inte var tvungen att följa), vilket det också gjort. Orpheus värld var/är gamla WoD, även om det skiljde sig en del från de andra spelen och faktiskt fortfarande säljs direkt av WW (Ville väl inte sluta sälja det efter bara sisådär ett år...). Huruvida det floppade eller inte vet jag dock ej, men min gissning är att det inte sålt några extrema upplagor precis.

Fast jag har väl antagligen missuppfattat det hela igen :gremsuck:

Lycan

Hero
_jag_ tycker att orpheus har ett helt gäng med häftiga grejor i böckerna

visserligen blir det ett ganska dåligt pris/antal-förhållande, men orpheus har ett antal riktiga höjdpunkter

tycker du om att spelleda färdigskrivna kampanjer, arbeta mer med att modifiera befintligt material än skriva eget och wod/wraith tror jag nog att du hade kunnat gilla orpheus

Havoc

Swordsman
Re: oki

Efter vad jag har hört så har Orpheus sålt oväntat bra. Spelet beräknades inte bli någon storsäljare utan var snarare ett formexperiment. Som sagt så var det redan från början bestämt att det bara skulle bli sex böcker totalt (plus en novellsamling).

Jag tycker att Orpheus är ett mycket bra rollspel, men man msåte köpa grundidén med en kampanj genom alla böckerna. Jag har spelat runt tjugo möten själv och svarar gärna om du har fler frågor.

/ Jonas

Evert(in_sane)

Veteran
Äventyr?

Jag får bara en känsla av att det är svårt att komma på några äventyr till Orpheus. Man verkar vara ganska begränsad eftersom att man endast är ett spöke. Jag vet inte men det är den uppfattning jag har fått, vad tycker ni?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Äventyr?

Nu har jag inte spelat Orpheus ännu (vi ligger nämligne i startgroparna), men jag kan säga att man inte spelar ett spöke. Du spelar en människa som arbetar för företaget Orpheus.

De personer besitter en förmåga att projicera sig till ett annat plan där spöken lever. De anställda för Orpheus arbetar med en mängd varierande uppdrag så jag tror knappast att du efter att ha läst grundreglerna kommer ha några problem att finna varierande uppdrag.

Det är mitt distinkta intryck efter att ha hört vår SL prata lyriskt om grundreglerna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag får bara en känsla av att det är svårt att komma på några äventyr till Orpheus.
Men hela produktlinjen är väl en jättekampanj, så det är först när man spelat igenom den som men behöver bekymra sig om ytterligare äventyr?

Man verkar vara ganska begränsad eftersom att man endast är ett spöke. Jag vet inte men det är den uppfattning jag har fått, vad tycker ni?
Man hittar alltid en utväg. I alla former av moderna rollspel är det svårt att hitta på äventyr, eftersom det kräver mer tankearbete än "magikern ger er en karta som visar var skatten i dimmiga bergen finns" eller "lord Killalot har kidnappat prinsessan". Nu finns ju företagskonceptet inbyggt i Orpheus och då får man automatiskt en uppdragsgivare. En stor del av problemet är löst!

/tobias

Havoc

Swordsman

Ni har fel båda två. Man KAN spela ett spöke men man behöver inte det. Det vanlligaste är att man spelar människor, men klanske är någon i gruppen spöke.

Som Gurghe också sa så behöver man inte hitta på några helt egna äventyr, eftersom hela spelet är en enda lång kampanj. Jag kan lova att det inte är brist på saker för rollpersonern att hitta på. Om man spelat igenom hela kampanjen så har man absolut fått valuta för pengarna. Vi har kommit igenom 1,5 av 5 supplement på 20 spelmöten och då har jag ändå plockat bort saker för att närma mig slutet snabbare.