Nekromanti Oseriösa rollspelare/fuskare

Falcon

Veteran
Hur få man dessa att sluta med sina otrevliga aktiviteter? jag har ett par i min grupp, de flesta är dock seriösa och följer reglerna men ett par stycken förstör för dom som verkligen vill rollspela seriöst. Jag vill dock ha kvar dom men jag vill att dom ska sluta med sitt oseriösa rollspelande och eviga fuskande men hur gör man?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Sätt dig ner med dom som fuskar samt de som är "oseriösa" och förklara för dom vad du tycker och be dem snäppa upp sig, för dom förstör ju för er andra. Ett altenativ är ju att dom får lämna gruppen om dom inte skärper sig. Vilket kanske inte är så roligt, samt det kan förstöra vänskapen mellan er.

Hur fuskar fuskarna?
När dom skapar sina karaktärer? Åtgärd: Du skapar karaktärerna åt dem eller så är du med och ska se varje slag de gör och kontroll räkna deras värden om ni använder något form av poäng system.
Under spelet med tärningsslag? Gör så att du slår alla slag
Dom anser sig för dåliga och vill förbättra sig på alla möjliga sätt? Sänk svårighets graden på kampanjen/äventyren så dom får känna sig bättre.

En sak du inte ska göra är att straffa dom i spelet, då dess enda effekt blir att de fuskar mer eller blir ännu mer oseriösa.
Där emot kan du ju alltid uppmuntra dem till att rollspela och tvinga in dem i sånna situationer där dom måste rollspela för att klara av situationen utan pinsamma eller olyckligt utfall.

ps. sök på forumet då det finns stora mängder trådar som behandlar detta ämne.

AnVili

Warrior
Samma problem....nästan...

Jag har nästan samma problem men i mitt fall är det så att det är Spelledaren (!!!!!) och hans kompis som håller på att förstöra. De sitter och pratar om annat, slänger saker på varandra (och andra) och är allmänt jobbiga och fjantiga så fort de ska göra något (beskriva något, brätta vad som händer mm.). Det förstör hela rollspels känslan.

Vad ska jag göra?

Kanturi

Swordsman
Det händer mej ibland att jag märker att spelarna börjar bli lite oseriösa, då säger jag till dom, eller så tar vi en liten paus (det oseriösa brukar vara för att vi är trötta), bra saker att göra på en paus kan vara att äta, vila lite eller göra som oss: SNÖBOLLSKRIG (i t-shirt, kallt som fan). Men vad jag förstår så är det inte pga trötthet som det händer utan att dom är allmänt... oseriösa, det har också jag märkt på mina spelare (till exempel när Mattias la sig upp-och-ner i fotöljen, det är sånt man blir så förbannad på asså! Så innan varje gång vi börjar spela så säger jag till dom och så sitter vi å snackar i kanske en kvart så att vi inte börjar snacka om "matchen i torsdags" eller nåt sånt... det är bra att göra så. Och fuskande spelare har jag ingen erfarenhet av (som tur är) så där kan jag (tyvärr) inte hjälpa dej...

//Emil "Kanturi" Nises

Gastono

Hero
Finns det ingen lätt utväg?
Nope, snacka med dem.
När de håller på som värst så säg uppgivet: "Men kom igen då grabbar, skärp er..."
Det är det minst pinsamma som man ändå kan lägga tyngd i.
Annars är det bara att säga till dem ordentligt.
Belöna rollspelande, efter äventyr så får de som rollspelat sina karaktärer bra mer förbättringsslag, var hård och ärlig helt enkelt.
Gör anteckningar med plus och minus.
Det har jag provat, ha en liten lapp med varje spelares namn på där du lite halvdiskret (egentligen tydligt men du skall låtsas försöka dölja vad du skriver) skriver in lite plus och minus.

När de blir för oseriösa så vänder du bara uppmärksamhet mot lappen och skriver ett minus eller två och då kommer de troligen lägga ner (för en stund i alla fall).
Sedan om en snubbe kommer upp i 78 minus medan de andra ligger stabilt på typ 10 plus så behöver du inte överdriva och göra så han blir sämre eller något men låt det märkas.

Poängtera att du sätter poäng för rollspelande och uppförande, inte för hur mycket man slaktar...

Prova dig fram och se vad som fungerar på dina egna små jävlar :gremlaugh:

Falcon

Veteran
Tack för alla svar, ska testa detta om ett par veckor då nästa långa spelmöte (fredag-söndag) är :gremlaugh:

Enshadi

Warrior
Annars kan du införa ett nytt system när de gör sina rollpersoner. Sitt med dem var och en och kom på något riktigt unikt med karaktären och gärna en bra ochd etaljerad bakgrund och personlighet. Utveckla detta genom tärningslagen och få dem att få en karaktär de verkligen gillar och inte vill förstöra genom att vara oseriösa.

Syeth-hd

Warrior
Samma sak för mig. alla verkar villiga att rollspela. men en av dom kör direkt på Tirak krigare och går och vandaliserar saker hela tiden. vilket förstör för dom andra och gör spelet långsammare då man måste stanna upp för att fixa till alt igen.

Skulle det hjälpa att lägga in 2 olika spelmöten? ett halft seriöst möte och ett seriöst möte där man verkligen rollspelar?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag tror inte det är någon idee att ha seperata spelmöten med de olika grupperna. Där emot så tror jag en lösning skulle vara om de övriga i gruppen ingrep och gick emot sin vän som förstör och härjar och sätter ditt han in för stadsvakten eller något sådant.
Anledningen till att jag inte tror på att dela gruppen är att det kommer bli väldigt synd om spelledaren då han måste hålla två olika kampanjer/äventyr i huvudet i ställe för en utan att röra till det allt för mycket. Så ta hjälp utav dom som är mer seriösa och tvinga in de andra i sådana situationer där om dom använder sig av våld endas förvärra för sig själv och kanske måste fly hals över huvud så att säga. För om jag inte har helt fel så uppskattar inte stads/byborna att någon förstör för dom och lagen var inte särskillt tolerant mot våldsmän. För att inte tala om vad människorna i stortsätt tycker om tiraker så lär det ju inte bli lättare att komma undan med sådana brott om han nu spelar tirak.

Annars så fungerar en annan väl använd metod bra, att sätta dig ner och prata igenom det hela och försöka förstå varför han agerar som han gör. Han kanske hellre vill spela mer hack & slach äventyr.

wallahad

Swordsman
Re: "Sluta eller stick"[NT]

Att ta diskusion är aldrig fel.
Det har föreslagits tidigare men är så värt att nämnas och så svårt att göra så jag nämner det igen.

Vidare;
Som SL: Oseriösa spelare... tja.. antingen lyckas man uppgradera dem eller acceptera nivån.
Vi har tidigare kört Ad&d 2nd. Där hade vi -100Exp varje gång en person började en diskusion som inte hörde till och störde spelet.
Vajre gång man som SL upptäckte ett direkt fusk så noterade vi tillfället med 2ord och satte upp -500Exp.

Dock så godkände hela spelgruppen dessa regler innan de infördes.

Tyvär så slutade det hela med att gruppen unisont kastade ut en spelare, då han var oseriös till den graden att han inte lyssnade på 2mån av tillsägelser.