Nekromanti [OSG] Blood & Treasure?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
10,018
Location
Stockholm
Finns någon här som har erfarenhet av John Staters old school-emulator »Blood & Treasure«? Det lilla jag läst om det låter bra, men känns otillräckligt som underlag för inköp.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Dante said:
Finns någon här som har erfarenhet av John Staters old school-emulator »Blood & Treasure«? Det lilla jag läst om det låter bra, men känns otillräckligt som underlag för inköp.
Jag har beställt boken och skumläst PDF:en jag fick på köpet. Verkar väl genomarbetat, men en invändning jag har är att han har valt att använda sig av AC à la 3E (full plate och sköld ger AC 20, vilket ju motsvarar -1 i "Classic" och 0 i AD&D), medan man kör på HP/HD à la classic D&D. I "classic" (här inbegriper jag B/X, BECM, OD&D, S&W, Labyrinth Lord)* kommer man inte upp i mer än AC2 [17] med tyngsta mundering och i AD&D behöver man grejer från Unearthed Arcana för att komma upp i något liknande. Spelarkaraktärerna får därför väldigt lätt betydligt högre AC än monster från gamla äventyr/manualer. Det kan man ju tycka är både bra och dåligt - antingen så skiter man i det, eller så får man konvertera när man kör OSG-äventyr. Om man gillar spelbalans tycker jag dessutom att de feats som presenteras i boken är ganska taskigt balanserade. Men de är "optional", så dem kan man nog skita i.

Spontant gillar jag i alla fall systemet betydligt bättre än Castles & Crusades, som försöker göra ungefär samma sak. Jag kan återkomma när jag har fått boken och läst igenom lite mer. PDF:er är inte min grej.

* Jag har för mig att det finns någon form av plate suit i Master eller Companion till BECM som ger AC0, men det bortser jag från här, eftersom de boxarna är för höglevelspel.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Har pdfen men har inte läst. Någon som kan berätta om save or suck är ett problem än?


Storuggla, en av tre
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,276
Har inte fått min bok än men har pdf:en. Jag orkar dock sällan läsa mer än ca 10 sidor i en pdf så har bara skummat igenom. Än så länge tycker jag det här är nog det bästa OSR spelet jag sett hittills. Jag tyckte dock att listan med Feats var lite väl kort. Så jag kommer nog komplettera med Old School Feats supplementet till Swords&Wizardry som ligger på rätt lagom nivå. Samt använda fansupplementet Heroes of Lore för att få med klasserna från Pathfinder.

Det är väldigt trevligt att det B&T håller fast vid tanken på subsystem man kan lägga till eller ignorera. Jag alltid gillat att det dyker upp mer tillval i D&D genom åren, och gillar när man kan skära bort/lägga till saker efter behag i D&D. Vilket jag ser som de största problemet med 3.X och 4e som känns byggt kring ett "allt-eller-inget" tänk vilket inte passar mig. Sedan har även kontruktören markerat olika regler, spells etc med från vilken generation av D&D de härstammar. Så vill man köra specifikt med grejer som simulerar typ traditionellt AD&D(strömlinjeformat) kan man helt enkelt se vad man vill ha där och vad man då borde plocka bort.

Något som jag dock reagerade neagtivt på var att man inte använder D20 multiclassing och det är bara onödigt att inte göra. Utan det känns som det forfarande står och stampar i AD&D med två olika system och massa tråkiga begränsningar. Helt onödigt och känns som det finns där för att vara pliktskyldigt.

Jag önskar även att de skulle ha delat in vapen i samma kategorier som nyare versioner av D&D. Simple Weapons, Martial Weapons etc. Att hålla kvar en lista med specifika vapen för varje klass känns lite B.

Annars så är spelet i helhet en ordentlig mix av classic D&D(B/X,BECMI,RC), AD&D och 3.X. Där resultatet landar någonstans kring AD&D fast mer strömlinjeformat, mer tillval och mer lättillgängligt.

Monsterkapitlet är skitbra och väldigt komplett. Statblocks är ganska minimalistiska i S&W stuk och skippar allt för utförlig "monsterecology". Det har till och med förenklade templates man kan modifera varelser med. Det finns även med info för monster som rollpersoner så man kan spela typ Drow, Lizardmen, hobgoblin osv om man vill. Vilket jag tycker är kanon då om något jag alltid irriterar mig på är alla de förlegade tabun som folk försöker hålla på i OSR spel. Någon kanske tycker det vore oppassande att spela en lizardman som rp i Greyhawk, visst det köper jag. Men jag som främst diggar Planescape av TSR´s settings(med Known World på delad plats) så är ju en lizardman från någon träskvärld ganska vanilj i sammanhanget. Så det är kul att slippa konvertera sådana grejer själv.

Spelet verkar även ha väldigt hög grad av kompabilitet med andra spel. Jag ser exemplvis inga svårigheter alls att köra äventyr från Swords&Wizardry med detta rakt av. AD&D konverteringar verkar man snabbt kunna göra i en handvändning på spelbordet. Och jag gissar att detta spel är det enklaste OSR spelet att använda för att anpassa material/äventyr från 3.X eran. Funderar på om det är det här jag ska använda till att spela Kingmaker till PF någon gång.

Så mitt intryck än sån länge kan sammanfattas med: Det börjar verkligen arta sig och detta ser som ett av ett typexempel på OSR genrens verkliga potential. Men som ändå inte tagit steget fullt ut och står och tvekar lite fortfarande. Inte fulländat men ett tecken på att vi lever i spännande tider.
 
Top