Nekromanti OSG-spel som inte är DnD-kloner?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Jo, jag funderar på att köra en öl-och-chipskampanj där jag spelleder de bästa gamla DoD-äventyren för min spelgrupp, fast i uttalad OSG-stil. Jag har spanat in LL och gillar det jag läser, men min grupp är allergisk (eller tror sig vara och vill inte testa) DnD och allt som luktar DnD, och framförallt level-system. (Jag skyller detta på Äventyrsspel).

Min blygsamma fråga bli alltså: finns det något OSG-spel därute som inte är en DnD-klon (eller har ett levelsystem)?

Fantasy! känner jag till, men jag vill veta om det finns något alternativ.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,198
Jag föreslår Warhamer Fantasy Roleplay 2ed. Medan det finns karriärer är de inte levlar och inte klasser.

WFRP är ett skitigt smutsigt spel där man spelar luffare som motvilligt dras in i äventyr där de blir fruktansvärt lemlästade och sedan dör av en infektion. Det är antagligen det bästa mörk humor spelet som någonsin gjorts :gremsmile:

Om du vill känna om spelet är rätt för dig läs historien om Fat Gregor, är det vad du vill spela är det här rätt spel för dig:

Fat Gregor del 1

Fat Gregor del 2
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
God45 said:
Jag föreslår Warhamer Fantasy Roleplay 2ed. ...
Det var just vad en av mina spelar föreslog! Great minds, och så vidare.

Oavsett, så tycker jag kanske att det är lite för mycket regler (och färdigheter). Fast visst, dödligheten, sjukdomarna och vansinnet är ju lockande. Jag ska fundera på det en gång till.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,198
Skarpskytten said:
God45 said:
Jag föreslår Warhamer Fantasy Roleplay 2ed. ...
Det var just vad en av mina spelar föreslog! Great minds, och så vidare.

Oavsett, så tycker jag kanske att det är lite för mycket regler (och färdigheter). Fast visst, dödligheten, sjukdomarna och vansinnet är ju lockande. Jag ska fundera på det en gång till.
Det finns ett hack av WFRP som heter Small but Vicious dog som innehåller allt det bästa från WFRP med droger och sjukdomar och galenskap men har ett mycket enklare system. Det finns grattis här: SBVD
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lone Wolf Multiplayer game + Heroes of Magnamund.
Men det kan vara lite svårt att få tag på då det är out of print.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Magic World från Chaosium är nästan OSG om man stryker ner det lite.

Advanced Fighting Fantasy känns också OSG, men nu monns jag inte om det hade levels eller inte.. hmmm
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Är det verkligen tillåtet att korsa DnD och WHFR?

Tack, jag ska titta på det. Fast det har ju levlar ...
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Det verkar finns tillgängligt (Lekbergs, Amazon). Men är det inte svårt att göra om till ett mer generiskt fantaysspel?
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Arfert said:
Advanced Fighting Fantasy känns också OSG, men nu monns jag inte om det hade levels eller inte.. hmmm
Det har klasser.

Jag ska kanske bara köra Fantasy!?
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Så många rollspel man aldrig hört talas om. Detta är ju dock en BRP-klon, och då tänker jag nästan att jag lika gärna kan köra gamla DoD (2 ed). Men det är klunkigt och fantasilöst, så jag vet inte om jag vill gå så långt. (Och inte så old-school heller, om jag förstår saker rätt).
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Dungeonslayers


Dungeonslayers is not about having elaborate, realistic rule mechanics nor about playing out pseudointellectual drama filled with egomaniac monologues. Instead it’s about straight-forward plots in your traditional fantasy world, where evil is still evil, where monsters have to be killed mercilessly, where devious traps strike and where phat loot awaits, while pencil and graph paper work their own special magic around the gaming table.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,198
Skarpskytten said:
Arfert said:
Advanced Fighting Fantasy känns också OSG, men nu monns jag inte om det hade levels eller inte.. hmmm
Det har klasser.

Jag ska kanske bara köra Fantasy!?
Fantasy! Är grymt bra. Se bara till att alla håller sig på samma nivå när de gör karaktärer, det är riktigt lätt att göra stridsmonster som är bättre än resten av gruppen tillsammans.

EDIT: Du kan också köra Warhammer världen i Fantasy! utan några problem :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,198
Skarpskytten said:
Är det verkligen tillåtet att korsa DnD och WHFR?

Tack, jag ska titta på det. Fast det har ju levlar ...
Det har tekniskt sätt levlar, men det rör sig om bara tre levlar och det motsvarar karriärerna från Warhammer rätt bra.

Klart det inte är tillåtet att korsa D&D och Warhammer, det blir så bra att man blir korrumperad av Slaanesh :gremwink: Jag har till och med kört Warhammer världen med OD&D regler
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,198
Skarpskytten said:
God45 said:
Jag har till och med kört Warhammer världen med OD&D regler
Dungeons & Tentacles :gremcool:
När de börjar skrika "Slaanesh, rädda mig!" så får de skylla sig själva :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Inte alls. Lone Wolf är relativt generiskt som det är, och reglerna är extremt light weight.
 
Top