Ospelade spel i hyllan

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag är lite av en samlare när det kommer till rollspel. Det är nog ett par hyllmeter vid det här laget, trots att jag infört regeln att bara köpa spel som jag "vet att jag kommer spela".

Hur som helst så står där ett gäng spel som jag aldrig har spelat, men som jag verkligen någon gång vill få chansen att spela. Som grämer mig.

Symbaroum
Verkar hur bra som helst. Anledningen till att jag aldrig fått till att spela det är nog att vi, i spelgruppen, har kört många fantasy spel och det är svårt att sälja in nya, som inte har en väldigt stark usp (unique selling point).

Shadow of the Demon Lord
Spelets namn är ganska avskräckande vilket gör det svårt att sälja in. Men reglerna är fina och levlings-systemet känns kul. Har köpt kampanjen Death in Freeport, Cthulhu-osande-sjörövargrej. Vore sjukt kul att köra någon gång.

Blood and Bronze
Svensktillverkat spel som utspelar sig i en fantasy-version av Mesopotamien. Kul setting och äventyret Across the White Marsh verkar riktigt trevligt.

Savage Worlds
Är egentligen inget fan av generiska regelsystem men tycker att Savage Worlds verkar skoj. Kul med olika tärningar för hur duktig man är, kul med exploderade tärningar osv.

Mörk Borg
Ett nytt tillskott, stöttade kickstartern. Verkar skoj för någon kort session. Men svårt att sälja in till gänget alltså. Man får liksom inget bra grepp om vad det egentligen handlar om - det är fantasy och det är weird och mörkt typ.

Kult - Divinity Lost
Har aldrig kört något Apocalypse World spel så det vore kul. Har även lagt vantarna på äventyret Sju Systrar som sägs vara väldigt bra.

Hjältarnas Tid
Verkar vara ett trevligt regelsystem. Men just nu känns det rimligt att vänta in Kopparhavets Hjältar och köra det istället då det har en kampanjvärld och på så vis lite mer själ - eller vad man ska säga.

Hur ser era listor ut?

entomophobiac

Low Prep High Play
För många för att räkna dem! Men jag har påbörjat ett projekt där jag ger varenda pryl i hyllan en genomläsning och paragraflång recension. Kommer ta sin tid, men det är redan ganska roligt.

De jag är allra mest sugen på att spela är nog dessa (just nu):

First Contact Team — Potentiellt det perfekta spelet, för min smak.

Mouse Guard — Tokmysigt och intressant.

Odd Soot — Stämningsfullt, coolt, och även detta något som faller mig väl i smaken.

Qin: The Warring States — Älskar den historiska perioden och hade nog SL:at det precis hur snustorrt och realistiskt som helst!

crilloan

Swordsman
Av köpta sedan återkomsten
EON
Köpte av en slum III för många år sedan och följde upp med IV när den kom.
Välgjorda men att IV vände på färdigheter och grundegenskaper gjorde att jag inte kommer att använda den som SL. (vilket är synd, jag skulle nog gilla världen, inga problem med att som spelare läsa 300 sidor välskriven bakgrund, turboläsare)

Fantasy! OSG!
Köpt allt som släppts, gillar stämningen och världen. Skulle vilja testa det i praktiken, men det faller på att jag har svårt nog att få till speltillfällen med den grupp jag kämpat ihop

M-Space
Köpte för att det pratades om resolution på forumet samt att jag skaffat Mythras. Det är nog bland det bäst skrivna rollspel jag läst. Skulle någon gång vilja få spela en Sci-Fi kampanj. Systemet skulle nog funka bra för en Firefly-aktig kampanj

C

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Min "analoga" hylla är numera tack och lov begränsad så det här borde gå att summera ganska lätt vad som inte spelats:

Mutant År Noll Elysium skulle jag gärna testa men har tyvärr aldrig blivit av (till skillnad från övriga Mutant År Noll-boxar).
Svärdets Sång - Väldigt pepp på detta
Ensamma Vargen - Fick det i julklapp nån gång för längesedan, men har (till skillnad från sololäventyren) aldrig känts speciellt lockande. Kanske bra att testa med barnen någon gång.
Alien RPG - Läste precis klart detta härom veckan. Väldigt pepp på att testa cinematic-mode.
DoD Trudvang´s Svarta Solen-kampanj - Läst Vildhjärta och Snösaga men inte längre...
Kutulu samt Ett statligt ärende i norr (De försvunna soldaterna) - Väldigt bra, men har inte funnits tillfälle att spela tyvärr.
Chock Åter från graven - Kul läsning, men det lär nog dröja innan det här blir aktuellt då det finns mycket annat jag prioriterar.
Flodskörden - Har egentligen inte använt Ur Varselklotet heller, men har spelat det på konvent.
Zombie Cinema - Läst, men har inte kommit längre.
Noir - Kommit några kapitel. Det här läser jag faktiskt just nu på kvällarna.

Den "digitala" bokhyllan är det värre med... mycket värre... tusentals PDF:er till allt från gamla konventsäventyr till nyinköpta regelböcker. "Några" nedslag:

Call of Cthulhu Sverige - Tyvärr inte haft tid att läsa än.
Baker Street - Läst men aldrig fått chansen att prova.
A taste of murder - Riktigt sugen på detta efter genomläsning och varit väldigt nära att få till ett spelpass men tyvärr består min spelgrupp delvis av konservativa skeptiker :)
A flower for Mara - Också läst och är sugen på att prova
Barkhäxan - Läst och är jättepepp, men har inte blivit av.
Blades in the dark - Läst en handfull sidor
Tatters of the King - Läst bitvis, men fastnade inte...
The things we leave behind - Fantastisk samling miniscenarion som jag tyvärr aldrig kommit igång med
Unseen Masters - Blev tipsad om detta och har läst igenom men fick mig mest att önska att "The wild hunt" var utan mythos.
Cold Harvest - Önskat att jag fått tillfälle att läsa detta.
Dockside Dogs - Inte läst
Those Within - Börjat läsa men fastnade halvvägs
Fairylands - Cthulhu Dark scenario som jag läst men tyvärr aldrig omsatt i spel (samma med scenariona Screams of the Children, The Whole is Greater och Consume)
Damn the Man, Save the Music! - Bra läsning som tyvärr inte omsatts i spel.
Darkly Through the Labyrinth - Läst men blev inte tillräckligt pepp
Dirty Secrets - Tyckte regelsystemet var för komplicerat även om idén är bra.
Vasen Road - Skitbra men det här vill verkligen ingen spela...
Hills Folk - Inte läst och inte prioriterat
Hollowpoint - Läst, enkelt och bra men inget jag ser att vi kommer spela.
I nålens öga - Bifurs take på M2-äventyret "Arvet".
Itras By - Läst men tror det blir för flummigt för min spelgrupp
Kagematsu - Vill så gärna läsa...
Karma - Inte läst... än
King for a day - Läst men det är helt övermäktigt att spela den här sandlådan.
And The Rockets Red Glare - KULT:DL scenario som jag inte läst
Taroticum and Other Tales - KULT:DL scenarion som ska läsas
The Black Madonna - KULT:DL kampanj som ska läsas... nån gång
La Cena - Lysande KULT:DL scenario om middag hos en dysfunktionell familj
Oakwood Heights - Riktigt bra KULT:DL scenario
Afrikas Mörka Hjärta - Läst, men har inga planer på att spelleda
Lacuna Part 1 - Läst. Pepp. Inte kommit längre
Montsegur 1244 - Läst. Gillar. Nån gång...
Mutant Hindenburg - Läst. Gillar. Väntar på kampanjen!
My life with master - Det här minns jag att jag gillade...
Mörk Borg - Pepp men inte hunnit läsa.
Pendragon & The Great Pendragon Campaign - Nej, inte ens öppnat
Polaris - Det här gillade jag, men tveksamt om det kommer bli spel av det
Sea Dracula - Kul, men tveksamt om det kommer bli spel av det.
Serial Homicide Unit - Annorlunda spel där reglerna är MP-filer, som jag lyssnat igenom.
Skrômt - Inte läst igenom.
Slasher Flick - Inte läst
Slasher - Haha ja, det köpte jag också men blev aldrig att jag läste
Summerland - Tänkte läsa men faller mer och mer på läslistan
Svart av kval vit av lust - Läst. Gillar mekaniken men inte förtjust i Vampyrspel.
The Daughters Of Verona - Läst, men inget för mig
The Final Voyage of The Selene - Inte hunnit läsa
The Hood - Varför skaffade jag det här?
To serve her wintry hunger - Intressant men har inte blivit något spel
Trail of Cthulhu - Aldrig hunnit sätta mig in i det. (Slaves of the Mother, kampanjen Eternal Lies, The Murderer of Thomas Fell, The Keepers in the Woods, Dulce et Decorum Est, Out of the Woods, The Long Con, The Final Revelation, Soldiers of Pen and Ink)
The Seventh Circle till Fear Itself var ett bra scenario men inte blivit omsatt i spel.
Tremulus - PbtA-hack för Cthulhu. Inte jättebra.
Wilderness in Mirrors - Ja just det. Det här skulle jag ju läsa :)
Witch: The Road to Lindisfarne - Skitbra. Det skall jag pitcha vid något spelmöte!
Witness the Murder of Your Father and Be Ashamed, Young Prince - Det här gillar jag. Enkelt och troligtvis kul.

Nu fick jag ångest... Måste... läsa... mer.. :)

Bifur

Veteran
Lemur;n347998 said:
Symbaroum
Verkar hur bra som helst. Anledningen till att jag aldrig fått till att spela det är nog att vi, i spelgruppen, har kört många fantasy spel och det är svårt att sälja in nya, som inte har en väldigt stark usp (unique selling point).
Symbaroum har faktisk en usp i Törnetronen, det häftigaste som finns att spela kampanjväg idag (som är nytt alltså).

För egen del:

Mörk borg
Coolt och välgjort men jag kommer nog aldrig ta till mig osr-andet utan en entusiastisk guide och någon sådan känner jag inte. Då skulle jag behöva göra om det till något annat och då faller det tror jag.

Coriolis
Det här är lite en annans spelares spel. Ska det spelas så får han SLa och jag tror inte han kommer få tummarna loss tyvärr.

Upsala-sviten
Vi kom aldrig igenom del 2 av logistiska skäl och det har aldrig återkommit något tillfälle. Svårt att se att stjärnorna ska stå rätt igen i framtiden.

Svavelvinter
Tyvärr. Lite tragiskt. Känns som det bara går att sälja till folk som går igång på romanerna och jag känner inga sådana. Nu är det så länge sedan jag satte mig in i det så jag skulle behöva fräscha upp så mycket att tröskeln skulle bli ännu större.
(Nu har jag i och för sig spelar Svavelvinter en del så det kanske inte räknas, men det var länge sen och jag tvivlar som sagt på att jag kommer få göra det igen.)

luddwig

Lawful evil
Ospelade spel i min hylla:
  • 2300AD (delvis läst)
  • Mutant År Noll - Genlab Alfa (ej läst)
  • Mutant År Noll - Maskinarium (ej läst)
  • Mutant År Noll - Elysium (ej läst)
  • Svärdets Sång (delvis läst)
  • Gondica (ej läst)
  • Numenera (ej läst)
  • Rocket Age (ej läst)
  • Western III (delvis läst)
  • Oktoberlandet (ej läst)
  • Sci-Fi! OSG (delvis läst)
  • Blood & Bronze (läst)
  • Expert Nova (läst)
  • Mystery Men 2nd ed. (delvis läst)
  • Whitehack (ej läst)
  • Teknochock (delvis läst)
  • Kuf (läst)
  • Tunnels & Trolls v. 7.5 (ej läst)
  • Shatterzone (ej läst)
  • The Age of Shadow (delvis läst)
Svärdets Sång, Mystery Men och Kuf ligger bra till för att spelas medan Whitehack ligger bra till för att läsas. Sedan har jag en hel del äventyr, världsböcker, fanzines med mera som jag inte använt när jag spelat, och vissa har jag inte heller läst. I min dator finns ytterligare spel och tillbehör, för mycket för att räkna upp här och säkert en hel del som jag borde rensa bort.

Rangertheman

Myrmidon
Oj, det står en hel del ospelade spel i hyllan trots att jag gjort mig av med många dammsamlare.
  • Kult - Bibelutgåvan är ashäftig men jag kommer sannolikt inte läsa den. Om någon annan spelleder det skulle jag kunna tänka mig att åtminstone testa.
  • Coriolis - Kanske någon gång i framtiden.
  • Oktoberlandet - Det är ett spel jag verkligen, verkligen skulle vilja spela med en grupp som verkligen vill spela det :)
  • Heavy Metal Thunder Mouse - Jättekul idé och ett bra upplägg, men det blir nog aldrig något spel.
  • WFRP4 (Starter Set) - Trodde jag skulle gilla det men regelsystemet kändes så långt ifrån min smak som man kan komma.
  • Starfinder - Föreningen fick det från Sverok och jag passar det, men kommer med stor sannolikhet inte spela det.
Finns fler som jag glömt bort för stunden. Plus flera dussin spel i digital form som jag nog aldrig kommer att spela.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Bifur;n348007 said:
Symbaroum har faktisk en usp i Törnetronen, det häftigaste som finns att spela kampanjväg idag (som är nytt alltså).

För egen del:

Mörk borg
Coolt och välgjort men jag kommer nog aldrig ta till mig osr-andet utan en entusiastisk guide och någon sådan känner jag inte. Då skulle jag behöva göra om det till något annat och då faller det tror jag.

Coriolis
Det här är lite en annans spelares spel. Ska det spelas så får han SLa och jag tror inte han kommer få tummarna loss tyvärr.

Upsala-sviten
Vi kom aldrig igenom del 2 av logistiska skäl och det har aldrig återkommit något tillfälle. Svårt att se att stjärnorna ska stå rätt igen i framtiden.

Svavelvinter
Tyvärr. Lite tragiskt. Känns som det bara går att sälja till folk som går igång på romanerna och jag känner inga sådana. Nu är det så länge sedan jag satte mig in i det så jag skulle behöva fräscha upp så mycket att tröskeln skulle bli ännu större.
(Nu har jag i och för sig spelar Svavelvinter en del så det kanske inte räknas, men det var länge sen och jag tvivlar som sagt på att jag kommer få göra det igen.)
Det här var ju intressant. Coriolis, Upsalasviten och Svavelvinter är alla tre pågående kampanjer som jag SLar men där nästan inget spelas. Där har vi kanske något att fundera över till våra framtida spel.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har ju inte så mycket ospelat, tänkte jag. Här kommer det jag har i analog form ...

Burning Wheel. Läst. Jag var inne i fas för några år sedan, när jag också körde Svavelvinter, när den här typen av spel föreföll mig intressant. De fick mig att inse att jag är väldigt traditionalistisk, och jag känner inte alls för att köra den här typen av spel. Ge mig OSR eller bra BRP-fantasy!

Fantasy Old School Gaming. Läst. Minns ej varför jag köpte, tycke väl det verkade fräckt. Ska jag spela enkel bruksfantasy väljer jag nog hellre BRP idag, men kan se ett scenario där jag spelar detta med min dotter. Vi får se.

Fate. Läst. Jag var inne i fas för några år sedan, när jag också körde Svavelvinter, när den här typen av spel föreföll mig intressant. De fick mig att inse att jag är väldigt traditionalistisk, och jag känner inte alls för att köra den här typen av spel. Ge mig OSR eller bra BRP-fantasy!

Fantasy D6. Läst. Ungdomssynd.

Handbok för Superhjältar. Halvläst. Läste böckerna för min dotter; frun köpte detta innan jag hann läsa recensioner. Gillar inte spelmotorn, gillar inte sättet där är skrivet på, tycker inte de löst förmågorna på ett bra sätt. Känner mig som en grinig gubbe. Ska läsa om och se om jag inte varit orättvis. Finns ju ett gäng äventyr. Kan se att jag spelar detta, eller gör om det till något jag gillar, eller snor äventyren och kör i världen med eget system.

Järn. Halvläst. Tyckte det lät coolt, men gillade inte alla fancy indiemekanismer, Vilket inte säger att det är något fel på spelet, det är säkert utmärkt. Tror inte jag kommer att spela det, men ska försöka läsa det i alla fall. Köper kanske Hjältarnas tid någon gång framöver, det är nog det jag borde ha köpt.

Labyrinth Lord. Läst. När jag läste in mig på OSR landade jag i att det var det här spelet jag skulle köra. Sen fick jag två gamla Red Box som några bekanta hittat i sitt förråd, läst det och kom fram till att det var bättre skrivet. Så det blev det jag körde när jag körde OSR och gör jag det igen blir det troligen Red Box, B/X Essentials eller Rules Cyclopedia. Lär förbli ospelat.

The Lord of the Rings RPG. Läst. Jag ville spela detta för jag gillar Tolkiens Midgård, eller har gjort det i alla fall, men andra spel var mer intressanta. Har förstått att reglerna är ett hopplöst haveri. Kommer aldrig spela.

Mouse Guard. Läst. Serien är fantastisk, mössen är söta. Tyvärr det enda rollspel jag läst som jag inte lyckats fatta hur man ska spela det. Är i det hänseendet mycket dåligt skrivet. Var nära en gång, men både jag och min kompis bangade ur. Blir nog stående på hyllan, är ju i alla fall väldigt fint.

Mutant År Noll. Läst, Gammalt Mutant-fan, tyckte upplägget verkade intressant. Rykten kring regelmotorn avskräcker. När min nuvarande grupp röstade om vad vi skulle spela kom det här tvåa efter DnD5. Just nu ser jag inte att jag skulle välja att spela det, vill köra mer Fantasy.

Pendragon 5.2. Oläst. Backade kickstarten. Har spelat alla tidigare editioner, och kände att jag ville ha även denna. Är ju samma spel som 5,1, 4 och 3, så den kanske inte räknas?

Prins Valiant. Oläst. Backade kickstarten, har alltid tyckt det varit intressant, så när det kom i nyutgåva slog jag till. Har bara blivit liggande dock. Tänker att jag ska köra det med min dotter om några år? Det är enkelt och det finns många äventyr, det talar för att det skulle bli spelat.

Sagas of the Icelanders. Läst. Jag vill göra ett Pendragon-hack eller ett BRP kulturspeligt spel på Island innan jag dör, och köpte det här inte så mycket för att spela det som för att se hur de hade gjort. Också nyfiken på det här med AW. Mitt ex ägdes en gång av Wilper.

Svärd och Svartkonst. Läst. Köpte detta när jag var i min OSR-fas. Ett riktigt bra spel! Vill verkligen spela detta! Inga av mina spelare är intresserade, har en plan att göra ett konventsäventyr för att få spela det. Tänkte satsa på Wexio Spelkonvent i år ... En dag ska jag spela!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänker begränsa mig till min fysiska hylla – bara på DrivethruRPG har jag tydligen 780 produkter, så jag orkar verkligen inte kolla igenom allt jag har digitalt.

Jag äger, och har inte spelat, men vill spela (eller skulle vilja ha erfarenheten av att ha spelat):
  • Eclipse Phase – ball transhumanistisk scifi, även om jag på senare år börjat inse hur mycket RIFTS spelet egentligen är. Det som hindrat mig har varit just spelvärldens grötighet: det finns så mycket, och så mycket som det verkar som att alla kring bordet skulle behöva känna till eftersom det är allmän kunskap i spelvärlden, att jag inte riktigt orkat ta mig an det här. Bristen på ordentlig officiell kampanj hjälper inte, och de äventyr jag läst till spelet har varit ganska trista. Svårt att bara doppa tårna i spelet då.
  • Ashen Stars – Detektiv-undersökande i en "mörk och gritty Star Trek-reboot"-värld? Yes please. Horribla rymdstridsregler och oimponerande äventyr har hindrat mig, och jag har inte kommit på några speciellt intressanta äventyr själv heller. Jag skulle säkert kunna, ifall jag bara bestämde mig för att göra det. Men jag har inte prioriterat det här spelet, helt enkelt. Skulle gärna vara spelare, dock.
  • Symbaroum – Otroligt snyggt fantasyspel. Illustrationerna av skogen och monstren däri inspirerar mig verkligen. Synd att alldeles för mycket av materialet handlar om all den där astråkiga skiten utanför skogen, den som bara verkar vara den vanliga fantasygröten. Grundbokens text minns jag mest som uppräkningar av olika barbarstammar och oändliga mängder namn på personer jag inte brydde mig om, samt ett regelsystem som verkligen inte passade mig. Jag skulle gärna spela en kampanj eller iaf något äventyr där fokus var utforskning och mysterier och ruiner i skogen.
  • Night's Black Agents – Inte läst ännu, men jag gillar konceptet med hemliga agenter och vampyrer…
  • Amber Diceless Roleplaying – Jag har för mig att jag gillade Amber-bokserien, och tärningslöst är ju alltid ett plus.
  • Nobilis – Ett av de snyggaste spel jag äger är den stora vita boken här. Jag gillar spelvärlden, men förstod aldrig riktigt hur man konstruerar äventyr till den… Jag har inte läst den senaste utgåvan, även om jag äger den. Jag har funderat på om inte just det här spelet skulle passa ganska bra som pbta? Har för mig att det finns ett påbörjat hack, men jag har inte orkat engagera mig…
  • The Yellow King RPG – ett ganska nyligt köp. Jag gillar inte riktigt hur mycket metakunskap det verkar som att spelarna ska ha, men jag gillar Paris-miljön skarpt och skulle gärna försöka spelleda iaf ett par scenarier här. Jag blev lite besviken när det i princip gavs intryck av att man skulle få tips om hur man byggde en kampanj inte bara av Paris-delen utan av alltihop – jag gillar ju konceptet "en-kampanjs-spelvärldar" – men SL-tipsen i åtminstone Parisboken är precis så dåliga som i de flesta spel.
  • Summerland – Jag vill nog inte spela nån längre kampanj i Summerland, och jag har ingen aning om hur jag skulle spelleda det (jag har inte läst senaste versionen, men första var väldigt tunn på SL-instruktioner). Men jag skulle gärna testa att spela det, någon gång.
  • Aberrant – Jag gillar spelvärlden rätt mycket – det är en sammanhängande superhjältesörja som jag tycker känns som en bra sammanhängande och levande helhet. Även om världen är komplex så känns det nästan komplext på samma sätt som Marvels universum, där komplexiteten växt fram organiskt under lång tid, snarare än att alltihop krystats fram som en helhet. Det finns såklart inte lika många logiska hål, motsägelser och blindtarmar som i Marvel, men de klarar jag mig ju utan… Jag är inte så superintresserad av att spelleda Aberrant, men jag skulle gärna vara spelare. När jag ska spelleda superhjältande så blir det nog fortfarande More than Human, även om regelsystemet behöver ses över.
  • Star Wars: Edge of the Empire – Det är Star Wars! Och jag är lite nyfiken på vad jag tycker om det omtalade regelsystemet i faktiskt spel. Jag har inte läst spelet ännu, och introäventyret såg skittråkigt ut så vi får väl se.
  • Gestalt – Jag har läst det, och skulle gärna testa att spela det nån gång. Men samtidigt så tycker jag ju att jag stal alla de bästa bitarna till More than Human. Gestalt är mitt kardinalexempel på hur man bygger en dålig grund för en spelvärld: allt coolt – ALLT coolt – som rollpersonerna skulle kunna få vara en del av har redan gjorts av någon annan. Hela spelvärldens historia är ju bara författarens olika spelgruppers kampanjkrönikor, i princip.
  • Traveller – Klassikern. Jag har aldrig varit spelare i en klassisk åka-runt-i-rymden-kampanj. Jag skulle gärna pröva på det.
  • Engel – Jag gillar spelvärlden, men har ingen aning om hur fasen man designar intressanta äventyr till den. Nu har jag iofs inte läst spelet på länge, och inte försökt designa något till det, men som jag minns det så var det en jävligt cool spelvärld men extremt oklart vad man egentligen förväntades hålla på med. Jag skulle vilja återvända hit nån gång. Jag har också haft planer på att köpa PDF:er av de böcker som aldrig kom på engelska, och köra dem genom Google Translate…
  • Mechanical Dream – Den här spelvärlden är så konstig! Och jag skulle gärna spela i den. Även här vet jag inte riktigt hur jag skulle designa äventyr, och de officiella jag läst har varit ganska trista.
  • Doctor Who – Timey wimey! Inte läst ännu, men… WOOOOEEEEEOOOOOOO!
Jag tror att det dröjer innan jag spelar något av ovanstående spel – just nu är jag inne i en rejäl svacka där jag knappt känner för att spela rollspel alls (men jag gillar fortfarande att skriva dem, och prata om dem). Jag hoppas på att jag i framtiden hittar tillbaka till rollspelslusten och betar av några av dem…

Bifur

Veteran
Henke;n348030 said:
Det här var ju intressant. Coriolis, Upsalasviten och Svavelvinter är alla tre pågående kampanjer som jag SLar men där nästan inget spelas. Där har vi kanske något att fundera över till våra framtida spel.
Ha, jag tror nog inte att det finns några gemensamma nämnare egentligen.

När jag skriver Svavelvinter menar jag alltså Ligan indieinspirerade spel, inte kampanjen, om det var otydligt. Den kanske skulle gå att få igång på lång sikt, men där är jag mindre intresserad - fast att det paradoxalt nog vore ett sätt att använda spelet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Lista över alla mina spel som jag grämer mig över att inte ha läst eller spelat:

luddwig

Lawful evil
Skarpskytten;n348031 said:
Svärd och Svartkonst. Läst. Köpte detta när jag var i min OSR-fas. Ett riktigt bra spel! Vill verkligen spela detta! Inga av mina spelare är intresserade, har en plan att göra ett konventsäventyr för att få spela det. Tänkte satsa på Wexio Spelkonvent i år ... En dag ska jag spela!
Tyvärr finns Svärd och Svartkonst inte med bland arrangemangen för digitala Grottröj #30 som går av stapeln kommande lördag. Annars brukar Svärd och Svartkonst alltid spelar på Grottröj.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
luddwig;n348037 said:
Tyvärr finns Svärd och Svartkonst inte med bland arrangemangen för digitala Grottröj #30 som går av stapeln kommande lördag. Annars brukar Svärd och Svartkonst alltid spelar på Grottröj.
Tyvärr bor jag väldigt långt från alla städer där det finns en massa coola OSR-personer. Där jag bor vill folk bara spela 90-talsrollspel: tunga regler och förskrivna berättelser. Eller så har jag letat på fel ställe ... Undrar om jag kan lura min fru att flytta till Umeå så jag kan vara med och spela Grottröj?

Ulfgeir

Swashbuckler
Har alldeles för många spel som samlar damm. Här är ett utdrag...

Elfquest
Gammalt spel baserat på den underbara serien. Slog aldrig ordentligt när det begav sig.

Good Society: a Jane Austen rpg.
Jag gillar idén med spelet, men min spelgrupp är inte rätt grupp för det. Ett par av dem skulle nog uppskatta det, andra skulle inte vilja peta på det med en 10 fots pik.

Hjältarna Tid
Bra retrospel.

Jim Henssons Labyrinth
Väldigt sött spel som det verkar. Behöver kolla på mer. Kul idé att de har 2 tärningar inbakade i boken, men de borde verkligen haft en liten behållare att ha dem i.

John Carter rpg
En klassisk miljö. Lite mycket att sätta sig in i. Och varför i helvete gjorde de böcker i Landsacape mode...

Monkey
Spel baserat på legenden om Apkungen.

Operation: Fallen Reich
Älskar Lifeboarden. Ett av de mest intressanta sätten att skapa en karaktär.

Princess Bride rpg
Spel baserat på en av de bästa filmerna som gjorts. Ångrar att jag inte backade på the Inconceivable level.

Pure Steam
Steampunk-hack till Pathfinder 1e.

Sword Princess
Genderbended mangainspirerad fantasy.

Tales from the Loop
80'talet som det inte var. Simon Stålenhags illustrationer är ju underbara.

World of Dew
Samuraj noir. Gillar idén med det

Zire

Swashbuckler
Skarpskytten;n348039 said:
Tyvärr bor jag väldigt långt från alla städer där det finns en massa coola OSR-personer. Där jag bor vill folk bara spela 90-talsrollspel: tunga regler och förskrivna berättelser. Eller så har jag letat på fel ställe ... Undrar om jag kan lura min fru att flytta till Umeå så jag kan vara med och spela Grottröj?
Corona är din vän! Om du inte bor långt från internet har du Grottröj ett klick bort nästa lördag!

Med det sagt är det aldrig försent att flytta till Umeå...

DanielSchenström

Swashbuckler
Så många borde det inte vara... Jag ignorerar spel som jag inte spellett men som jag spelat.

Amazing Engine: Väldigt oinspirerade regler men med ett par coola världar. Har inte blivit av.
The Adventures of Indiana Jones: Verkar spelarna inte alls sugna på.
Marvel Super Heroes Adventure Game: Kommer att testas nån gång, eventuellt nästa kommande superhjältekampanj.
Star Trek från Decipher: I mina ögon inte lika bra som föregångaren från Last Unicorn Games.
Underground: Inte blivit av bara.
Amber: Inte blivit av.
Darksword Adventures: Inte blivit av. Vill ha ett till exemplar då formatet (i pocketbokformat) gör att jag tror det kommer rasa i bitar snabbt.
Neoviking: Tror inte det intresserar spelarna.
Khelataar: Står på att spela-listan så väntar bara på ett bra tillfälle.
Shadowrun: 1st, 3rd-5th. Hoppade ettan helt och har kört tvåan. Vi spelar en kampanj som följer spelets tidslinje så vi kommer byta utgåva när vi kommit till den tidpunkten.
Skyrealms of Jorune: Jag är mycket intresserad av att köra detta annorlunda fantasyrollspel men jag tar det när jag spellett de två föregångarna.
Werewolf the Apocalypse: Använde spelet en del i min Vampirekampanj och ska nån gång spelleda de äventyr jag har om spelarna vill det.
Wraith the Oblivion: Tänker köra en kort kampanj så småningom men inget akut.
Talislanta: Väntar på ett bra tillfälle.
d6 Space och d6 Fantasy: Inte så mycket för generiska system så kanske ger jag dem ingen chans.
HOL: Njä.
Null State: Inte läst än.
Evolutionens barn: Inte läst än.
Höstdimma: Inte läst än.
Medan världen går under: Inte läst än.
Terra Draconis: Vid tillfälle. Kanske bakas in i en annan kampanjidé jag har.
Ninjas and Superspies: Inte läst än.
Terone: Ser fram emot att spela detta vid tillfälle.
Gränsvärldar: Inte läst än
Bad Taste: Inte läst än.
Everquest II: Ska testas i nån framtid nån gång.
Mutant Chronicles: Ointresserad.
Exalted: Nån gång.
RIFTS: Testas nån gång.
Dungeons & Dragons 1st ed: Kanske nån gång bara för att.

Eh, så typ hälften av spelen jag har har jag spelat. Inte så pjåkigt.

Ulfgeir

Swashbuckler
DanielSchenström;n348141 said:
Darksword Adventures: Inte blivit av. Vill ha ett till exemplar då formatet (i pocketbokformat) gör att jag tror det kommer rasa i bitar snabbt.
Så vi är åtminstone 2 i sverige som äger en kopia av spelet. Vad jag minns av det spelet när jag läste det, var att jag redan då när det kom tyckte att det var ospelbart pga mekaniken (har aldrig testat det dock).

Pilzefrau

hon/henne
krank;n348034 said:
Nobilis – Ett av de snyggaste spel jag äger är den stora vita boken här. Jag gillar spelvärlden, men förstod aldrig riktigt hur man konstruerar äventyr till den… Jag har inte läst den senaste utgåvan, även om jag äger den. Jag har funderat på om inte just det här spelet skulle passa ganska bra som pbta? Har för mig att det finns ett påbörjat hack, men jag har inte orkat engagera mig…
Det ligger i träda sedan länge, men du kanske tänker på det här hacket av mig, Arvidos och Linn.

God45

#PrayersForBahakan
Ulfgeir;n348146 said:
Så vi är åtminstone 2 i sverige som äger en kopia av spelet. Vad jag minns av det spelet när jag läste det, var att jag redan då när det kom tyckte att det var ospelbart pga mekaniken (har aldrig testat det dock).
Jag äger också en kopia! Köpte det av misstag.