Nekromanti OSR-äventyr till nyårsspel

IcarusDream

Anti-populist
Jag ska erkänna att jag inte är någon med någon erfarenhet av OSR, Kan inte säga att det är en genre som lockat mig direkt. Men, jag tänkte vidga mina vyer och motarbeta trångsynthet.

Varje nyår senaste åren brukar jag ha en grupp människor hemma hos mig. Vi brukar äta nåt gott och spela lite rollspel. Varje år brukar vi spela 2-3 kortare scenarion. I år ska vi spela Dread, samt för första gången speltesta ett av mina framtida rollspel, scifi-spelet som har arbetsnamnet Projekt X, och sist så tänkte jag köra nån enkel dungeon/äventyr till nåt OSR-spel för att bredda spelet.

Jag äger LotFP, så det kommer bli systemet, men jag skulle vilja ha ett bra tips på ett äventyr/dungeon som man kan köra på 1-2 kvällar. Det behöver inte vara till LotFP, utan vilken dungeon som helst som använder regler till första-versionen-av-spelet-ingen-vågar-nämna-namnet-på som helst funkar.

TL;DR

Tips på en 1-2kvälls OSR-dungeon.

Eksem

Champion
Death Frost Doom, är det korsta svaret.

I kategorin "bra OSR-modul för 1-2 kvällar", och då i synnerhet två kvällar, finns det otroligt mycket som är bra. Faktiskt så mycket att det nästan är bäst att fråga vad som gör dig intresserad av att testa.

Är du intresserad av mer Tolkienesque fantasy, mer Conanesque eskapader, mer åt Solomon Kane-håller, Cthulhu, gräsrökarflum, dödsmetalgore eller något het annat? Är det just dungeon exploration som lockar? Fällor och pussel eller mer expeditionskänsla?

God45

#PrayersForBahakan
Death Frost Doom är det rätta svaret.

Sedan finns The Grinding Gear som också är bra och Better than any man som dessutom är gratis.

IcarusDream

Anti-populist
Stil kvittar. Äventyrare, karta, monter, loot.

Behöver som sagt inte vara till LotFP, även dungeons till andra spel funkar som jag skrev ovan.

Eksem

Champion
Det finns helt enkelt för mycket att tipsa om när vi inte har några kriterier, så jag står fast vid Death Frost Doom. Unik upplevelse, skrivet för just LotFP, lagom långt och kommer i uppdaterad version om bara några dagar.

IcarusDream

Anti-populist
Då omformulerar jag mig:

Ett bra exempel på en dungeon till valfritt OSR-spel, som är standardfantasy, går att spela på 1-2 kvällar. Inte skräck/scifi/BDSM utan vanlig vaniljfantasy.

anth

Vetefan
IcarusDream;n53868 said:
Ett bra exempel på en dungeon till valfritt OSR-spel, som är standardfantasy, går att spela på 1-2 kvällar. Inte skräck/scifi/BDSM utan vanlig vaniljfantasy.
Då ska jag också förtydliga mig.
Jag har spelat OSR i ett par år nu. Jag spelade givetvis gammel-DnD redan på 1980-talet, men nu talar jag om OSR som rollspelskloner, d.v.s. inte DnD.
Jag har hunnit spela dussintals äventyr (mest publicerade äventyr) och i princip inget av dem har varit "vanilj-fantasy".

Vill du ha vanilj-fantasy till OSR är jag rädd för att vi inte kan hjälpa dig.
Du nämner själv LotFP - det är ju weird fantasy, d.v.s. så långt bort från vanilj man kan komma.
:)

Eksem

Champion
Bra relativt "vanilla".

Borshak's Lair från fanzinet Dungeoneer (måste piratas, men går att hitta)
Tower of the Stargazer
Spire of Iron and Crystal
Charnel Crypt of the Sightless Serpent

IcarusDream

Anti-populist
Om jag omforumlerar mig igen:

Om jag skippar LotFP och kör Labyrinth Lord istället. Vad får jag för tips på vanliga dungeons som inte är weird/scifi/BDSM utan som någon uttryckte det Tolkienesq?

Fridigern

Swordsman
Introäventyret (eller exempelgrottan) i Labyrinth Lord med morlocker verkar helt ok då tycker jag? Kan följas upp med att Lady Christinas final restingplace ligger i närheten (så gjorde vi)

chrull

Stockholm Kartell
IcarusDream;n53889 said:
Om jag omforumlerar mig igen:

Om jag skippar LotFP och kör Labyrinth Lord istället. Vad får jag för tips på vanliga dungeons som inte är weird/scifi/BDSM utan som någon uttryckte det Tolkienesq?
Ännu en röst för Death Frost Doom. Eller Tower of the Stargazer.

Eller så kollar du lite på vinnarna för valfritt år av OPD-tävlingarna: http://www.onepagedungeon.info/one-page-dungeon-contest-2014, men då måste du antagligen förbereda betydligt mer själv, eller improvisera men det kanske blir jobbigt om du inte är van vid systemet.