Nekromanti [OSR] Alternativ till figurer

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Jag funderar på att investera i någon form av spelbrickor eller pappfigurer till mitt framtida OSR-spelade.

Jag vet att till DnD 3 kom det runda brickor med bilder på monster (och äventyrare?). Till äldre rollspel som Drakar och Demoner och Judge Dredd (1) fick man med pappfigurer som kunde stå upp.

Finns det någon bra sådant som passar till äldre versioner av DnD/kloner (köpe eller gratis)?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,222
Location
Göteborg
Paizo gör stående pappfigurer (som de kallar Pawns) till Pathfinder. Mestadels är ju detta klassiska D&D-monster.

Om du kan tänka dig att printa ut pdf:er själv kan du hitta många varianter, av varierande kvalitet, från olika folk på DTRPG.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
jag köpte en massa sånna där färgade glaspärlor som de använder till Magick och dylikt.

Gröna för allierade, blå för neutrala och röda för fiender. Plus svarta och vita för att märka ut eventuella utmärkande karaktärer.

Jag har också lekt med tanken att be spelarna att skaffa fram egna spelpjäser som de tycker representerar sina karaktärer, alltså typ något i stil med monopol eller så. Ett mynt för att representera en köpman, eller kanske en schackpjäs för att representera allt möjligt. Inte så säker på att de skulle nappa på ideen däremot.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Tack Bolongo, order "pawn" låste upp en hel värld för mig. En värld av papp. Jag går inte igång på Pazios stil riktigt, men har däremot hittat One Monk som har ett ganska brett utbud som funkar för mig. Det får kanske bli dem, jag ska nog göra en provutskrift av deras gratisgrejjer och se hur det blir. (De där brickorna verkar heta "tokens" på engelska och det ska finnas ett brett utbud till DnD4 om jag fattar det rätt, men jag vet att de fanns till 3 också).

Rymds, jag har funderat i de banorna också, men vill helst ha något mer föreställande. Mest av allt figurer (Otherworld är fantastiska och de har ett brett sortiment, men på den gamla goda tiden körde mitt gäng med Prince August fantasyfigurer som man göt själv så det hade varit hög nostalgifaktor på att köra med dem), men figurer med allt vad det innebär med målning och basning är inte realistiskt där jag befinner mig just nu. Om 20 år går jag i pension och då!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,255
Skarpskytten;n273770 said:
Jag vill tipsa om att det finns ett slags pappfigurer ingjutna i plast som kan vara ett alternativ för den som vill ha figurer, men inte köpa "tennfigurer" för en förmögenhet och sedan måla dem i hundratals timmar: http://arcknight.squarespace.com/shop/.
Snajdiga! Om jag fattar rätt är de helt platta / 2D och så med plast runt för lite större hållbarhet? Inte alls dumt koncept. Riktigt snygga oxå!
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
zonk;n273787 said:
Snajdiga! Om jag fattar rätt är de helt platta / 2D och så med plast runt för lite större hållbarhet? Inte alls dumt koncept. Riktigt snygga oxå!
Ja, så förstår jag det också. Jag har googlat runt lite, men min Google-Fu är svag och jag hittar inga riktigt bra bilder. Men de ser okej ut. Jag har dock bestämt mig för att göra ett försök med att måla upp tennfigurer, vi får se hur det går.
 
Top