Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Så jag ska dra igång en OSR-kampanj (två timmar till första riktiga spelmötet när jag skriver den här raden), och jag har en fundering kring hur folk tänker kring detta med att fylla på dungar mellan rollfigurernas räder, aka "re-stocking". I Barrowmaze finns en tabell för detta, och Greg Gillespie skriver rätt bra om varför detta är viktigt i hans ögon: det gör att dugen känns levande och det håller spelarna på tårna.
I mitt huvud har detta blivit något som är viktigt i OSR-spel, men jag inser att det inte står något om det i BECMI (väl?) och jag kan inte komma på något annat jag har läst om detta egentligen.
Hur tänker ni? Ska man re-stocka sin (mega)dunge eller inte? Är det bra, eller blir det mest frustrerande för spelarna att de aldrig blir helt klara med en viss nivå?
Hur har ni gjort? Använt, inte använt?
Finns det något jag bör läsa om detta, någon smart bloggpost eller så?
I mitt huvud har detta blivit något som är viktigt i OSR-spel, men jag inser att det inte står något om det i BECMI (väl?) och jag kan inte komma på något annat jag har läst om detta egentligen.
Hur tänker ni? Ska man re-stocka sin (mega)dunge eller inte? Är det bra, eller blir det mest frustrerande för spelarna att de aldrig blir helt klara med en viss nivå?
Hur har ni gjort? Använt, inte använt?
Finns det något jag bör läsa om detta, någon smart bloggpost eller så?
Last edited: