Nekromanti [OSR] Berätta skatternas värde?

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
I spel där den viktigaste källan till xp är att festa bort sina skatter, skulle ni "avslöja" för spelarna hur mkt det där guldhalsbandet och den där gobelängen de lootade är värda, skulle ni låta dem (slå för att) värdera blingblinget eller skulle det få visa sig vad handelsmännen ger för dem när de kommer tillbaka till civilisationen? Det vore smidigt och bra info för spelarnas strategispel att säga "du uppskattar att kronan är värd 1450 silver", men å andra sidan är det väl inte så rimligt att rollpersonen skulle veta det och jag vill undvika klyftor mellan vad spelare och rollperson vet.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,120
Location
Sthlm
Jag skulle inte ha ett slag för det. Antigen så har nån av dem en uppskattning, eller så vet de det inte fören de går ut ur dungen. Om det finns nån tjuv i gruppen så vet denne kanske vad man kan sälja en sån grej för osv.

Däremot har vi infört att man alltid kan sälja skatter för halva guldvärdet, eller slå en t100 och få så många procent, om de inte vill ägna tid och energi åt att leta upp nån som vill betala vad grejerna är värda.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Säg det. Om du kör pengar = xp så är ju rollpersonerna professionella skattletare. Såklart kan de känna i handen att ett föremål är ett kvarts skålpund silver. Precis som att vi har en känsla för vad en iphone kostar eller vad dollarn är värd.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,478
Ja! De måste ha den informationen för att göra ett informerat val.
 
Top