D&D OSR + DnD5-spells

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I gammel-DnD och OSR är detta ett välkänt fenommen:
Linear Fighter vs. Quadratic Wizard

1679822630697.png

En fighter blir bättre ett steg i taget.
En wizard / magic-user börjar som en wimp, men får sedan:
1. Fler spells.
2. De spells magikern redan har blir bättre då effekten ofta ökar per caster level.
3. Mäktigare spells av högre level.

Detta är ett fenomen som är känt sedan Original Dungeons & Dragons.
Gary Gygax said:
A 20th-level Fighter is Achilles, but a 20th-level Magic-User is Zeus.
DnD5 har försökt lösa detta med några små regeländringar.
Fråga: blir gammel-DnD/OSR bättre om man inför dessa ändringar?

1. Concentration

Många spells i DnD5 kräver koncentration.
Det är inte alls så komplicerat som det låter. Regeln säger bara att magikern inte kan koncentrera på flera spells samtidigt.
Ex: både Invisibility och Fly kräver koncentration; i DnD5 kan man inte flyga osynlig, utan måste välja: antingen flyger man, eller så är man osynlig. I OSR däremot går det alldeles utmärkt att flyga osynlig.
Jag tycker personligen att concentration är tråkigt i DnD5, men håller med om att det drar ner magikerns power-level.

2. Spell level istället för Class level
Låt oss ta Fireball som exempel:
En level 3 spell man kan använda från caster level 5, den gör level * d6 i skada, så 5d6 vid level 5, 6d6 vid level 6 o.s.v.
I DnD5 blir spells bara mäktigare om man kastar dem som en högre spell level.
En fireball är level 3 och gör 5d6 i skada, vill man göra den mäktigare måste man använda en level 4 spell slot då den gör 7d6 i skada, o.s.v.
En enkel regel att implementera i OSR, som effektivt drar ner magikerna power-level.

3. Hög INT ger bonus på DC istället för bonus-spells
Denna regel gäller bara för ett fåtal OSR-spel som använder bonus-spells från DnD3, d.v.s. ju högre INT man har desto fler spells kan man kasta.
I DnD5 får man inga bonus-spells,istället ökar DC för spells med ens INT-modifier.
I OSR betyder detta att motståndarnas save blir svårare om magikern har hög INT.
Detta känns lite krystat i OSR - men OM man spelar ett OSR-spel med bonus-spells är detta antagligen en bra lösning.

4. Färre spells vid högre level
I BDnD kastar en level 20 magiker så här många spells:
6 5 5 5 4 4 3 2
Och i ADnD är det:
5 5 5 5 5 4 3 3 2

I DnD5 däremot är det bara:
4 3 3 3 3 2 2 1 1
En enkel regel.
 
Top