anth
Vetefan
Av någon anledning började jag leta efter hur Find Familiar fungerar i olika OSR spel.
Nu har jag bara letat i någon kvart så ni får gätna rätta mig om jag har fel - men familiars fungerar inte alls i OSR.
Find Familiar finns inte i ODD74 och inte i BDnD, den finns däremot i ADnD och OSRIC.
Find Familiar som spell i OSR är problematisk då den inte har någon duration, utan är permanent.
I ADnD löste man detta:
dels genom att det är en dyr spell som kostar 100 gp (OSR har normalt inte material components),
dels genom att magikern förlorade hp permanent om familaren dog,
dels genom att magikern bara kunde kasta spellen en gång om året.
Se om ni tycker att detta är en bra lösning till OSR (B/X).
- Find Familiar är en spell, men man kan inte få den när man går upp i level; man måste hitta den i en annan magikers spell book.
- Find Familiar fungerar helt annorlunda än andra spells. Den använder en permanent spell slot. D.v.s. kastar man Find Familiar får man inte tillbaka spell sloten förrän familiaren försvinner. Det här är för att balansera att familiaren är permanent.
- Man kan kasta Find Familiar max 1g/år.
- Man behöver bränna rökelse för 100 gp, casting time är 4d6 timmar.
- Antingen har man ett djur som är vänligt inställt, eller så kommer ett slumpat djur när casting time är slut. Familiaren börjar alltså som ett vanligt djur, men förvandlas till en familiar av spellen.
- Magikern kan bryta spellen när hen vill - och familiaren återgår till ett vanligt djur.
- Jag tänkte använda DnD3-reglerna:
Där finns en tabell för caster level - detta motsvarar spell slot:
Caster Level 1-2 = level 1 spell
Caster Level 3-4 = level 2 spell
O.s.v.
Så en level 18 magier som använder en level 1 spell slot får en familiar som om castern var level 1-2.
Ändringar från DnD3
-- Djuret måste vara litet, räv är för stor.
-- Castern får något av djurets förmågor (se ADnD/OSRIC eller kom på något lämpligt).
-- Familiaren får 1d4 hp / spell slot level.
-- Familiarens HD är spell slot level / 2.
-- Familiarens Save är som dess HD eller magikerns save, whatever is better.
Magikern och Familiaren har en länk, så när Familiaren dör tar magikern lika mycket skada som Familiarens max hp (läker som vanlig skada) samt får en mental bild av Familiarens dödsögonblick. En mycket traumatisk upplevelse för magikern.
Låter det bra eller dåligt?
Nu har jag bara letat i någon kvart så ni får gätna rätta mig om jag har fel - men familiars fungerar inte alls i OSR.
Find Familiar finns inte i ODD74 och inte i BDnD, den finns däremot i ADnD och OSRIC.
Find Familiar som spell i OSR är problematisk då den inte har någon duration, utan är permanent.
I ADnD löste man detta:
dels genom att det är en dyr spell som kostar 100 gp (OSR har normalt inte material components),
dels genom att magikern förlorade hp permanent om familaren dog,
dels genom att magikern bara kunde kasta spellen en gång om året.
Se om ni tycker att detta är en bra lösning till OSR (B/X).
- Find Familiar är en spell, men man kan inte få den när man går upp i level; man måste hitta den i en annan magikers spell book.
- Find Familiar fungerar helt annorlunda än andra spells. Den använder en permanent spell slot. D.v.s. kastar man Find Familiar får man inte tillbaka spell sloten förrän familiaren försvinner. Det här är för att balansera att familiaren är permanent.
- Man kan kasta Find Familiar max 1g/år.
- Man behöver bränna rökelse för 100 gp, casting time är 4d6 timmar.
- Antingen har man ett djur som är vänligt inställt, eller så kommer ett slumpat djur när casting time är slut. Familiaren börjar alltså som ett vanligt djur, men förvandlas till en familiar av spellen.
- Magikern kan bryta spellen när hen vill - och familiaren återgår till ett vanligt djur.
- Jag tänkte använda DnD3-reglerna:
Där finns en tabell för caster level - detta motsvarar spell slot:
Caster Level 1-2 = level 1 spell
Caster Level 3-4 = level 2 spell
O.s.v.
Så en level 18 magier som använder en level 1 spell slot får en familiar som om castern var level 1-2.
Ändringar från DnD3
-- Djuret måste vara litet, räv är för stor.
-- Castern får något av djurets förmågor (se ADnD/OSRIC eller kom på något lämpligt).
-- Familiaren får 1d4 hp / spell slot level.
-- Familiarens HD är spell slot level / 2.
-- Familiarens Save är som dess HD eller magikerns save, whatever is better.
Magikern och Familiaren har en länk, så när Familiaren dör tar magikern lika mycket skada som Familiarens max hp (läker som vanlig skada) samt får en mental bild av Familiarens dödsögonblick. En mycket traumatisk upplevelse för magikern.
Låter det bra eller dåligt?