Nekromanti [OSR] "fotboll"

anth

Vetefan
WHFRP har Blood Bowl
RuneQuest har trollball
Harry Potter har Quidditch
Postapkalypsen har Salute of the Jugger
Men DnD/OSR har... ingenting?

Jag vill skapa ett tufft bollspel för humanoider som är kompatibla emd vanliga OSR-regler, d.v.s. det har något i stil med: AC, Move, HD/Hp, #AT/Dmg, intelligence, Alignment, Morale, Special abilities
Har ni några förslag på hur jag ska gå tillväga?

Lite inspiration:

Trollball (populärt i Belgien och fransktalande Kanada)

Jugger (populärt i Tyskland)

Quidditch (populärt i England och USA)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Pfff.... Salute of the Jugger är filmen. Spelet heter "the game". Det var bara inte tillräckligt specifikt för nutiden när de ville ha en ursäkt att puckla på varanddra utan en dommare som blåste av.

I resten av det här inlägget kommer termen "spelare" referera till RP:er och SLP:er som befinner sig på plan, inte människorna som sitter runt ett bort och låtsas att de sportar =)

En sak jag tycker är viktigt att hålla i åtanke när man hittar på spelet är att alla spelarna har en faktiskt funktion som inte bara är att puckla på motsvarande position i andra laget. Ta "jugger" så som det presenteras i filmen. Du skulle i princip kunna ta bort samtliga spelare utom de två springarna, och det hade egentligen inte påverkat spelet särskilt mycket mer än att övriga spelare utgör en slags "hinderbana". Men i grund och botten avgörs hela matchen av dessa två spelare som pucklar på varandra för att få händer på hundskallen.

Samma sak i Quidditch. Plocka bort allt utom sökarna så hade det inte förändrat spelet särskilt mycket.

Det är inledande tankar. Sen måste jag fundera lite mer.

Mundo

Myrmidon
Hur kan du låta bli att nämna "Socker" som spelas i Mutant: Undergångens Arvtagare?

Fridigern

Swordsman
Calcio florentino heter något italienskt barbariskt socker-liknande med MMA-inslag. Finns rätt coola youtubevideor, men vet inte om det är det du letar efter

Fridigern

Swordsman
Annars är det ju känt att det på tredje nivån av femtiosju i den förbannade underjordiska tempelstaden Grr-kyuk-kth-ghaasi, spelar berserkers, orcher, goblins och morlocker boll med de stupades skallar i en underjordisk arena. Första laget att lobba över tio skallar i sitt mål vinner, inga skallar ingår vid spelets start.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n144326 said:
Har ni några förslag på hur jag ska gå tillväga?
Förstår jag dig rätt när jag tror att du faktiskt är ute efter att sätta ihop regler så att man kan spela detta spel som roll- eller brädspel, med vanliga OSR-regler?

Hunk

Hero
I ett nummer av Grey Ooze (minns inte vilket, men det kom väl bara två totalt) publicerades någon form av fotbollsliknande regler till AD&D. Men hög sannolikhet var det till 2nd Ed (som inte alla ser som OSR), men med tanke på att numret borde ha kommit före Skills & Powers torde det vara kompatibelt med OSR. Jag tror att artikeln/äventyret hette Arenan.