Presentation OSR Grognard som drömmer om THAC0 Tuesdays...

Diveman68

ArcaneTurtle
Hej, Christian Torstensson här - har spelat rollspel sedan 1983 då jag började spela AD&D 1st Ed.

Inhandlade mina första D&D regler DMG, PH, MM, MMII och Fiend Folio samt tärningsset från Chessex hos Titan Games (f.d. legendarisk rollspelsbutik i Göteborg). Mixade sedan friskt B/X D&D, AD&D 1st/2nd ed. med "homebrew" regler under många år. Lyckades undvika senare versioner och d20 systemet ända tills D&D 5e lanserades.

Spelar förutom D&D gärna annat också t.ex Call of Cthulhu, Into the Odd, OSE, Vaesen, Mothership, Bladerunner m.m.

Favorit setting: Lankhmar

Favorit D&D Moduler: Ravenloft, Temple of Elemental Evil samt Tomb of Horrors (Been there survived that...just by pure accident...)

Motto: Alla regler och spelscenarion kan och bör med fördel modifieras! =)

Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Inhandlade mina första D&D regler DMG, PH, MM, MMII och Fiend Folio samt tärningsset från Chessex hos Titan Games (f.d. legendarisk källarbutik i Göteborg).
Kul att höra av en gammal kund. Fast, rent formellt, låg butiken i gatuplan och inte i källaren. Jag var nere i källaren under vår butik vid ett tillfälle och det var... intressant.

THZ

Warrior
...intressant?...

Jag anar en historia?
Kanske äventyrsplats?
Början på en krönika?
en port till en annan värld?

...

Diveman68

ArcaneTurtle
Kul att höra av en gammal kund. Fast, rent formellt, låg butiken i gatuplan och inte i källaren. Jag var nere i källaren under vår butik vid ett tillfälle och det var... intressant.
Jag hade för mig att lokalen låg en halvtrappa ned, stämmer det? minnet kanske sviktar något - men någon källare var det definitivt inte...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag hade för mig att lokalen låg en halvtrappa ned, stämmer det?
Vi hade ju en tråd med bilder på Göteborgs olika spelbutiker för ett tag sedan, men jag hittar den inte nu. Här är en bild från Google Street View med butiken markerad. Butikens golv ligger nästan i nivå med gatan utanför. Huset är byggt i en backe, så det var ett trappsteg ner från dörrtröskeln till golvet.

1738580029719.png

Notera det lilla fönstret vid marken till vänster om dörren. Det är ett källarfönster. Det syns inte inne i butiken.