MattiasLejbrink
Swordsman
I en av mina föregående trådar nämndes att exempelvis tidiga LofFP-äventyr stattade monster och npcs på ett generellt sett, i stil med "hit points som en ogre, har motsvarande leather armor". Ni som har läst och testspelat: hur funkar det med level-angivning på äventyret? Alltså om man skriver "hit points som en ogre" så kan ju det betyda ett par till många hit dice beroende på vilket specifikt system man använder? Hur tror ni man bör göra om man vill skriva ett systemobundet OSR-äventyr på det sättet? Att skriva "an adventure for levels depending on your rule system of choice" blir liksom lite snömos?
Relaterat: visst var det så att någon av er (Chrull?) nämnde att just LotFP inte var lika hård på det här att äventyr för hjältar level 1-3 måste innehålla monster som de hjältarna klarar av, utan att spelarna förväntas bedöma svårigheten lite in game och att man faktiskt löper stor risk att dö om man anfaller fel monster? Så var inte de gamla DnD-modulerna vill jag minnas, men det är ju ett sätt att komma ifrån det här med level-angivelser på äventyr som förväntas fungera med fler regeluppsättningar.
Alla åsikter och infallsvinklar välkomna!
Relaterat: visst var det så att någon av er (Chrull?) nämnde att just LotFP inte var lika hård på det här att äventyr för hjältar level 1-3 måste innehålla monster som de hjältarna klarar av, utan att spelarna förväntas bedöma svårigheten lite in game och att man faktiskt löper stor risk att dö om man anfaller fel monster? Så var inte de gamla DnD-modulerna vill jag minnas, men det är ju ett sätt att komma ifrån det här med level-angivelser på äventyr som förväntas fungera med fler regeluppsättningar.
Alla åsikter och infallsvinklar välkomna!