Nekromanti [OSR] Hur statta monster och npcs

MattiasLejbrink

Swordsman
I en av mina föregående trådar nämndes att exempelvis tidiga LofFP-äventyr stattade monster och npcs på ett generellt sett, i stil med "hit points som en ogre, har motsvarande leather armor". Ni som har läst och testspelat: hur funkar det med level-angivning på äventyret? Alltså om man skriver "hit points som en ogre" så kan ju det betyda ett par till många hit dice beroende på vilket specifikt system man använder? Hur tror ni man bör göra om man vill skriva ett systemobundet OSR-äventyr på det sättet? Att skriva "an adventure for levels depending on your rule system of choice" blir liksom lite snömos?

Relaterat: visst var det så att någon av er (Chrull?) nämnde att just LotFP inte var lika hård på det här att äventyr för hjältar level 1-3 måste innehålla monster som de hjältarna klarar av, utan att spelarna förväntas bedöma svårigheten lite in game och att man faktiskt löper stor risk att dö om man anfaller fel monster? Så var inte de gamla DnD-modulerna vill jag minnas, men det är ju ett sätt att komma ifrån det här med level-angivelser på äventyr som förväntas fungera med fler regeluppsättningar.

Alla åsikter och infallsvinklar välkomna!

chrull

Stockholm Kartell
Vettigt statblock till ett regelsystem som liknar någon av basic-versionerna:

4HD; AC as leather; 2AT: dagger 1d6, Tail 1d4 and Save vs Poison or die; MV as unencumbered man, ML 8. Immun against sleep, charm; Takes half damage from fire.

Saves behöver man vanligtvis inte nämna eftersom de flesta regelsystem antingen säger att monster slår saves som fighter där HD=Level eller så säger regelsystemet att man ska välja den klass som mest liknar monstret.

Level-guidelines är ju alltid just guidelines. 1-3 är ju dessutom helt galet stor skillnad på om man bara tänker till strider. En level 1-fighter kan ju ibland ha 2hp och i vissa fall har en level 3-fighter 36 hp. Ett monster som då är intressant för ett level 2-party kan ju vara en garanterad TPK för ett visst level 1-gäng och en enda lång gäspning för ett visst level 3-gäng.
Det viktigaste med level-guidelines är väl om det finns med några specifika tricks & traps som blir helt meningslösa om man har tillgång till en viss spell, men då räcker det inte heller med "for characters up to level 4" på baksidan utan antagligen kan en rad eller två i inledningen vara på sin plats.

anth

Vetefan
LotFP är lite speciellt för det saknar monsterbok, därför skriver man saker som "hp som en ogre", just för att spelledaren själv ska kunna fantisera ihop en ogre och spelarna inte har en chans att veta vad de möter.
Å andra sidan har en ogre haft 4+1 HD i ODD74, B/X, BECMI, RC, ADnD och ADnD2 så alla OSR-spelare vet vad de har att förvänta sig.

Sedan ska det inte vara något problem att göra ett regelobundet äventyr för hela OSR-rörelsen bygger på att alla spel är kompatibla. Det är därför jag kan ta ett LotFP-äventyr, monster från S&W och övriga regler från LL. Kort sagt, ett OSR-äventyr för level 4 PCs fungerar för alla OSR-spel.
Och skulle det inte fungera i något fall är det ett tecken på att just det spelet inte är ett OSR-spel. :)

LotFP är inte ensamma om det, men jo, de äventyren går ofta att spela oavsett level. Men det blir ofta lättare ju högre level man är.

Mitt minne av de gamla DnD-modulerna var att de var anpassade för den level som de var skrivna för, men att det brukade finnas enstaka saker som var på tok för svårt för rollpersonerna. Men framför allt var de "Combat as War" jämfört med "Combat as Sport" som i senare versioner.
http://www.enworld.org/forum/showth...s-War-a-Key-Difference-in-D-amp-D-Play-Styles

chrull

Stockholm Kartell
anth;n75477 said:
LotFP är lite speciellt för det saknar monsterbok, därför skriver man saker som "hp som en ogre", just för att spelledaren själv ska kunna fantisera ihop en ogre och spelarna inte har en chans att veta vad de möter.
Å andra sidan har en ogre haft 4+1 HD i ODD74, B/X, BECMI, RC, ADnD och ADnD2 så alla OSR-spelare vet vad de har att förvänta sig.

Sedan ska det inte vara något problem att göra ett regelobundet äventyr för hela OSR-rörelsen bygger på att alla spel är kompatibla. Det är därför jag kan ta ett LotFP-äventyr, monster från S&W och övriga regler från LL. Kort sagt, ett OSR-äventyr för level 4 PCs fungerar för alla OSR-spel.
Och skulle det inte fungera i något fall är det ett tecken på att just det spelet inte är ett OSR-spel. :)

LotFP är inte ensamma om det, men jo, de äventyren går ofta att spela oavsett level. Men det blir ofta lättare ju högre level man är.

Mitt minne av de gamla DnD-modulerna var att de var anpassade för den level som de var skrivna för, men att det brukade finnas enstaka saker som var på tok för svårt för rollpersonerna. Men framför allt var de "Combat as War" jämfört med "Combat as Sport" som i senare versioner.
http://www.enworld.org/forum/showth...s-War-a-Key-Difference-in-D-amp-D-Play-Styles
Varför skriver man "hp som en ogre" när ingen vet hur många hp en ogre har?
VAR skriver man "hp som en ogre"? Jag tror inte jag har stött på det, alla äventyr skrivna till Old School D&D-liknande äventyr har XHD eller HDX som modell för statblocket.

Sen håller jag inte riktigt med att ett äventyr för level 4 PCs funkar oavsett regelsystem (om vi nu helt ignorerar att jag inte håller med dig om din definition av att OSR=D&D-varianter). Det finns ju en del äventyr som säger "för level 4 PCs" men där de menar "för PCs som inte har tillgång till Spell X". Level ranges för äventyr är aldrig en exakt vetenskap och skriver man generellt så kanske man ska man nog inte lägga så stor vikt på det.