Nekromanti [OSR-ish D&D5] Hur stor ska min sandlåda vara?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hej Bullen!

Jag är en glad kis på fyrtioåtta jordsnurr som fnular på en point-/hexcrawl-fisktank-sandlåde-kampanj till D&D5.

Tanken är att rollpersonerna ska komma från ett och samma lilla samhälle – som är tänkt att fungera som en sorts hemmabas i början av deras äventyrarkarriärer – och sedan äventyra som de vill i närområdena.

Jag orkar inte hitta på en hel jämra värld, utan vill bara ha ett lagom stort område att fylla med balla grejer. Men jag har svårt att komma fram till hur stort »lagom stort« är.

Hur stort är lagom stort för dig?

(Motivera ditt svar med minst 30 ord för en chans att vinna ett ex av någon rollspelsrelaterad grej jag varit med att göra.)

Dante

Staff member
En tanke jag hade var att detaljera världen runt startpunkten sju dagsmarscher i vardera riktning.

I D&D5-hastighet motsvarar det ganska precis sträckan Stockholm–Hudiksvall.

För mycket? För litet? Lagom?

Tänker du en hex per dagsmarsch då ungefär? Det blir rätt många hexer (14 x14 = 196) men är nog helt ok storlek, jag hade kanske haft något mindre, allt är beroende på hur många tomma hexer det finns.. Sen för mig är kanske inte storleken på ytan man kan äventyra över helt väsentlig utan mer att det finns bra spännande saker och fraktioner att interagera med.

Ideen med en fast start punkt är bra tycker jag, jag hade placerat ett värdshus med mycket rykten i start byn (om eventuellt uppdateras utifrån vilka "äventyr Rp har gjort, och blandar in mer "höglevel" quests efter ett tag då det är rätt stor skillnad på vad en grupp lvl 1 och grupp level 7 karaktärer kan klara av.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tänker att 7 dagsmarcher är rätt okej storlek. Som jag ser det är resor överskattat, och de mesta äventyrandet bör ske inom max ett par dagsmarsher från där man är (om ens det).

Så om området är sju dagsmarcher så innebär det att man kan äventyra en massa inom ett par dagsmarsher från startpunkten, och sen byta utgångspunkt ett par gånger och fortfarande kunna äventyra.

I synnerhet om du har hyfsat "naturliga" avgränsningar så som jättehöga bergskedjor eller en öken eller något sådant som ger ett naturligt "stopp".

soda

Warrior
För mig känns det långt mellan Stockholm och Hudiksvall. Flyttar du centrum av cirkeln till, låt säga, Linköping, täcker du in hela Sverige (nåja, exklusive Norrland). Och Sverige är ju ett rätt stort land, så du får lätt in ett antal nationer eller liknande på ytan om du vill det. Vill du inte det kanske det kan kännas lite "tomt"? Men det blir ju oavsett inte något litet projekt att detaljera hela ytan.

?Men det är helt klart tilltalande med en jämn veckas resa åt vardera håll... :) Jag hade dock haft betydligt fler hexrutor/motsvarande än en per dagsmarsch. Det är iofs inte nödvändigt att ha samma "upplösning" på alla delar av kartan.

Ram

Skev
Vad vill du ha i de omgivande hex:arna? Om terrängen är oländig eller (flämt!) farlig så kommer man nog inte vidare långt på en vecka, då känns en mil eller två tvärs över en hex lagom. Är det civiliserad jordbruksmark så är det en annan femma.

Men oberoende av storlek så tycker jag också att 7 dagsmarscher i alla riktningar känns som en mycket lagom ansats.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Litet. En dag bort och sen tar det en dag hem. Alltså två dagar tvärs över kartan.

Mogger

Hipsteranka
Magnus Seter;n277111 said:
Litet. En dag bort och sen tar det en dag hem. Alltså två dagar tvärs över kartan.

Ur ett världsskaparperspektiv är litet såklart att föredra för då blir det mindre jobb att lägga ner, men som spelare skulle jag bli tokig om kartan bara sträckte sig en dagsmarsch åt något håll. Jag skulle utgå ifrån att allt det bästa fanns precis bortom och insistera på att vi lämnar vår trygga hemby bakom oss och ger oss ut i det okända, och dessutom fråga alla om vad som finns bortom kartan.

Men, nu är ju inte jag med och spelar. Men jag skulle vilja ha större än så. Jag vill gärna se de där platserna på kartan som jag kan drömma om. "En dag ska vi ta oss ända bort till Fasornas träsk och betvinga Sha Harrads demoner, och leva som kungar efter att ha plundrat Karragas ziqqurat på dess mytomspunna skatter! En dag..."

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Måns;n277116 said:
som spelare skulle jag bli tokig om kartan bara sträckte sig en dagsmarsch åt något håll.
Hehe, min WFRP-kampanj har regeln att de inte ens får lämna Altdorf.

:D

/M

God45

#PrayersForBahakan
Så stor du kan göra den! Allt annat är myteri!!!

Mogger

Hipsteranka
Magnus Seter;n277119 said:
Hehe, min WFRP-kampanj har regeln att de inte ens får lämna Altdorf.

:D

/M
Ah, men städer ett specialfall, och Altdorf i synnerhet! :)

Stövelkatten

Mästerkatt
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
I hexkrälet jag knåpar på kommer det troligen finnas 4-7 hexar från startpunkten som spelarna har access till, sen blockerar jag resten av världen med en flera hundra meter hög hexagonal mur runt kartan som skulle få Tel Avivs fortifikatoriska läroverk att gråna och dö i avundens plågor.

(Tanken är att skriva den i etapper med en modul per större hexagon á 25-35 hexrutor)

Dante

Staff member
[FONT=&quot]Nu har jag klurat lite mer.

Kartan kommer mest att vara till för mig som DM. Inte något som spelarna ska få se i förväg. Deras rollpersoner kommer ju inte att ha den helikoptervyn av världen.[/FONT]

[FONT=&quot]Jag vill att området ska vara tillräckligt stort för att kunna rymma flera kulturområden (här bor ditten-folket, och där bor datten-folket, etc., och att det ska vara tillräckligt lång mellan dem för att förklara varför de inte sammansmält. Jag vill att området ska vara tillräckligt stort för att kunna hinta om saker som finns bortom horisonten, och att det ska innebära lite strapatser att ta sig dit.

Jag tänker grovt skissa upp ett område om 19 hexar à 60 miles (D&D5 »continent scale«) med rollpersonernas hemvist i mitten. Här ritar jag ut större vattendrag, bergskedjor, skogar och annan storskalig terräng.

Varje sådan hex delas in i 36 6-miles-hexar (D&D5 »kingdom scale« – den vanliga skalan för resor och utforskning). Här detaljerar jag terrängen lite mer och petar in platser och stigar som rollpersonerna kan tänkas känna till – inom ungefär en dagsresa (4 hexar) från deras hemvist. Det känns rimligt att de utforskat sitt närområde under sin uppväxt. I resten av hexarna nöjer jag mig med att placera ut platser som är viktiga för kampanjen.

Själva mitt-hexen, där hemvisten ligger, delas in i ytterligare 36 1-miles-hexar (D&D5 «province scale«) där jag ritar ut enskilda gårdar, betesfält, åkrar, etc. – så att spelarna känner att deras rollpersoner faktiskt är bekanta med området. Den här delen av kartan kommer de att få se.

Resten av hexarna kommer att populeras på det bästa av vis – medelst slumptabeller!

Är jag för ambitiös nu? Kommer jag att lägga ner en massa arbete på jox spelarna aldrig kommer att få uppleva?
[/FONT]

soda

Warrior
Dante;n277191 said:
[FONT=&quot]Nu har jag klurat lite mer.

Kartan kommer mest att vara till för mig som DM. Inte något som spelarna ska få se i förväg. Deras rollpersoner kommer ju inte att ha den helikoptervyn av världen.[/FONT]

[FONT=&quot]Jag vill att området ska vara tillräckligt stort för att kunna rymma flera kulturområden (här bor ditten-folket, och där bor datten-folket, etc., och att det ska vara tillräckligt lång mellan dem för att förklara varför de inte sammansmält. Jag vill att området ska vara tillräckligt stort för att kunna hinta om saker som finns bortom horisonten, och att det ska innebära lite strapatser att ta sig dit.

Jag tänker grovt skissa upp ett område om 19 hexar à 60 miles (D&D5 »continent scale«) med rollpersonernas hemvist i mitten. Här ritar jag ut större vattendrag, bergskedjor, skogar och annan storskalig terräng.

Varje sådan hex delas in i 36 6-miles-hexar (D&D5 »kingdom scale« – den vanliga skalan för resor och utforskning). Här detaljerar jag terrängen lite mer och petar in platser och stigar som rollpersonerna kan tänkas känna till – inom ungefär en dagsresa (4 hexar) från deras hemvist. Det känns rimligt att de utforskat sitt närområde under sin uppväxt. I resten av hexarna nöjer jag mig med att placera ut platser som är viktiga för kampanjen.

Själva mitt-hexen, där hemvisten ligger, delas in i ytterligare 36 1-miles-hexar (D&D5 «province scale«) där jag ritar ut enskilda gårdar, betesfält, åkrar, etc. – så att spelarna känner att deras rollpersoner faktiskt är bekanta med området. Den här delen av kartan kommer de att få se.

Resten av hexarna kommer att populeras på det bästa av vis – medelst slumptabeller!

Är jag för ambitiös nu? Kommer jag att lägga ner en massa arbete på jox spelarna aldrig kommer att få uppleva?
[/FONT]
?Det låter utmärkt. Oavsett om spelarna upplever allt så gör ju du det. ;-)