Kör inte med miniatyrer så battle maps behövs inte, annan karta får spelarna rita om de vill ha en detaljerad karta, och då rättar jag bara misstag och sånt om de i spelet tar sig tid att undersöka allt (dvs en turn per 10'...). Jag rättar stora uppenbara fel som dörrar som leder åt fel håll såklart...
Ibland kan jag rita någon enkel karta, typ några streck bara för att förklara vad jag menar när jag snubblar över beskrivningen med U-formade Y-korsningar och annat konstigt man drar till med.
Spelleder jag en oneshot på konvent så har jag börjar rita karta själv eftersom det går snabbare och kartritandet inte är prioriterat där.
Tips på att få det att funka är alltså:
- Förstå, och få dina spelare att förstå att en dungeon nästan aldrig bara består av räta vinklar, det är mörkt, ojämnt åt alla möjliga håll och inte helt symmetriskt. Det går inte bara att kliva in i ett rum och konstatera att det är 30x40 fot. Ska de ha en exakt karta så får de ta tiden det tar att mäta.
- Träna på hur du beskriver rum. Testa att beskriva rummen själv när du läser äventyret. Anteckna eventuellt lämpliga ord att beskriva delar direkt på kartan. Glöm inte bort korridorerna heller.
- Börja alltid egna dungeons med en ingång från söder. På så sätt är öster alltid höger och väster alltid vänster i början på en dunge. För mig hjälper det skrämmande mycket.
- Ha papper och penna till hans för att kunna rita enklare figurer som förklarar vad du menar i värsta fall.
Man lär sig uppskatta dungeons med så enkla rumsformer som möjligt. Jag vet inte hur många konstiga beskrivningar det dykt upp. "Vad menar du med TRATTFORMAT?" eller "Diamantformat? Är du dum eller?" är några favoriter från förra året